اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

کار یا بیکاری؛ پیروزی در خوزستان با کیست

استان خوزستان با جمعیت بالغ بر 5 میلیون نفر، با مشکل بیکاری و تعطیلی واحدهای صنعتی روبرو است. مقامات استانی نگرانی خود را ابراز کرده و برنامه‌های ایجاد اشتغال و فعال‌سازی واحدهای صنعتی را مورد تأکید قرار داده‌اند.

کار یا بیکاری؛ پیروزی در خوزستان با کیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، استان خوزستان با جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر، یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های ایران است. این استان با وجود ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، از جمله نفت و گاز، کشاورزی، صنعت و گردشگری، با مشکل بیکاری روبرو است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، نرخ بیکاری در استان خوزستان در سال گذشته حدود ۱۱ درصد بوده است که ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است به گفته مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان این عدد تا ۱۵ درصد هم می رسد.

در ماه‌های اخیر، مقامات استانی در مورد وضعیت اشتغال در خوزستان اظهار نگرانی کرده‌اند. امام جمعه اهواز با اشاره به تعطیلی و نیمه‌تعطیل بودن بیش از یک هزار واحد صنعتی در خوزستان، خواستار برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال شده است.

وی گفته است:با توجه به اینکه بیشترین مراجعات مردم مربوط به اشتغال است، باید برای ایجاد اشتغال برنامه‌ریزی شود و واحدهای صنعتی در چرخه تولید قرار بگیرند یا فعال‌تر شوند.

استاندار خوزستان هم بر ضرورت توجه به اشتغال پایدار در این استان تأکید کرده و گفته است که ایجاد شغل در استان باید به صورت جدی پیگیری شود.

محراب در این باره گفته است یک مدیر باید کف میدان باشد و مشکل اشتغال استان به ویژه مشاغل خانگی را حل کند نه اینکه تنها پشت میز بنشیند.

استاندار خوزستان معتقد است عملکرد مدیران ناکارآمد را ریشه اصلی در جا زدن اشتغال در استان است و تصریح کرد: تا زمانی که ذهنیت مدیران ما تغییر نکرده و تفکر انقلابی ایجاد نشود، دستاورد جدی حاصل نمی‌شود.

گفته می شود میزان تعهد اشتغال استان خوزستان در سال جاری بیش از ۶۳ هزار شغل است.

چند روز پیش مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از ایجاد اشتغال‌ برای بیش از ۳۷ هزار نفر طی نیمه اول سال جاری در این استان خبر داد.

اصغر رشنودی به رسانه‌ها گفته بود: تاکنون ۵۸.۵ درصد از سهم اشتغال خوزستان در سال جاری به میزان ۳۷ هزار و ۵۰۰ شغل محقق شده است و  استان از نظر تعداد ایجاد شغل ثبت شده در سامانه «رصد اشتغال»، بعد از تهران و خراسان رضوی، در رده سوم قرار دارد.

سامانه «رصد اشتغال»، یک سامانه جامع و یکپارچه برای ثبت و پیگیری آمار اشتغال در کشور است. این سامانه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده است و اطلاعات مربوط به اشتغال در بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی را ثبت می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان برای بهبود وضعیت اشتغال در خوزستان، لازم است که اقدامات مختلفی انجام شود. از جمله این اقدامات می‌توان به فعال‌سازی واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل، توجه به مشاغل خانگی و روستایی، تقویت بخش خصوصی و ایجاد زمینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

 لازم است که یک برنامه جامع و مدون برای بهبود وضعیت اشتغال در استان خوزستان تهیه شود. این برنامه باید با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی تهیه شود. همچنین، لازم است که این برنامه به صورت مستمر پایش و ارزیابی شود تا از تحقق اهداف آن اطمینان حاصل شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول