به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدعلی زلفیگل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در آیین گرامیداشت سیودومین سال تأسیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی که صبح امروز با حضور حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، علیرضا منادی سفیدان عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلین محمدجواد حاجعلیاکبری امام جمعه موقت تهران، محمدمهدی زاهدی نماینده مجلس شورای اسلامی و سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور برگزار شد، گفت: سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی را به تمام دانشآموختگان و اساتید تبریک میگویم.
وی افزود: انشاءالله این دانشگاه همچون گذشته منشاء خیر و برکت برای کشور باشد، دانشگاه جامع علمی کاربردی تکهای از جورچین علمی است که نقش خودش را تاکنون به خوبی انجام داده و باید انجام دهد و با پویش رشتههای کاربردی باید اثر بخشی آن افزایش یابد.
وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی باید بیش از گذشته نسبت به بهروزرسانی توجه داشته باشد و با پویایی اثربخشی خود در جامعه را ارتقا دهد، آرزویی که دارم این است که در این دانشگاه شرایطی بوجود بیاید که دانشجویان در زمانی که رشتههای نظری را مطالعه میکنند همزمان بتوانند در یک رشته مهارت محور دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز تحصیل کنند.
زلفیگل خاطرنشان کرد: این روزها شاهد جهاد مردم فلسطین هستیم، در دوران اتحاد جماهیر شوروی امام (ره) پیشبینی کردند و پیشبینی ایشان اتفاق افتاد، دنیا باید رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی را بیشتر باور کند و بهترین راهحل همان راه حل امام راحل برای فلسطین است، کسانی که باور داشته باشند متوجه میشوند خداوند علم و ثروت مطلق است و هرچه خداوند بخواهد همان میشود.
وی با بیان اینکه اولین توصیه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم عنایت ویژه به علم و دانش است، تأکید کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر مباحث بالا بودن استعداد علم در کشور اشاره کردهاند و گفتهاند که در پی رستاخیز علمی هستیم و میتوانیم تحریم را به فرصت تبدیل کنیم و باید سنگ بنای یک انقلاب علمی داشته باشیم.
وزیر علوم گفت: توجه رهبر معظم انقلاب به مهار تورم و رونق تولید و توجه به شرکتهای دانشبنیان ستودنی است و امروزه مهمترین سرمایه یک کشور فرهنگ آن کشور است، رئیسجمهور هم شاهبیتهایی دارند که باید به عنوان مسؤول و مدیر اجرایی ایشان به آنها توجه کنیم.
زلفیگل خاطرنشان کرد: مشکل مزمن کشور ما ناهسویی منافع ملی با منافع فردی است و باید در راستای بهبود این موضوع گام برداریم.
وزیر علوم اضافه کرد: دانایی تدریجی و پلکانی است و آسانسوری و سزاریانی مقدور نمیشود. تصور امروز ما از دانایی با بدو انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست و نباید به کسانی که نوع دیگری از دانایی را در بدو انقلاب بیان میکردند خرده گرفت. با گذر زمان میزان دانایی افزایش می یابد و با برنامهریزی درست سرعت دانایی افزایش پیدا میکند.
وی گفت: دنبال جامعه دانا هستیم و این جامعهای که عقل و علم بر بستر قانون باشد و عقل و قانون در بستر علم در زیست بوم فرهنگی درست شکل میگیرد. چرا فرهنگ مهم است، چون فرهنگ، فکر را شکل میدهد. باید روی فرهنگمان کار کنیم و بزرگترین سرمایه هر کشوری فرهنگ آن کشور است.
زلفیگل گفت: نوع نگاه در برنامهریزی باید هم ماکروسکوپی باشد و هم میکروسکوپی. در مدیریت جامعه باید هم روی کنترلهای فردی برنامهریزی کرد و هم روی کنترلهای درونی و بیرونی نظارت کنیم. جوامع لائیک بخش کنترل درونی ندارند ممکن است پیشرفت کنند اما تاجایی که قانون نظارت دارد افراد قانون را رعایت می کنند و وقتی دوربین و ناظر نیست، رعایت نمی کنند.
وی گفت: توسعه با قانون دانشپایه و نظارت مستمر مقدور میشود و باید بدانیم جامعه با قانون مدیریت میشود. باید هدفمان واضح باشد و هدف مبهم قابل دسترسی نیست. کشور از نظر منابع عالی است و در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار عضو هیات علمی داریم، باید در آموزش عالی همه بازیگران را ببینیم که مثل چرخدنده ساعت هستند و اگر درست کار نکنند، خوب نیست.
وزیر علوم با اشاره به اینکه باید به پژوهش بیشتر توجه کنیم، گفت: در سالهای گذشته به برخی بخشها بیشتر توجه شد و به برخی بخشها کمتر توجه شده است. باید بدانیم تافته جدا بافته نیستیم و باید دانش تاریخ را بدانیم و علم تاریخ یک سرمایه است. باید بدانیم که تجربه را باید ارزان بخریم و از تجربه دنیا استفاده کنیم.
وی افزود: باید تغییر دیدگاه داشته باشیم و از طریق دانش مزیتسازی کنیم، باید کویر و باد و نور خورشید را به ثروت تبدیل کنیم. خیلی از کشورها آرزو دارند این نور خورشید و کویر را داشته باشند. امروز ما وقتی آب شیرین میکنیم، قسمت شور آب را دوباره به دریا برگردانیم. دانشمندان ما در دانشگاه ارومیه از آب شور بذری خوراکی برای ماهی تولید کردهاند که قیمت بالایی دارد. بنابراین دانش چنین قدرتی به آدم می دهد.
زلفیگل گفت: نمایه و نمایانی علم یک اصل است و به همین دلیل سامانه دانا را در ISC تأسیس کردهایم. نمایهسازی و همرسانی نیازهای جامعه با دانشمندان، تأسیس سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان) را داشتیم و همه صنایع موظف هستند نیازهایشان را در این سامانه ثبت کنند.
وزیر علوم به اولویتهای وزارت علوم در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: مرجعیت دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و بروندادها، شاگردپروری و فناوری و نوآوری پروری را داشتیم و اعتقاد داریم یا راهی باید یافت یا راهی باید ساخت.
پایان پیام/