اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

این 3نفر جایزه نوبل شیمی را از آن خود کردند

جایزه نوبل شیمی برای کشف نقاط کوانتومی به 2 دانشمند آمریکایی و یک روس اهدا شد.

این 3نفر جایزه نوبل شیمی را از آن خود کردند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، جایزه نوبل شیمی سال 2023 برای کشف خوشه‌هایی از اتم‌ها به نام نقاط کوانتومی که اکنون برای ایجاد رنگ در صفحه‌های مسطح استفاده می‌شوند به دانشمندان مونگی باوندی، لوئیس بروس آمریکایی و الکسی اکیموف روس تعلق گرفت.

آکادمی اهداکننده جایزه در بیانیه ای اعلام کرد: «محققان بر این باورند که تحقیقات آن ها در آینده می توانند به تجهیزات الکترونیکی انعطاف پذیر، حسگرهای کوچک، سلول های خورشیدی نازک تر و ارتباطات کوانتومی رمزگذاری شده کمک کنند.»

این جایزه بیش از 100 ساله توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعطا می شود و ارزش آن 1 میلیون دلار است.

اوایل روز چهارشنبه، به نظر می‌رسید که آکادمی به طور ناخواسته اسامی 3 دانشمند را قبل از اعلام رسمی منتشر کرده است.

یوهان آکویست، رئیس کمیته نوبل شیمی، گفت: «یکی از خواص شگفت‌انگیز و غیرمعمول نقاط کوانتومی این است که بسته به اندازه ذرات، نورهای رنگی متفاوتی ایجاد می‌کنند و در عین حال ساختار اتمی را بدون تغییر نگه می‌دارند.»

باوندی در یک کنفرانس خبری گفت: «کارهای زیادی در مورد سایر کاربردهای بالقوه از جمله کاتالیزور و انواع اثرات کوانتومی در حال تحقیق است. این یک حوزه تحقیقاتی بسیار هیجان انگیز است. من مطمئن هستم که چیز واقعاً جالبی در این زمینه ظاهر خواهد شد.»

در اوایل دهه 1980، اکیموف کشف کرد که رنگ شیشه با اندازه مولکول‌های کلرید مس موجود در آن تغییر می‌کند و نیروهای زیر اتمی در آن نقش دارند.

چند سال بعد، بروس اکتشافات پیشگامانه مشابهی را در مورد رنگ مایعات انجام داد.

در سال 1993، باوندی انقلابی در تولید نقاط کوانتومی ایجاد کرد که از خوشه هایی از چند 100 تا چند هزار اتم تشکیل شده بودند.

نوبل شیمی سومین جایزه از جوایز امسال، پس از جوایز پزشکی و فیزیک اعلام شده در اوایل این هفته است.

در حالی که جوایز شیمی گاهی تحت الشعاع جایزه فیزیک و برندگان مشهور آن مانند آلبرت انیشتین قرار می گیرند، برندگان شیمی شامل بسیاری از بزرگان علمی از جمله ارنست رادرفورد و ماری کوری هستند که جایزه فیزیک را نیز از آن خود کردند.

جایزه شیمی سال گذشته به دانشمندانی به نام کارولین برتوزی، مورتن ملدال و بری شارپلس برای کار پیشگام کشف واکنش هایی که به مولکول ها اجازه می دهد به هم بچسبند تا ترکیبات جدیدی ایجاد کنند، تعلق گرفت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول