اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

گفت‌وگوی تفصیلی| ظهره‌وند: «طوفان‌الاقصی» به صهیونیست‌ها ضربه‌ای کاری زد

کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: ضربه‌ای که به صهیونیست‌ها وارد شد یک ضربه کاری بود و به یک نقطه عطف تبدیل شده، به این معنا که آب به زیر پی رژیم صهیونیستی رفته و این رژیم دیگر نمی‌تواند بقا پیدا کند.

گفت‌وگوی تفصیلی| ظهره‌وند: «طوفان‌الاقصی» به صهیونیست‌ها ضربه‌ای کاری زد

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: صبح شنبه ۱۵ مهرماه بود که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)،‌ در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی، در عملیاتی با نام طوفان الاقصی مواضع صهیونیست‌ها را هدف قرار داد.

 بسیاری از کارشناسان معتقدند مقاومت فلسطین در این عملیات نشان داد توان اجرای عملیات‌های ویژه و نفوذ به سرزمین‌های اشغالی از زمین، هوا و دریا را دارد و در اجرای عملیات‌های آب‌برد و هوابرد تبحر خاصی پیدا کرده است.

از سوی دیگر انهدام تجهیزات زرهی مانند تانک‌های مرکاوا نسل 4 و همچنین عبور از مرز بین غزه و سرزمین‌های اشغالی که به‌شدت محافظت می‌شود و در نتیجه نفوذ به شهرک‌های صهیونیستی که بعضاً چند ده کیلومتر با نوار غزه فاصله دارند و اجرای عملیات موفق در آنها، همگی نشان از آمادگی نیروهای مقاومت در بعد اطلاعاتی و عملیاتی دارد.

نکته قابل تأمل دراین‌باره آن است که مقاومت برای نخستین مرتبه به توان اجرای عملیات همزمان در عرصه‌های مختلف دست یافته و توانسته است یک جنگ ترکیبی و هیبریدی تمام‌عیار را به‌صورت پیشدستانه علیه دشمن اجرا کند، این موضوع به‌نظر مهمترین بخش توان نظامی حماس و مقاومت فلسطین است که موجب درگیر شدن صهیونیست‌ها در چند جبهه شده است.

منابع صهیونیستی اذعان کردند که این رژیم در طول تاریخش خسارت‌هایی به این حجم ندیده بود به طوری که میزان آن در جنگ‌های قبلی، حتی یک پنجم خسارات جنگ کنونی هم نبوده است. این منابع همچنین افزودند که در این نبرد، ۲۰ شهرک صهیونیست‌نشین ویران و بخش زیادی از آن‌ها به طور کامل در آتش سوخته است.

به دنبال اجرای موفق عملیات طوفان الاقصی و وارد آمدن این شکست غیر قابل ترمیم به صهیونیست‌ها با ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا و سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه آمده است:

 

 

رزمندگان فلسطینی با عملیات طوفان الاقصی میخ تثبیت رژیم صهیونیستی را بیرون آوردند

فارس: شاهد هستیم که رزمندگان مقاومت فلسطین در روزهای اخیر با یک عملیات برق‌آسا و خیره‌کننده توانستند با یورش به صهیونیست‌ها، عملیات طوفان الاقصی را انجام بدهند. از نظر شما چرا این عملیات طراحی و در مقطع فعلی به اجرا درآمد؟

ظهره‌وند:‌ عملیات طوفان الاقصی یک عملیات شگفت آور برای جهان عرب و جهان اسلام و شوکه کننده برای رژیم صهیونیستی بود. هم در جنبه ابعاد نظامی، اشراف اطلاعاتی، انتخاب زمان، نتیجه بخش بودن عملیات در این بازه زمانی کوتاه و متفاوت بودن آن با تمام اتفاقات گذشته که حاکی از رشد جنبش مقاومت فلسطین در همه حوزه‌ها اعم از نظامی، اطلاعاتی و عملیاتی داشت.

البته جنبه سیاسی آن نیز در محاسبات رزمندگان فلسطینی پیش بینی شده بود. این عامل ضربه‌ای بود در روزی که صهیونیست‌ها یوم کیپور را جشن گرفته بودند و در کنار نوار غزه مشغول رقص و پایکوبی بودند که نکته دیگری در این میان است.

معادله‌ای که صهیونیست‌ها در سال ۱۹۷۳ به عنوان میخ تثبیت رژیم صهیونیستی کوبیده بودند، رزمندگان فلسطینی این میخ را در این روز بیرون آوردند. انتخاب زمان نیز در انجام عملیات طوفان الاقصی از نظر سیاسی بسیار حساب شده بود. لذا؛ این عملیات یک عملیات درخور توجهی بود و یک شور و شوق را در جهان عرب و جهان اسلام ایجاد کرد.

هشدار عملیات طوفان الاقصی به دولت‌های دنبال‌کننده مسیر آبراهام

دولت‌های خمود و خموش که مسیر آبراهام را دنبال می‌کردند آن‌ها نیز شوکه هستند. آن‌ها نمی‌توانند به این دیوار شکسته و در حال فرو ریختن تکیه دهند و پاسخی برای افکار عمومی خودشان در جنبه پیگیری این مسیر و دفاع از فلسطین ندارند.

مقاومت فلسطینی پیش بینی می‌کرد که واکنش رژیم صهیونیستی قطعاً استفاده از عملیات هوایی علیه آن‌هاست چون تا همین الان هم جرات نکردند که وارد فاز عملیات نظامی شوند. بنابراین؛ آن‌ها باید به افکار عمومی خودشان پاسخ بدهند.

آن‌ها (دولت‌های خمود و خموش پیروی مسیر آبراهام) حداقل باید در موضع‌گیری هم از مردم بی‌دفاع غزه و فلسطین دفاع می‌کردید که آن‌ها را به قتل می‌رسانند. در حالی که شاهد هستیم باز هم ساکت هستند. البته پس لرزه‌های این سکوت دامن آن‌ها را خواهد گرفت. به نحوی که اکنون فقط نتانیاهو و دولت او نیستند که در حال احساس پس لرزه‌های ناشی از این اتفاق هستند بلکه آن‌ها هم دچار این لرزش و سرشکستگی بیش از پیش در مقابل مردم و جهان اسلام خواهند شد.

صهیونیست‌ها در منطقه جایگاهی ندارند و کسی آن‌ها را نمی‌پسندد

فارس: رژیم صهیونیستی از ابتدای تاسیس خود در سرزمین‌های اشغالی هر ظلم و جنایتی که قادر به انجام آن بوده، انجام داده است. پس از اجرای عملیات طوفان الاقصی شاهد هستیم  بسیاری از کشورهایی که سال‌ها در برابر جنایات رژیم صهیونسیتی سکوت کرده بودند، سکوت خود را شکستند. این دوگانگی رویکرد را چگونه تحلیل می‌کنید؟

ظهره‌وند: برخی‌ها که نه مسیر آبراهام را رفتند و نه در گذشته موضع شفاف و صریحی داشتند، اکنون این مقطع را به عنوان فرصت مشاهده می‌کنند هم برای تقویت موضع خود در نزد افکار عمومی چون افکار عمومی امروز از دولت‌های عرب و جهان اسلام مطالبه دارد که موضع‌گیری کنند.

نکته بعدی مطرح این است که رفتن رژیم صهیونیستی برای آن‌ها عینیت پیدا کرد. یعنی ساختاری با این محتوا، ایدئولوژی، نحوه اشغالگری و برخورد ضد انسانی با محیط پیرامونی خود نمی‌تواند بقا پیدا کند. همان‌گونه که حضرت امام (ره) از رژیم صهیونیستی به عنوان یک غده سرطانی یاد کردند، به همین دلیل کسی از غده سرطانی استقبال نمی‌کند.

آن‌ها نه در محیط پیرامونی خود و نه در منطقه هیچ جایگاهی ندارند و کسی آن‌ها را نمی‌پسندد.‌ رفتار آن پلیس مصری که چند روز گذشته چند نفر از توریست‌های اسرائیلی را به قتل رساند نشانه شدت نفرت مردم مصر از رژیم صهیونسیتی است.

آشکار شدن ضعف‌های بنیادین رژیم صهیونیستی

دولت‌هایی که در دفاع از مردم فلسطین و غزه موضع‌گیری روشنی اتخاذ می‌کنند در حال شکل دادن یک ظرفیت برای خود در موقعیت سیاسی داخل کشورشان هستند. باید توجه کنیم که ضعف‌های بنیادین رژیم صهیونیستی امروز آشکار شده و با این روش بقا نخواهند داشت.

یکی از نویسندگان معروف صهیونیست در نشریه هاآرتص مطلبی نوشته که امروز منتشر شده، او در این مطلب عنوان کرده است که ما (صهیونیست‌ها) باید این شیوه حکمرانی که نتانیاهو و صهیونیست‌ها دارند را ترک کنیم و یا باید به طور کلی از این منطقه خارج شویم چرا که بقایی نخواهیم داشت.

 

 

ضربه وارد شده به صهیونیست‌ها یک ضربه کاری بود

فارس: رهبر معظم انقلاب اسلامی در حضور اخیر خود در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح تاکید کردند که یک شکست غیرقابل ترمیم بر پیکره صهیونیست‌ها وارد شد. از نگاه شما ضربه وارد شده به صهیونیست‌ها تا چه میزان موثر بوده است؟

ظهره‌وند: این ضربه‌ای که به صهیونیست‌ها وارد شد یک ضربه کاری بود. درست است که آن‌ها در حال کشتار مردم غزه هستند اما اتفاقی که رزمندگان فلسطینی شکل دادند به یک نقطه عطف تبدیل شده است. به این معنا که آب به زیر پی رژیم صهیونیستی رفته و دیگر نمی‌تواند بقا پیدا کند.

اگر نتانیاهو دست به دیوانگی بزند که البته از او بعید نیست و وارد درگیری زمینی شود؛ فکر می‌کنم آن‌گاه معادلات به نحوی چیده خواهد شد که سرعت سرنگونی صهیونیست‌ها را افزایش دهد مگر اینکه همچون گذشته به سراغ آتش بس بروند و فعلا از این مرحله از بحران عبور کنند.

بن سلمان در جریان عملیات طوفان الاقصی هوشمندانه عمل کرد

فارس: شاهد بودیم که در این میان بن‌سلمان نیز اعلام کرد که به مذاکرات عادی‌سازی روابط پایان می‌دهد. این موضع‌گیری از کدام منظر قابل تحلیل است؟

ظهره‌وند: در این میان واکنش عربستان سعودی و بن سلمان به این اتفاقات جالب توجه بود و در واقع بن سلمان به صورت هوشمندانه عمل کرد. اعتقاد دارم که بن سلمان تحت فشار و البته با دیپلماسی اجازه داده تا موضوع عادی‌سازی روابط به پیش برود. اما شروطی را تعیین کرده است که حداقل در دوران بایدن و شاید سال‌ها بعد هم محقق نشود یعنی به عبارتی بین صفر و یک بازی کرده است.

این فرصتی که به وجود آمده در واقع فشار را از روی بن سلمان تخلیه کرد که نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود. البته ما باید بن سلمان را در جرگه غرب نگاه کنیم هر چند که تلاش می‌کند تا به یک بازیگر مستقل در منطقه تبدیل شود. اگرچه این کار با اجازه آمریکایی‌ها بوده ولی با انگیزه‌های خواست خود سعودی کار با چین و یا ایران را به پیش می‌برد.

در این دوگانه که تعارضی بین چین، روسیه و ایران و از آن طرف، آمریکا و ناتو وجود دارد، بن سلمان سعی می‌کند در این دوگانه برای خود مکان‌یابی کرده و نقش منطقه‌ای خود را تعریف کند. البته این تلورانس را هم داشته است. اما در مجموع، موضع خوب و درخور را بن سلمان گرفت و از میز قماری که می‌بردند پای آن بنشینند سریع دور شد و بلند شد.

 

 

نتانیاهو با حمله هوایی به غزه به دنبال افزایش کشته‌های طرف فلسطینی است

فارس: نتانیاهو چند روز است که با بمباران مناطق مسکونی در غزه، به کشتار مردم اعم از زنان و کودکان دست زده است. چرا نتانیاهو به چنین کاری دست می‌زند؟

ظهره‌وند: برآورد من این است که گزینه دیگری ندارد ولی فعلاً می‌خواهد تا جایی که امکان دارد برای اینکه نتانیاهو بتواند پاسخگوی افکار عمومی داخل رژیم صهیونیستی در قبال تعداد کشته‌ها باشد. لذا؛ می‌خواهد اگر بتواند کشته‌های طرف فلسطینی را افزایش دهد به نحوی که بگوید ما دو به یک و یا سه به یک کشته دادیم. کار تا این مرحله پیش می‌رود و پس از این وارد مرحله تبادل اسرا می‌شوند که برای آن‌ها بسیار اهمیت دارد. به نظر می‌رسد، این معقول‌ترین کاری است که او می‌تواند انجام بدهد.

اگر این اتفاق رخ بدهد شانسی برای ادامه بقای خود ندارد چرا که بدنه اجتماعی رژیم صهیونیستی ضد نتانیاهو است که در اعتراضات چند ماه اخیر در سرزمین‌های اشغالی نیز آن را نشان دادند. ولی این راه حلی است که به احتمال زیاد صهیونیست‌ها در داخل و خارج نیز توصیه کرده و اتفاقات پیش آمده را جمع کنند.

اگر صهونیست‌ها وارد فاز جنگ زمینی شوند آن زمان ماجرا شکل دیگری پیدا می‌کند و‌ او با یک منطقه شعله ور شده علیه صهیونیسم مواجه می‌شود. فکر نمی‌کنم آن‌ها در مقطع فعلی نه ظرفیت و نه روحیه چنین کاری را دارند حتی افکار عمومی داخل رژیم صهیونیستی نیز قادر به حضور در چنین جهنمی نیستند و از آن فرار می‌کنند که در نتیجه ما شاهد فروپاشی رژیم صهیونیستی خواهیم بود.

جنازه اسرای اسرائیلی هم برای صهیونیست‌‌ها اهمیت دارد

فارس: فرماندهان حماس اعلام کرده‌اند که تعدادی بسیاری اسیر از ارتش رژیم صهیونیستی در اختیار دارند و مقامات صهیونیستی نیز تلویحاً آن را تایید کردند. مقامات صهیونیستی به گونه‌ای برخورد کردند که گویی جان اسرا برای آن‌ها ارزشی ندارد. شما این موضوع را چگونه تحلیل می‌کنید؟

ظهره‌وند: آن‌ها چنین ادعایی را مطرح می‌کنند وقتی در این شرایط سخت قرار گرفتند این بلوف را به عنوان یک دیپلماسی در دستور کار خود قرار می‌دهند به عبارتی می‌گویند، آیا می‌توانیم با دست پس بزنیم و با پا پیش بکشیم؟

اگر چنانچه تصویری که از گذشته داشتند که جنازه آن‌ها هم برایشان اهمیت داشته و برای دریافت جنازه هم مذاکره کرده‌اند، می‌خواهد طرف مقابل را که تحت فشار عملیات هوایی قرار دارد و فشار روانی بر روی آن قرار دارد را می‌خواهد منفعل کند و نرخ آن را پایین بیاورد.

در حالی که این‌گونه نیست و اگر چنین مطلبی را گفته باشند که بعید نیست، این مطلب یک موضع فردی است ولی کلیت ساختار تحمل چنین وضعیتی را ندارد.

 

 

 مقاومت می‌تواند ضربات کاری را بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کند

فارس: با توجه به حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار کودکان و غیر نظامیان به نظر شما در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و سایر گروه های مقاومت چه برنامه ای برای مقابله با جنایات اسرائیل باید داشته باشند؟

ظهره‌وند: این واکنش رژیم صهیونیستی قطعاً برای رزمندگان مقاومت فلسطین قابل پیش‌بینی بوده است. لذا؛ تصور می‌کنم که جنبش مقاومت فلسطین بر روی عملیات زمینی حساب باز کرده است. در این صورت آن‌ها می‌توانند ضربات کاری را بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کنند و جریاناتی هم در منطقه هستند که باید وارد عمل شوند یعنی این اتفاق در یک جبهه نیست.

جبهه شمال، جبهه سوریه، آمدن جریاناتی از منطقه از جمله عراق یا یمن. یعنی ماجرا به یک موضوع پیچیده تبدیل می‌شود چندین ناو هواپیمابر خود را به آب‌های مجاور با غزه رسانده‌اند. آن‌ها از این موضوع مطلع هستند و می‌دانند که اگر این اتفاق رخ دهد کار با عملیات هوایی حل نمی‌شود و به همین خاطر تصور می‌کنم که صهیونیست‌ها از ادامه بحران به شکل عملیات زمینی عبور کنند مگر اینکه دست به دیوانگی بزنند که آنگاه سقوطشان قطعی خواهد بود.

صهیونیست‌ها در نهایت به سوی مذاکره و خاموش کردن آتش می‌روند چون بیشتر از این دارای ظرفیت داخلی نیستند.

این رژیم درخواست بسیج یکصد هزار نفر را صادر کرده اما آن‌ها اهل جنگ نیستند و فقط می‌توانند کشتار انجام دهند و در مقابل خونریزی و کشته شدن بسیار بسیار حساس هستند چون می‌دانند پس از آن باید به جهنم بروند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول