اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دهقانی: علوم شناختی، موجب امنیت جامعه می‌شود

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: توسعه علوم شناختی موجب امنیت جامعه می‌شود به همین دلیل دنیا به سمت بازی‌های شناختی در حرکت است.

دهقانی: علوم شناختی، موجب امنیت جامعه می‌شود

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، روح الله دهقانی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین رونمایی از نماد اعتباربخش محصولات شناختی که صبح امروز یکشنبه 16 مهرماه در ساختمان معاونت علمی برگزار شد، با بیان اینکه امروز بازی نقش بسیار مهمی در زندگی مردم دارد، اظهار کرد: امروز به دلیل مشغله‌هایی که وجود دارد بسیاری از خانواده‌ای برای سرگرم کردن کودکان از ابزار بازی استفاده می‌کنند، همچنین بزرگسالان نیز در مواقع بیکاری وقتی نمی‌توانند کاری انجام دهند سراغ بازی می‌روند. 
وی با ذکر این موضوع که امروزه بازار اقتصادی بازی برای سرمایه گذاران جذابیت بالایی دارد، گفت: یکی از نشانه‌های این جذابیت تغییر cpuها به gpuها است و حکایت از کشش توسعه بازار بازی دارد و نشان از لزوم حضور در این عرصه دارد. 
دهقانی ادامه داد: توسعه علوم شناختی موجب امنیت جامعه می‌شود و به همین دلیل دنیا به سمت بازی سازی در حرکت است، ما نیز باید برای حفظ ذخایر شناختی بزرگسالان و افراد مسن و همچنین توسعه شناختی کودکان و نوجوانان به حوزه بازی‌هایی بر محور علوم شناختی اهمیت دهیم. 
وی همچنین افزود: علاوه بر جذابیتی که بازی برای همه سنین در جامعه دارد باید به این نکته توجه کنیم که بسیاری از فضاهایی که امکان ساخت و ایجاد آن در دنیای واقعی وجود ندارد، در بازی ممکن می‌شود.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه استفاده از بستر بازی در پیشبرد اهداف شناختی، آموزش، مهارت و درمان به خوبی شناخته شده است، گفت: امروزه خانواده‌ها نمی‌توانند بازی را از فرزندان خود بگیرند در نتیجه برای رشد و توسعه شناخت فرزند خود به سراغ بازی‌های مناسب می‌روند. 
دهقانی در پایان خاطرنشان کرد: تنظیم استانداردسازی‌های جدید می‌تواند به مصرف کننده و تولید کننده در بازی‌های علوم شناختی کمک کند و معاونت علمی در این حوزه نقش ترویج و بسترسازی دارد.

روح الله دهقانی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: نماد اعتباری که امروز رونمایی شد، براساس تنظیم گری دقیق، بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌های فیزیکی را در سه دسته تقسیم بندی می‌کند که در واقع کمک می‌کند که والدین بازی‌هایی را انتخاب کنند که علاوه بر سرگرمی به مهارت‌های شناختی فرزندانشان کمک کند.

 

دهقانی درباره لزوم وجود این نماد تاکید کرد: این نماد به بازی سازان کمک می‌کند تا براساس نیازهای شناختی کشور بازی تولید کنند، همینطور برای کسانی که از بازی‌ها برای درمان استفاده می‌کنند می‌شود با توجه به درجاتی که این نشان دارد، انتخاب بهتری از بازی‌ها داشت. بحث استانداردسازی بازی‌ها بر مبنای علم و فناوری موضوع جدی است در ستادهای معاونت علمی در دستور کار قرار دارد.

 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه بازی‌هایی که قطعاً بتوانند درجه بالاتری را کسب کنند، در مرحله تولید و هم در مرحله تحقیقات مورد حمایت ستاد خواهند گرفت تا در نهایت یک محصول استاندارد خوب داشته باشیم، اظهار کرد: به طور مثال برای توسعه و تولید فناوری و ایجاد یک محصول جدید پژوهانه‌هایی را در اختیار محققان قرار می‌دهیم، همچنین در مرحله تولید و توسعه بازار وام‌های قرض الحسنه داده خواهد شد؛ همچنین، استفاده از تمام ابزارهای قانونی ستاد برای تبلیغ و ترویج و مجوزها در دستور کار معاونت قرار دارد.

سید محمد مهدوی رئیس ستاد علوم و فناوری علوم شناختی در ادامه این مراسم با بیان اینکه الویت گذاری و جامعه هدف ما 2 گروه کودکان و نوجوانان و سالمندان هستند، گفت: به هر میزان که بر روی کودکان در حوزه علوم شناختی سرمایه گذاری کنیم چند برابر آن سوددهی دارد.

وی افزود: در حال حاضر 62 درصد کودکان بین 3 تا 6 سال به موبایل و تبلت دسترسی دارند و لازم است برای این گروه سنی بازی‌هایی با محوریت علوم شناختی تهیه و تدوین شود.

مهدوی تاکید کرد: امروز در کشور ما نزدیک به 34 میلیون نفر روزانه بازی انجام می‌دهند و به طور میانگین مردم 95 دقیقه از وقت خود را صرف بازی‌های موبایلی می‌کنند ، در نتیجه لازم است تا برای بازی سازی در حوزه علوم شناختی برنامه‌های جدیدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در قانون علوم شناختی همه حوزه‌های مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: برای مثال در حوزه سلامت و علوم شناختی دو محور اصلی ارزیابی و شناختی مدنظر قرار گرفته است و جامعه هدف ما، انسان‌ها هستند، در حال حاضر ۸۵ درصد از موقعیت‌های شغلی وابسته به این موفقیت‌های علوم شناختی بوده و دغدغه ما این است که چطور می‌توان به ارتقاء سرمایه شناختی با استفاده از ظرفیت سرگرمی و بازی‌ها کمک شود.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از نماد اعتباربخش محصولات شناختی رو نمایی شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول