اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

وزیر اقتصاد: شعبه ارزی اختصاصی در گنبدکاووس دایر می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به‌زودی کد شعبه اختصاصی ارزی در گنبدکاووس دایر می‌شود.

وزیر اقتصاد: شعبه ارزی اختصاصی در گنبدکاووس دایر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، سید احسان خاندوزی ظهر امروز در حاشیه هفتادودومین جلسه شورای گفتگوی دولت  و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران موضوعات جلسه را مورد بررسی قرار داد و خبرهای خوبی را در حوزه اقتصادی برای مردم گلستان به ارمغان آورد.

خاندوزی در این جلسه  اظهارکرد: شعبه اختصاصی ارزی در گنبدکاووس دایر می‌شود و تلاش داریم تا کد گمرکی نیز در این شهرستان راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: مدیرعامل بانک صادرات موظف است تا موافقت خود را برای نیروگاه سیکل ترکیبی گلستان اعلام کند تا قبل از سفر رئیس جمهور به استان فاز عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حوزه فتح بازارهای کشورهای همسایه خاطرنشان‌کرد: فعالان اقتصادی و بزرگان حوزه تولید در بخش‌های مختلف صنعت،کشاورزی و خدمات که می‌توانند مقدمات لازم برای اشتغال، کار و صادرات را فراهم کنند با حمایت دولت و حاکمیت، وارد میدان شده تا بتوانیم با همکاری یکدیگر میزان صادرات استان گلستان را به کشورهای همسایه دو برابر کنیم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه فعالان اقتصادی چندان بزرگی در استان گلستان وجود ندارد و استان به لحاظ صنعتی چندان پیشرفتی نداشته اما با کمک همین فعالان اقتصادی می‌توانیم بازار کشورهای همسایه را بدست بگیریم.

خاندوزی گفت: با تعاملات خوب انجام شده در دولت سیزدهم با کشورهای همسایه  و هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق فعالان اقتصادی شاهد اتفاقات خوبی در حوزه صادرات در استان گلستان خواهیم بود.

وی با اشاره به نابرابری توزیع درآمدی در استان گلستان ابرازکرد: طبق بررسی‌ها و آمار موجود، استان گلستان جزو پنج استان کشور در حوزه نابرابری توزیع درآمد بوده و ضریب درآمدی بین دهک‌ها در این استان در سال گذشته خوب نیست.با وجود رشد اقتصادی و صنعت در استان در یکسال گذشته، بین دهک‌های یک تا ده فاصله بسیاری به لحاظ توزیع درآمدی وجود دارد که باید اصلاح شود و این نیاز به تدبیر منطقه‌ای و ملی دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: علاوه بر مالیات‌ستانی عادلانه ،باید ابزاری مانند توزیع عادلانه یارانه، رشد اقتصادی در حوزه‌های مختلف را داشته‌باشیم تا شاهد توزیع عادلانه درآمد باشیم.

وی کمک به حلقه‌های میانی در حوزه صنایع تبدیلی و دام و طیور را از عوامل مهم حمایتی در این حوزه برشمرد و یادآورشد: معتقدیم در راستای حمایت از صنایع تبدیلی، دام و طیور می‌بایست به حلقه‌های میانی کمک کرد و انتظار می‌رود حمایت ارگان‌هایی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام در خصوص راه‌اندازی گاوداری‌های بزرگ و واحدهای تولیدی باید سریعتر باشد و مدت زمان کوتاهتری را در پروسه اداری و اجرایی طی کند.

خاندوزی عدم توازن عادلانه منطقه‌ای بانکی را عامل مهم بی‌عدالتی‌ها نام برد و گفت: عدم توازن در توزیع اعتبارات بانکی در یک منطقه و استان، بی‌عدالتی‌های بعدی را منجر می‌شود  و این امر منجر به کوچک شدن اقتصاد می‌شود. اگر بانک‌های دولتی ملزم به انجام تکالیف خود هستند بانک‌های غیردولتی نیز می بایست به تکلیف خود عمل کنند.

وی افزود: با رایزنی‌های انجام شده با بانک مرکزی اعلام شد هر بانک غیردولتی که سرمایه مردم استان را در سپرده خود قرار می‌دهد ولی از اعتبارات خود برای مردم استان استفاده نکند، مجوز شعبه استانی آن باطل خواهد شد. منابع مالی استان گلستان باید صرف پروژه‌های همین استان شود و هیچ بانک دولتی حق استفاده از این منابع را در مرکز و یا استان‌های دیگر ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حوزه تامین مالی خاطرنشان‌کرد: با وجود اینکه به لحاظ رشد ترازنامه بانکی در تنگناهایی هستیم اما باید توزیع عادلانه منطقه‌ای در حوزه بانکی رعایت شود. طبق آخرین آمار جز یکی از بانک‌های دولتی که  نسبت سپرده به پرداخت تسهیلات بانکی را رعایت نکرده، بقیه بانک‌های دولتی نسبت خوبی در حوزه پرداخت تسهیلات بانکی دارند‌.

وی با بیان اینکه فروردین ماه امسال نگران چالش و مشکلات کمبود آب در استان گلستان بودم یادآورشد:  در فروردین‌ماه امسال در سفری که به استان گلستان داشتم نگرانی خود را نسبت به کمبود جدی آب و خشکسالی استان گلستان به وزیر نیرو اعلام کردم و وی وعده دادند که با اجرای اقدامات موثر، مردم استان گلستان در فصل گرما با کمترین تنش آبی مواجه شوند.

خاندوزی ادامه داد: از ظرفیت ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ برای شیرین‌سازی آب دریای خزر استفاده می‌کنیم و در این حوزه در حال رسیدن به یک جمع‌بندی هستیم. باید در این راستا سازمان‌های غیردولتی نیز پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه از ظرفیت کریدور شرق خزر استفاده بیشتری خواهیم کرد، بیان‌کرد: از ظرفیت کریدور شرق خزر برای اتصال مستقیم به کویر مرکزی و آبهای خلیج‌فارس استفاده می‌کنیم و انتظار داریم تا در مدت زمان کوتاه این پروژه که یک مسئله راهبردی است و فقط مختص به استان خاصی نیست انجام شود.

بازدید از کلان پروژه‌های اقتصادی، دیدار با علمای اهل سنت، دیدار با خانواده شهدا، دیدار با خانواده های مددجو، بازدید از دو شرکت تولیدی و زیارت مرقد یحیی بن زید(ع) از دیگر برنامه‌های سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی در گلستان خواهد بود.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول