اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

امکان خرید برق صنایع با قیمت کمتر از نرخ تکلیفی فراهم است

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان از فراهم شدن امکان خرید برق برای صنایع بالای یک مگاوات با قیمت توافقی و کمتر از نرخ تکلیفی خبر داد.

امکان خرید برق صنایع با قیمت کمتر از نرخ تکلیفی فراهم است

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، مهدی پاک‌طینت، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان از فراهم شدن امکان خرید برق برای صنایع بالای یک مگاوات با قیمت توافقی و کمتر از نرخ تکلیفی خبر داد.

وی بیان کرد: با هدف تقویت بخش خصوصی و توسعه رقابت‌پذیری در صنعت برق، سازوکار بازار برق راه‌اندازی شده است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان افزود: معامله برق از بورس انرژی توسط صنایع موجب معامله ثلث برق مصرفی کشور خواهد شد و مشترکان بالای یک مگاوات، می‌توانند برق را به‌صورت سلف و با نرخ کمتر از نرخ تکلیفی و بر اساس سهمیه تعیین‌شده برای خود به‌صورت مستقیم از نیروگاه خرید کنند.

پاک‌طینت گفت: بورس انرژی در سال 91 راه‌اندازی و در سال 1400 دستورالعمل جدید توسعه آن ابلاغ شده است که این دستورالعمل مشترکان بالای یک مگاوات را مجاز به خرید برق موردنیاز خود از طریق بورس انرژی می‌کند.

وی به دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی با امضای وزیر نیرو به استناد بند «ب» ماده  44 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و بند «ط» تبصره 15 قانون بودجه سال گذشته اشاره کرد و افزود: این دستورالعمل به‌منظور حمایت از صنایع و سرمایه‌گذاران بخش نیروگاهی تدوین و تصویب شده است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان گفت: ارتقای امنیت و قابلیت اطمینان تأمین برق، انتقال سریع اطلاعات عرضه و تقاضا، کاهش ریسک و هزینه‌های معاملاتی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، امکان خرید برق به قیمت توافقی، قیمت‌گذاری شفاف و بدون انحصار و در نهایت افزایش انرژی تحویلی به صنایع از مهم‌ترین اهداف تدوین و اجرای این دستورالعمل است.

پاک‌طینت در زمینه سازوکار این روش گفت: صنایع می‌توانند از نرخ‌های پایین‌تر توافقی نیروگاه‌ها در قالب قراردادهای دوجانبه با امکان انعطاف در نحوه پرداخت و یا نرخ‌های رقابتی در بازار بورس انرژی برخوردار شوند و بدین ترتیب علاوه بر کاهش هزینه تأمین برق، رغبت بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری با توجه به امکان دریافت هزینه برق فروخته‌شده در لحظه را داشته باشند.

وی ادامه داد: هدف اصلی صنعت برق کشور در برنامه هفتم، افزایش سهم معاملات در بورس انرژی به میزان حداقل 60 درصد معاملات برق کشور بوده به‌طوری‌که نقش دولت در تصدی خرید و فروش برق به حداقل ممکن رسیده و وزارت نیرو بتواند نقش تنظیم‌گری میان عرضه و تقاضا و ایجاد تا معاملات در قالب معاملات دوجانبه به انجام برسد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان خاطرنشان کرد: تابلوی سبز بر اساس مفاد این دستورالعمل راه‌اندازی و بستر لازم برای حضور انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم شده است تا سرمایه‌گذاران بر اساس یک بازار مطمئن و باثبات نسبت به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام کنند که اثراتی همچون کاهش آلودگی محیط زیست و تا حدود زیادی جبران نا ترازی صنعت برق در ایام پیک را به همراه خواهد داشت.

پایان پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول