اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

وجود ۳۲ هزار کودکستان در کشور؛ کودکستان نباید شبیه مدرسه باشد

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: 32 هزار کودکستان داریم و برای تحت پوشش بردن 3.5 میلیون کودک به توسعه زیر ساخت نیاز داریم.

وجود ۳۲ هزار کودکستان در کشور؛ کودکستان نباید شبیه مدرسه باشد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مجتبی همتی‌فر رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کشور در نشست خبری که امروز در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: 32 هزار کودکستان داریم و برای تحت پوشش بردن 3.5 میلیون کودک به توسعه زیر ساخت نیاز داریم؛ در این راستا مکاتباتی را با نهادهای مسؤول انجام داده‌ایم تا توجه ویژه‌تر شود.

وی افزود: در مناطق دو زبانه مانند ترک، کرد و.‌.‌. به توجه ویژه نیاز داریم چون یکی از کارکردهای پیش‌دبستانی آماده‌سازی برای ورود به دوره ابتدایی است و در کنار زبان مادری باید به تقویت زبان فارسی کودک توجه کنیم و عمده مناطق دو زبانه محرومیت دارند و باید خدماتی حمایتی ارائه دهیم.

همتی‌فر ادامه داد: سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان از بودجه ۱۲۷ میلیارد تومانی را به توسعه پیش‌دبستانی اختصاص دادیم اما فقط ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: نرخ مردودی دوره ابتدایی از شاخص‌هایی است که اثر پیش‌دبستانی را می‌توان در آن مشاهده کرد. 

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به برنامه‌های سازمان برای توانمندسازی خانواده‌ها در تربیت کودکان، گفت: این موضوع جزو برنامه‌های سازمان در گام دوم است.

وی درباره مشکلات معیشتی مربیان کودکستان‌ها، عنوان کرد: تابستان امسال دوره آموزشی برای مؤسسان کودکستان‌ها برگزار کردیم اما باید گفت وضع معیشتی مربیان این حرفه مناسب نیست و امیدواریم با توجه به توجه به این شغل به عنوان حرفه تخصصی، مشکلات معیشتی آنها حل شود‌.

همتی‌فر اظهار کرد: تا قبل از کرونا سازمان بهزیستی ۱۴ هزار مهدکودک فعال داشت و در دوران کرونا بخشی از این مهدکودک‌‌ها تعطیل شد که نیمی از آنها مهد روستا بودند و حمایت هم از آنها شکل نگرفت و به دنبال احیای اعتبار ویژه برای فعال کردن آنها هستیم.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به پروژه تطبیق بیان کرد: تمام مراکزی که مجوز دارند باید وضعیت خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و به نوعی یک ارزیابی اولیه هم برای ما محسوب می‌شود.

وی درباره افزایش جمعیت اتباع در مدارس، بیان کرد: رهبر انقلاب در سال 93 دستور دادند که پذیرای این دانش‌آموزان در مدارس باشیم و اکنون بیش از ۶۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس کشور داریم.

همتی فر ادامه داد: ایده پیش دبستانی ویژه اتباع مطرح شده است و هماهنگی با مرکز امور بین الملل انجام شد و تابستان امسال به صورت آزمایشی آن را اجرا کردیم که امیدواریم گستره آن را افزایش دهیم.

وی درباره صدور مجوز جدید مهدکودک‌ها گفت: از نیمه شهریور اتصال ما به درگاه ملی مجوزها برقرار شده است و امکان ثبت درخواست وجود دارد و در صورتی که متقاضیان مدارک لازم و شرایط مورد نیاز را داشته باشند، می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند. ابتدا باید متقاضی برای اخذ مجوز تاسیس کودکستان غیردولتی اقدام کند و وقتی مدارک مورد نیاز را در سامانه بارگذاری کرد، اگر کامل بود، در فرایند بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: در گام دوم که مربوط به مجوز فعالیت است باید نام مدیر، مؤسس، نیروی انسانی و مکان فعالیت معرفی شود. 

وی با تأکید بر اینکه با تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار نبود تمام وظایف به دوش این سازمان قرار بگیرد بلکه قرار بود راهبری ملی را انجام دهیم، گفت: وزارت بهداشت در سلامت و تغذیه کودکان نقش جدی و اعتبارات بسیاری دارد؛ سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ناظر بر سلامت، مصرف فرهنگی، حقوق کودک و.... است و به دنبال هم افزایی با سایر بخش‌های مسؤول هستیم.

همتی‌فر درباره کیفیت پایین خدمات آموزشی کودکستان‌ها گفت: کودکستان قرار نیست مدرسه شود و اگر به دنبال فضای مدرسه از جمله کتاب و مشق باشد قطعا یک آسیب است اما کودکستان‌ها باید ضعف‌های تربیتی را جبران کنند که اکنون با نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم و باید مربیان را به سمت نقطه تربیتی سوق دهیم و نه صرفا نگهداری؛ همچنین در بخشی از کودکستان‌ها آموزش محدودبه کتاب کار شده و پای مؤسساتی را به کودکستان‌ها باز می‌کند که اساسا این مسائل در این دوره سنی مورد تأیید نیست.

وی اضافه کرد: رویداد یارستان کودکستان برای معرفی تولیدات مناسب به خانواده‌ها اجرا می‌شود و این مطالب از طریق سایت یارستان کودکستان در دسترس قرار دارد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: امیدواریم تا سه سال آینده کودکستان‌های متفاوتی داشته باشیم که دیگر شبیه مدرسه نباشد و در این مسیر حرکت می‌کنیم.

وی بیان کرد: نابسامانی در حوزه کودک به این صورت که مراکز مختلف مجوز می‌دادند و محتوا تولید می‌کردند، موجب نگرانی بود و سازمان تعلیم و تربیت به دنبال مدیریت یکپارچه است تا ذیل یک چتر واحد خدمت‌رسانی انجام شود و در رویداد یارستان و کودکستان بستری را فراهم کردیم تا تولید کنندگان محتوا، تولیدات خود را عرضه کنند و پس از ارزیابی و تأیید به کودکستان‌ها معرفی شوند که آنها به انتخاب خود، محتوای مورد نیاز را انتخاب کنند.

همتی‌فر درباره فعالیت مراکز مختلف در حوزه آموزش تربیت کودک، اظهار کرد: مراکز آموزشی و تخصصی که تأییدیه سازمان تعلیم و تربیت را می‌گیرند در فرایند آموزش و ارزیابی نیروی انسانی به ما کمک خواهند کرد اما با مراکزی که به صورت بازاری به ویژه در حوزه تربیت مربی، خدمات ارائه می‌دهند، برخورد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: خدمات بیمه‌ای ناظر بر حوادث و مسؤولیت مدنی کارکنان کودکستان‌ها عملیاتی شد و این کار یک هفته است که برقرار و به استان‌ها ابلاغ شده است تا چتر امن را برای کودکان و کادر آنها داشته باشیم و کودکستان‌ها با ثبت‌نام کودک در سامانه مربوطه از اول مهر تا پایان سال تحصیلی می‌توانند آنها را بیمه کنند که اردوها را نیز تحت پوشش قرار می دهد.
هزینه بیمه را باید والدین پرداخت کنند که رقم آن 26 هزار و 705 تومان به ازای یک سال است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول