اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

اوقاف اثر تاریخی شیخ علاءالدوله سمنانی را به میراث فرهنگی واگذار کرد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اشاره به شرایط اثر تاریخی شیخ علاءالدوله سمنانی گفت: این اثر تاریخی در قراردادی ۱۵ ساله و به‌صورت رایگان به اداره کل میراث فرهنگی این استان واگذار شد.

اوقاف اثر تاریخی شیخ علاءالدوله سمنانی را به میراث فرهنگی واگذار کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام‌ اسماعیل تدینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان عصر امروز در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه با بیان اینکه ۱۰۰ برنامه به مناسبت هفته وقف در این استان تدارک دیده شد، اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۱۲ وقف جدید به ارزش ۴۰ میلیارد تومان در حوزه‌های قرآنی، فرهنگی و نیازمندی فقرا در این استان وقف شد.

وی با بیان اینکه ۲ واحد مسکونی هم‌زمان با هفته وقف در شهرستان میامی وقف شده است، ادامه داد: وقف در کنار خیریه زنده است و با اطلاع‌رسانی و تبلیغ فرهنگ وقف می‌توانیم در زمینه جذب موقوفات و کمک‌های مردمی موفق باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان اضافه کرد: ۶ هزار موقوفه در استان سمنان وجود دارد و تمام درآمد موقوفات در همین استان هزینه می‌شود.

تدینی عنوان کرد: شاهرود دارای یک‌هزار و ۶۰۲ موقوفه، سمنان و سرخه یک‌هزار و ۱۸۴ موقوفه، بسطام ۷۷۸ موقوفه، مهدی‌شهر ۳۷۱ موقوفه، گرمسار و آرادان ۳۵۰ موقوفه و میامی ۳۵۹ موقوفه است.

۶۰ درصد موقوفات و رقبه‌های سمنان سند مالکیت دارد

وی گفت: استان سمنان ۱۳ هزار و ۴۵۲ رقبه دارد و ۶۰ درصد موقوفات و رقبه‌های این استان دارای سند مالکیت است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با بیان اینکه ما حق تغییر کاربری موقوفات را نداریم، تصریح کرد: وقف باید طبق نیت واقف باشد و مصالح ملت و دولت نمی‌تواند وقف را تغییر دهد.

تدینی ادامه داد: برای حفظ و حراست از موقوفات از ظرفیت‌های مردمی استفاده می‌کنیم و تعداد متولیان موقوفات در استان سمنان ۹۰۴ نفر است؛ سیاست ما این است در آنجایی که متولی وجود ندارد، امین تعیین شود و ۱۰۰ امین در استان سمنان منصوب شدند و فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: طی یک سال گذشته، ۹۶ رأی به نفع موقوفات استان سمنان صادر شد و ۲۰۰ پرونده در دست وکلا در دست رسیدگی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان گفت: در بخش اجاره موقوفات نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد و در یک سال گذشته، سه هزار سند مالکیت در این استان به‌روزرسانی شد.

درآمد ۳۲ میلیارد تومانی اداره کل اوقاف استان سمنان

تدینی اضافه کرد: درآمد اوقاف و امور خیریه استان سمنان در ۶ ماه نخست سال جاری ۳۲ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: سند مالکیت بیش از یک‌هزار و ۵۰ زمین وقفی و بیش از ۲ هزار هکتار از موقوفات استان سمنان در قالب طرح کاداستر تثبیت شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اشاره به شرایط اثر تاریخی شیخ علاءالدوله سمنانی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان شرط هرگونه هزینه‌کرد در این اثر تاریخی را واگذاری مدیریت آن به میراث فرهنگی اعلام کرد و این اثر تاریخی در قراردادی ۱۵ ساله به‌صورت رایگان به اداره کل میراث فرهنگی استان واگذار شد.

تدینی با تأکید بر اینکه وقف و میراث فرهنگی با یکدیگر عجین هستند، عنوان کرد: از هرگونه سرمایه‌گذاری در املاک وقفی میراثی استقبال می‌کنیم و اجرا شدن هرگونه طرح سرمایه‌گذاری به مجوز قانونی اداره کل میراث فرهنگی نیاز دارد.

وی گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان نمی‌تواند درآمدهای یک موقوفه را در موقوفه دیگری هزینه کند و اثر تاریخی شیخ علاءالدوله سمنانی هیچ درآمدی ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان خاطرنشان کرد: تنها اعتبار عمرانی این اداره کل مربوط به مساجد است که باید در همین بخش هزینه شود.

پایان پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول