اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

کاهش ۸ درصدی تأمین ارز صنایع نساجی در سال جاری

مدیر کل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت گفت: تأمین ارز صنایع نساجی در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است .

کاهش ۸ درصدی تأمین ارز صنایع نساجی در سال جاری

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن گرجی امروز در یک نشست خبری که در اتاق اصناف تهران برگزار شد، گفت: وضعیت صنایع نساجی، پوشاک، کیف و کفش نسبتا خوب است بطوری که در سال گذشته رشد صنعت نساجی حدود ۱۷.۳ درصد بوده و صنعت پوشاک ، چرم و کفش هم بین ۷.۵ تا ۸ درصد رشد داشته است.

مدیر کل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت اظهار داشت: در سال گذشته واردات الیاف اکلریلیک نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی بیان داشت: در ۶ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تامین ارزی بنگاه ها و به عبارتی صنایع نساجی  حدود ۸ درصد کاهش یافته بطوری در ۶ ماهه امسال تامین ارزی ۹۳۸ میلیون دلار بوده اما امسال در ۶ ماهه به ۸۶۲ میلیون دلار رسیده است.

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت درباره میزان صادرات نساجی، پوشاک، چرم و کفش اظهار داشت: در این بخش صادرات ما در 6 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 8 درصد رشد داشته است بطوری که از 174 هزار تن صادرات در نیمه اول سال گذشته به 188 هزار تن در نیمه اول امسال رسیده ایم همچنین از نظر ارزشی صادرات ما در این سه حوزه رشد 6 درصدی داشته است بطوری که از 345 میلیون دلار 6 ماهه ابتدای سال گذشته به 368 میلیون دلاری در 6 ماهه ابتدای امسال رسیده ایم. 

گرجی بیان داشت: در خصوص واردات  در سه حوزه نساجی، پوشاک، چرم و کفش در 6 ماهه ابتدای امسال از نظر وزنی رشد 15 درصدی و از نظر ارزی رشد 5 درصدی داشته ایم. این اختلاف نشان می دهد که واردات ما به سمت اول زنجیره است. 

* رشد 25 درصدی واردات پنبه

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت گفت: میزان واردات پنبه در 6 ماهه امسال حدود 25 درصد رشد داشته است در واقع سال گذشته در 6 ماهه ابتدای سال 30 هزار تن واردات پنبه داشتیم اما در 6 ماهه ابتدای امسال واردات آن به حدود 40 هزار تن رسیده است. 

وی بیان داشت: حداقل 120 هزار واحد صنفی تولیدی ثبت شده در سه بخش صنعت نساجی، پوشاک، چرم و کفش وحود دارد و 7 هزار واحد صنعتی در کل این زنجیره وجود دارد که حداقل برای یک میلیون و 200 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. 

وی با اشاره به برخی مسائل مطرح شده درباره کمبود مواد اولیه اظهار داشت: در چندین ماه گذشته مسائلی از سوی برخی از رسانه ها منتشر می شود مبنی بر اینکه وزارت صمت و معاون صنایع عمومی اقداماتی را انجام می دهد که پیرو آن مواد اولیه در بازار کم شده است و به واسطه کم شدن مواد اولیه در بازار مسائل و مشکلاتی در بازار بوجود آمده است. در این ارتباط مطرح می شود که 42 کارخانه در حوزه محصولات بی بافت دچار مشکل تامین مواد اولیه شده اند.

گرجی بیان داشت:  ماده اولیه مورد نیاز کارخانه های بی بافت پروپیلن گرید 564S وگرید 565S است که این ماده در سال 1401 در مجموع 18 هزار تن به بازار عرضه شده است اما در 6 ماهه ابتدای امسال عرضه این ماده به بازار در حدود 14 هزار تن بوده است و براساس برنامه ریزی های انجمن شده با پتروشیمی ها در نظر داریم تا پایان سال عرضه این ماده تا انتهای سال به 28 هزار تن افزایش یابد. 

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت اظهار داشت: بنابراین در سال جاری عرضه این کالا مستمر و منظم بوده است اما مرتب گفته می شود که وزارت صمت درخصوص عرضه پروپیلن کم کاری می کند در حالی که آمار حکایت از افزایش عرضه دارد. 

وی افزود: براساس مصوبه کمیته صنایع پایین دستی پتروشیمی اعلام می شود که مصرف کنندگان گرید ذکر شده این گرید را از خارج از کشور وارد کنند اما ما تلاش کردیم که تولید داخلی داشته باشیم و افزایش عرضه داشته باشیم. 

گرجی بیان داشت: همچنین عنوان می شود که التهاب این ماده در بورس بالا است در حالی که آمار حاکی از آن است که 17 تا 18 گرید پروپیلن در بورس عرضه می شود و تمامی این گریدها رقابت بالایی در بورس دارند.

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت با بیان اینکه قاچاق وجود دارد و باید در این حوزه در جهت مبارزه با قاچاق  اقدامات جدی انجام شود و اقداماتی که تاکنون انجام شده قانع کننده نیست، گفت: مبارزه با این موضوع چند نهادی است و باید همه ارگان ها برای مبارزه با قاچاق همکاری کنند. 

* ماشین آلات صنعت کفش در حال فرسودگی است

وی افزود: اما باید به این مساله توجه داشت که میزان واردات ماشین آلات پوشاک در سال 1400 حدود 42.7 میلیون دلار است و در سال 1401 نیز 59 میلیون دلار است که این تفاوت حاکی از رشد صنعت است. کما اینکه در حوزه ماشین آلات کفش واردات ما وضعیت خوبی ندارد و اگر این موضوع حل نشود به فرسودگی ماشین آلات می رسیم. 

حمید رضا رستگار رئیس اتاق اصناف تهران در ادامه این نشست خبری گفت: در حوزه کفش و چرم، کیف و پوشاک و نساجی هم این امکان را در کشور داریم که نیاز داخلی را تامین کنیم و هم از این امکان برخورداریم که صادرات داشته باشیم لذا برگزاری نمایشگاه ها می تواند توان تولیدی و صنعتی ما در حوزه های مختلف به کشورهای مختلف نشان دهد. بنابراین لازم است که از این صنایع حمایت شود و  مشکلات در شهرک های صنعتی توسط مسئولین حل شود. 

وی افزود: در کشور چین صنایع کوچک با حمایت پویا شده است بنابراین لازم است که از صنایع کوچک ما نیز حمایت شود تا صدای صنایع و کالای ما در کشورهای هدف با صادرات شنیده شود تا تولید ثروت ملی در کشور ما رقم بخورد. 

* سهم 6.5 درصد اشتغال در صنعت نساجی 

در ادامه این نشست خبری شاهین کاظمی نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: توسعه اتفاقی نیست و برای توسعه نیازمند برنامه ریزی هستیم. برای توسعه صنعتی کشور هم تمرکز روی برنامه هفتم توسعه است که متاسفانه در برنامه توسعه هفتم با وجود اینکه در انجمن چند سال روی این موضوع کار شد و نظرات خودمان را به مرکز پژوهش های مجلس و وزارت صمت ارایه کردیم اما هیچکدام از نظرات ما در این برنامه منعکس نشده است و لذا وقتی به مسائلی که در رشد صنعت مورد نظر ما بوده است اشاره نشده چگونه می توان امیدوار به رشد در صنعت نساجی باشیم. 

وی افزود: میزان اشتغال بسیار زیادی در صنایع نساجی وجود دارد که بالغ بر 600 هزار نفر کارگر مستقیم در صنعت وجود دارد بنابراین درصد قابل توجهی از اشتغال را تامین و درصد بالای از ارزش افزوده کشور را نیز ما تامین می کنیم. براساس آمار مرکز پژوهش های مجلس میزان ارزش صادراتی هر تن تولید محصولات پتروشیمی 650 دلار است که در صنایع پایین دستی این تولیدی به پارچه ای تبدیل می شود که ارزش هر تن آن حدود 3 هزار دلار است و وقتی تولید به سمت پوشاک حرکت می کند میزان ارزش افزوده آن حتی به 5 تا 6 هزار دلار نیز می رسد و لذا سوال این است که چرا به این صنعت اهمیت نمی دهیم؟ 

کاظمی اظهار داشت: سهم اشتغال صنعتی در حوزه نساجی حدود 6.5 درصد است لذا ما در نساجی می توانیم برای مملکت مفید باشد و علاوه بر تامین نیاز داخلی می توانیم به کشورهای اطراف هم صادرات داشته باشیم. 

وی بیان داشت: درسال گذشته تقریبا 1.8 میلیارد دلار ارزش واردات این زنجیره در صنعت نساجی و پوشاک بوده است و باید توجه کرد که پوشاک واردات رسمی ندارد . از 1.8 میلیارد دلار به میزان 685 میلیون دلار واردات پارچه است که این پارچه تبدیل به پوشاک و منسوجات خانگی می شود. 

کاظمی بیان داشت: پیشنهاد ما برای توسعه صنعت نساجی تخصیص 5 میلیارد دلار است که اگر در برنامه هفتم توسعه این میزان برای توسعه این صنعت تخصیص یابد توانایی داریم که کل زنجیره واردات را داخلی سازی کنیم اما برای تحقق این موضوع نیازمند برنامه هستیم. اگر برنامه ریزی درست کنیم می توانیم به بزرگترین تامین کننده کالای پوشاک، نساجی، کیف و کفش در منطقه باشیم اما اکنون با وجود صنایع پتروشیمی در کشور وارد کننده برخی مواد اولیه در حوزه پتروشیمی هستیم در حالی که با وجود داشتن نفت این مواد اولیه باید در داخل تولید شود. 

وی افزود: ترکیه سال گذشته 35 میلیارد دلار صادرات منسوجات داشته است و این در حالی است که ما تامین کننده مواد اولیه صنایع کشورهای اطراف هستیم. 

* سونامی واردات پوشاک قاچاق به کشور

در ادامه این نشست مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران بیان داشت: صنعت پوشاک موتور محرکه تمام زنجیره است و به عنوان صنعتی است که بیشترین ارزش افزوده را در کل زنجیره نساجی دارد. 

وی با اشاره به واردات پوشاک قاچاق اظهار داشت: ما شاهد سونامی واردات پوشاک قاچاق هستیم و این در حالی است که واردات این حجم از قاچاق تاکنون سابقه نداشته است و هر ساله یک سری کشورهای جدید وارد بازار ایران می شود و لذا این مسائل توانمندی بازار ایران را از بین می برد. 

افتخاری گفت: بیش از 3.5 دلار قاچاق پوشاک در سطح کشور وجود دارد  و متاسفانه برنامه ای برای مبارزه با آن صورت نمی گیرد. در گذشته از کشور ترکیه واردات قاچاق داشتیم بعد این واردات از کشور بنگلادش اتفاق افتاد که بصورت تناژی و با قیمت بسیار پایین پوشاک قاچاق این کشور وارد کشورمان می شد ضمن اینکه نحوه نگهداری این کالاها در شرایط نامناسبی بود و بعضا مشکلاتی را به لحاظ بهداشتی و سلامتی برای مصرف کنندگان ایجاد می کرد. 

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک اظهار داشت: اکنون نیز سونامی واردات پوشاک قاچاق از چین به کشور ما شروع شده و همچنین پاکستان نیز به کشور ما واردات پوشاک قاچاق دارد و گفته می شود این کشور به شدت روی بازار ایران برنامه ریزی می کند لذا همه اینها باعث می شود بدنه تولید دچار چالش هایی شود که هر روز نوع و جنس این چالش ها تغییر می کند.

در این نشست همچنین جهانگیر مجیدی دبیر انجمن صنایع چرم ایران بیان داشت: صنایع چرم تامین کننده نیاز اولیه صنایع کیف و کفش است و در طول زنجیره ارزش این صنعت تامین کننده نیاز این صنایع هستیم و اگر برنامه ریزی درستی در سطح ملی برای صادرات داشته باشیم می توانیم 30 درصد از ظرفیت این بخش را به صادرات اختصاص دهیم اما نیازمند حمایت هستیم. الان ظرفیت واقعی تولیدی بیش از تولید فعلی است لذا امیدواریم با حمایت های لازم تولید ما افزایش یابد. 

به گزارش فارس، یازدهمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران، بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی ماشین های گلدوزی و محصولات نساجی و دهمین نمایشگاه بین الملی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته از تاریخ 23 لغایت 26 مهرماه 1402 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول