اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

قدم اجرایی وزارت علوم برای تقویت پایان‌نامه‌های «مسأله‌محور»

معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس را به عنوان دبیرخانه رویش هسته‌های فناوری مبتنی بر پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان معرفی کرد.

قدم اجرایی وزارت علوم برای تقویت پایان‌نامه‌های «مسأله‌محور»

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با انتخاب معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس به عنوان «دبیرخانه رویش هسته‌های فناوری مبتنی بر پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان» معرفی شد.

متن ابلاغ دکتر سجاد محمدعلی نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم به دکتر حسین نادری منش، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس به شرح ذیل است:

نظر به مراتب تعهد و توانمندی جنابعالی در حوزه علم، فناوری و نوآوری و ظرفیت ها و سوابق ارزشمند پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، بدین‌وسیله این پارک به‌عنوان «دبیرخانه رویش هسته‌های فناوری مبتنی بر پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان» با هدف هدایت دانش در تامین نیاز بازار، تعیین می‌گردد.

ضمن آرزوی موفقیت در سایه الطاف الهی و با توکل به خداوند متعال، خواهشمند است با بهره‌گیری از توان همکاران و سایر ذینفعان و بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری، به ویژه پارک‌های علم و فناوری، برنامه ریزی لازم جهت نیل به اهداف ذیل صورت پذیرد:

  • سیاست‌گذاری مناسب جهت هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به سمت کاربردی شدن و تجاری‌سازی آن‌ها با بهره گیری از ظرفیت سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) 
  • حمایت مالی و راهبری (مشاوره و مربی‌گری) پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی
  • ایجاد بستر مناسب جهت ارتقاء ارتباط میان هسته‌‌های فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان و کارفرمایان صنعتی، در مسیر انجام پایان نامه ها و رساله ها توسط دانشجویان و اساتید
  • جذب حمایت‌های بخش صنعت/ بازار برای توانمندسازی هسته‌های فوق الذکر جهت حل چالش‌های فناورانه صنعت/ بازار
  • ایجاد ساز و کار لازم برای تعامل با کلیه دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور.

 

گفتنی است طبق بررسی‌ها در سال‌های گذشته از هر ۱۰۰ پایان‌نامه تنها ۲ مورد در راستای کمک به حل مشکلات کشور بوده است و این حاکی از ضرورت تغییر جدی در تعریف پایان‌نامه‌های دانشگاهی است.همچنین تمرکز بیش از حد بر نوشتن مقاله و بی‌توجهی به مسأله‌محوری در ساختار آموزش عالی کشور، سبب شده با وجود آنکه در دنیا در تولید علم پانزدهم هستیم اما در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت در جایگاه ۱۲۸ دنیا قرار بگیریم.

حالا از معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم انتظار می‌رود با تدابیر جدی و مستمر، در استای اصلاح این ناترازی در ساختار آموزش عالی کشور قدم بردارد. سامانه «نان» یا نظام ایده‌ها و نیازها یکی از سازوکارهایی است که در همین راستا و برای به‌هم رسانی خروجی دانشگاه و نیازهای جامعه و صنعت طراحی شده و تلاش می‌کند نیازهای صنایع و نهادها را در معرض دید و توجه دانشگاهیان قرار دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول