اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نگرانی بایدن از احتمال اخلال در کمک‌های آمریکا به اوکراین

رئیس‌جمهور آمریکا طی اظهاراتی روز چهارشنبه از اینکه آشوب‌های اخیر در کنگره مانع ارائه کمک به اوکراین شود ابراز نگرانی کرد.

نگرانی بایدن از احتمال اخلال در کمک‌های آمریکا به اوکراین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امروز چهارشنبه از اینکه آشوب‌های اخیر در کنگره در حمایت‌های واشنگتن از اوکراین اخلال ایجاد کند ابراز نگرانی کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: «این مسئله قطعاً مرا نگران می‌کند اما این را می‌دانم که بخش عمده اعضای مجلس نمایندگان و سنا از هر دو حزب آمریکا هستند که گفته‌اند که از تأمین بودجه برای اوکراین حمایت می‌کنند.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

 روسیه به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده که این یک «خط قرمز» برای روسیه خواهد بود.

اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. این اقدام به شدت با مخالفت روسیه مواجه شد. دولت روسیه تأکید کرد که گسترش حوزه ناتو به سرزمین های شوروی سابق امنیت ملی و حوزه نفوذ آن را تهدید می‌کند.

بایدن امروز چهارشنبه گفت که سخنرانی‌اش بر این متمرکز خواهد بود که «چرا عمل به تعهدات در قبال اوکراین برای ایالات متحده و متحدانش تا این حد مهم است.»

ایالات متحده پیش از این درباره تبعات احتمالی عدم حمایت کنگره از اوکراین هشدار داده است. این هشدار بعد از آن صادر شد که بند تخصیص بودجه برای حمایت از اوکراین از لایحه بودجه موقت دولت فدرال کنار گذاشته شده است.

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بعد از تصویب آن لایحه بودجه که هدف از آن جلوگیری از تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال بود از این سمت کنار گذاشته شد.

بایدن گفت: «فکر می‌کنم این مسئله برای اکثر اعضای جامعه سیاست خارجی هم در جناح راست و هم در جناح چپ مبرهن است که افزایش حمایت‌هایی که ما در سراسر دنیا انجام می‌دهیم اقدامی ارزشمند است.»

وی اضافه کرد: «من می‌دانم که اکثریت مردم اوکراین هنوز از اوکراین حمایت می‌کنند و اکثر اعضای کنگره هم در میان دموکرات‌ها و هم در میان جمهوری‌خواهان از آن حمایت می‌کنند. بنابراین من فکر می‌کنم که نباید اجازه دهیم این بازی‌ها در مسیر این حمایت اخلال ایجاد کنند.»

کاخ سفید در روزهای گذشته بر ضرورت حمایت کنگره از تخصیص بودجه برای حمایت از اوکراین در جنگ تأکید کرده است.

بایدن روز گذشته به متحدان این کشور اطمینان داد که باوجود حذف بند کمک‌های نظامی به اوکراین در طرح بودجه موقت کنگره برای جلوگیری از تعطیلی دولت، حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف ادامه می‌یابد.

کاخ سفید اعلام کرد که بایدن شامگاه سه شنبه در گفتگو با سران کشورهای متحد، ضمن تاکید مجدد بر تداوم حمایت واشنگتن از کی‌یف، هشدار داد که کاهش کمک‌های نظامی می‌تواند روسیه را جسورتر و جنگ را گسترده‌تر کند.

بایدن این اظهارات را در تماس با سران کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، لهستان، رومانی، انگلیس، فرانسه و همچنین سران ناتو، کمیسیون اروپا و شورای اروپا با موضوعیت بهبود وضع اقتصادی اوکراین و مسائل امنیت غذایی مطرح کرد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول