اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

جای خالی مستند کودک در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان

بانوی فیلم‌ساز با انتقاد از اینکه مستندسازان کودک در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان جایی ندارند گفت: باید بخش مستند کودک در این جشنواره گنجانده شود چراکه سوژه مرتبط با کودکان در سینمای مستند کودک فراوان است.

جای خالی مستند کودک در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان

شهره سجادی، مدرس سینما و فیلم ساز حیطه مستند در گفتگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهارداشت: در سینمای مستند، سوژه در مورد کودکان زیاد است، یکی از رویکردهای بارز سینمای مستند مشکلات کودکان و نوجوانان است و به اصطلاح سینمای مستند اجتماعی شاخه بسیار بزرگی از سینمای حقیقت است.

وی گفت: با توجه به اینکه درصد زیادی از مشکلات اجتماعی به کودکان ارتباط پیدا می‌کند و سینمای مستند نیز به مسائل اجتماعی دقت نظر دارد باید این موضوع بیشتر مورد توجه هنرمندان و مسؤولان جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان قرار گیرد.

سجادی با اشاره به اینکه تعداد فیلم‌هایی مستندی که ساخته می‌شود زیاد است اظهار داشت: جشنواره سینمای مستند خیلی کم برگزار می‌شود و اصلی‌ترین آن فقط  جشنواره سینما حقیقت است و بجز آن اگر موردی باشد در حاشیه بقیه جشنواره‌هاست.

این مدرس دانشگاه افزود : بسیاری از فیلم‌ها در حوزه‌های متفاوت در جشنواره‌ها مطرح و هنرمندان آنها شناخته می‌شوند، ولی فیلم مستند بدون جشنواره است بنابراین سینمای مستند کودکان و نوجوانان هم باید جشنواره داشته باشد تا هنرمندان آن شناخته شوند.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم فیلم بلند بسازیم ۹۰درصد آن باید در تهران ساخته شود چون امکانات و شرایط در آنجا فراهم است، شرایط برای ساخت فیلم در همه جا فراهم نیست اما در سینمای مستند اینگونه نیست و در همه جا می‌توان مستند کودک ساخت.

سجادی با بیان اینکه سینمای مستند اکنون هنرمندانی دارد که نه در تهران رشد کرده اند و نه الان در تهران هستند خاطرنشان کرد: مستندسازی سوژه‌های متنوعی دارد ولی سوژه‌های آن در مرکزیت خاصی نیست و در مکان‌های مختلف و متفاوت می‌توان آن‌ها را یافت و ساخت و سینماگران مجبور به حضور در تهران نیستند، این یکی از  مزیت‌های سینمای مستند محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: احتمال اینکه شهرستان‌ها بتوانند سینماگران مستند خود را به جایگاه بالایی برسانند خیلی زیاد است چون در شهرهای خودشان می‌مانند و رشد می‌کنند و بالنده می‌شوند.

این فیلم‌ساز با انتقاد از اینکه اصفهان از مستندسازان بومی در جشنواره استفاده نمی‌کند  این پرسش را مطرح کرد: چرا بخشی به عنوان مستند کودک در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان وجود ندارد؟! چرا از مستندسازان نمی‌خواهند آثار خود را به جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان ارسال کنند؟! 

وی با تاکید بر اینکه مستندسازان ارتباطی با جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان ندارند چون جایگاهی در آن ندارند تصریح کرد: چرا برنامه‌ریزی نمی‌کنند تا در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، بخش مستند هم دیده شود با تاکید بر اینکه کودک سوژه خوبی برای ساخت فیلم‌های مستند است.

سجادی گفت: اضافه کردن بخش مستند به جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان هزینه‌ای برای برگزار‌کنندگان ندارد چون نباید شاخه دیگری به آن  اضافه کنند، اما می‌تواند از لحاظ فرهنگی و از لحاظ حمایت از  مستندسازان و هم از لحاظ خود فیلم مستند سودمند باشد.

این فیلم‌ساز حوزه کودک با اظهار تعجب از نبود بخش مستند کودک در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان  با این‌همه سود و مزایا گفت: چرا ما بنیانگذار این دیدگاه جدید در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان نباشیم و بهتر است در سال‌های آینده سینمای مستند کودک هم به جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان  اضافه شود تا شاهد کشف استعدادهای جدید باشیم و بستر مناسب برای رشد فیلم‌سازان این عرصه را فراهم کنیم.

پایان پیام/۶۳۱۳۹/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول