اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

برنامه‌های هفته کودک؛ از تخفیف 50 درصدی «بچه‌زرنگ» تا کارگاه‌های رایگان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: هفته‌ ملی کودک با شعار «کودکی بهتر، زندگی بهتر» از 16 مهر در سراسر کشور برگزار می‌شود.

برنامه‌های هفته کودک؛ از تخفیف 50 درصدی «بچه‌زرنگ» تا کارگاه‌های رایگان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست خبری هفته ملی کودک، اظهار کرد: روز کودک، سال ۱۹۲۵ از سوی نمایندگان کشورهای مختلف که در ژنو گرد هم آمده بودند، مطرح و بررسی شد و پس از آن در کنفرانسی جهانی به نام «رفاه» ارائه شد؛ پس از این کنفرانس هر کشوری متناسب با شرایط بومی و منطقه‌ای خود روزی را به روز کودک اختصاص داد. ‌

وی ادامه داد: در ایران از سال ۱۳۷۲ روز ۱۶ مهر به نام روز جهانی کودک نام‌گذاری شده و از سال ۱۳۹۳، مسؤولیت دبیرخانه هفته ملی کودک به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده شد.

* هفته‌ کودک متعلق به تمام کودکان است

علامتی با بیان اینکه از ابتدا روز جهانی کودک با هدف ایجاد رفاه برای کودکان و نوجوانان به وجود آمده است‌، گفت: به همین سبب نمی‌خواهیم برنامه‌های‌مان را به شکل نمایشگاهی و به همین هفته محدود کنیم بلکه در کل سال و در تمام روزهای‌مان باید به کودکان و نوجوانان توجه کنیم و بپردازیم.

وی با تأکید بر اینکه توجه به مقوله کودک و نوجوان در تاریخ کشورمان قدمتی غنی دارد، اضافه کرد: این هفته متعلق به تمام کودکان ایران است. هرچه‌قدر به کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان توجه کنیم به همان اندازه به کودکان و نوجوانان سردشت و کودکان آذری‌ نیز توجه خواهیم کرد؛ در واقع ما هر چه به فکر کودکان کار هستیم باید به کودکان سمپادی نیز بپردازیم.

*‌ روز جهانی کودک تلنگری برای پدر و مادرها و مسؤولان است 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: روز جهانی کودک تلنگری است برای پدر و مادرها، مسؤولان و سایر افرادی که مستقیم و غیرمستقیم با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند.

وی تصریح کرد: از برخی از اهداف‌مان برای این هفته می‌توان به هم‌گرایی و هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودک در حیطه وظایف و تکالیف سازمان سراسر کشور، ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان حوزه‌ کودک به‌ویژه کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معطوف کردن توجه مسؤولان و جامعه به مسائل و نیازهای قشر کودک به‌ویژه کودکان با نیازهای ویژه، معرفی کانون و ظرفیت‌های آن به جامعه به‌ویژه «خانواده‌ها و اولیای تربیتی»، آگاهی‌رسانی در مورد تکالیف و حقوق کودک، فرهنگ‌سازی در زمینه ایجاد امکان مشارکت کودکان، ایجاد زمینه امکان دسترسی برابر کودکان به خدمات و امکانات رفاهی، تفریحی و آموزشی و معرفی نهادهای مرتبط با حوزه کودکان و آشنایی با ظرفیت‌های آنها اشاره کرد.

* امسال با دست پر برای هفته ملی کودک آمده‌ایم

علامتی با بیان اینکه به منظور سهولت و ارائه هر چه بهتر توانایی استان‌ها، برنامه‌ها در دو سطح برگزار خواهد شد، گفت: بخش اول اجرای برنامه برای کودکان و نوجوانان و بخش دوم اجرای برنامه با محوریت کودک و نوجوان است. مخاطب برنامه‌های سطح دو خانواده، مسؤولان و فعالان حوزه آموزش کودکان و نوجوانان هستند.

وی ادامه داد: امسال با دست پر برای هفته ملی کودک آمده‌ایم و پویانمایی «بچه ‌زرنگ» را که نمادی از کودکان سرزمین‌مان است و نشانگر هویت، فرهنگ و حب وطن است را اکران کرده‌ایم.

* تخفیف ۵۰ درصدی بلیت انیمیشن بچه زرنگ برای دانش‌آموزان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: علاوه بر تخفیف ۵۰ درصدی بلیت انیمیشن بچه زرنگ برای دانش‌آموزان، در هفته ملی کودک هر روز برای گروهی از کودکان و نوجوانان اکران رایگان خواهیم داشت.

وی افزود: اکران رایگان برای کودکان کار، کودکان با نیازهای ویژه، کودکان شهدای مدافع حرم، کودکان تحت سرپرستی کمیته امداد و بهزیستی است.

* روزشمار هفته ملی کودک

علامتی به روزشماری هفته ملی کودک اشاره کرد و گفت: برنامه‌های هر روز متناسب با عنوان آن روز برگزار خواهد شد؛ بر این اساس ۱۵ مهر روز «کودک، صلح، امنیت، محیط زیست»، ۱۶ مهر روز «کودک، زندگی، سلامت، رشد» و ۱۷ مهر روز «کودک، مشارکت، آگاهی، شکوفایی» نام دارد.

وی اضافه کرد: ۱۸ مهر روز «کودک، خانواده، هویت، عدم تبعیض»، ۱۹ مهر روز «کودک، اخلاق، تربیت، مصلحت»، ۲۰ مهر روز «کودک، گذشته، حال، آینده» و ۲۱ مهر روز «کودک، رفاه، بهزیستی، دسترسی برابر» نام دارد.

* کانون سعی دارد خود را از تصدی‌گری خارج کند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: کانون سعی دارد خود را از تصدی‌گری خارج کرده و به تولی‌گری نزدیک کند؛ این یک امر صفر و صدی نیست ولی داریم به آن نزدیک می‌شویم؛ این دیدگاه را با امر کتاب آغاز کردیم.

وی ادامه داد: سال گذشته در کانون حدود ۲۹ میلیارد صرف تولید، چاپ و خرید کتاب از سایر انتشارات شده است‌ که ۸ میلیارد آن بابت خرید از سایر انتشارات بوده است. در حوزه انیمیشن نیز می‌خواهیم تولی‌گری کنیم و از بخش خصوصی متخصص حمایت کنیم.

* باید کانون را به روزهای اوج برگردانیم

علامتی با تأکید بر اینکه بخشی از احترام به عرصه فرهنگ و هنر نگاه به پیشکسوتان است، اظهار کرد: بنده از روز اول گفتم باید کانون را به روزهای اوج برگردانیم؛ روزهای اوج کانون دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بود، اکنون اگر می‌خواهیم به همان اوج برگردیم باید با بزرگان این حوزه رفت و آمد داشته باشیم؛ کتاب «تشته لبان» نوشته‌ حمید گروگان از آثاری هستند که احیا کردیم و ۳۵۰ کتاب دیگر را نیز تجدید چاپ کرده‌ایم تا آنها را احیا کنیم.

وی ادامه داد: کانون در خدمت تمام کسانی که دل‌شان برای کودکان ایران می‌تپد، هست و مشتاق است از تجربه‌ها و رهنمون‌های‌ بزرگان این عرصه بهره‌مند شود.

* کارگاه‌های یک هفته‌ای رایگان در مراکز از 16 مهر

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست اظهار کرد: امسال در کارگروهی متشکل از کانون و سایر سازمان‌ها با دغدغه ارتقای کیفی زندگی کودکان، شعار «کودکی بهتر، زندگی بهتر» را انتخاب کرده و فعالیت‌هایمان را به سمت بهبود کیفیت زندگی کودکان می‌بریم.

وی ادامه داد: امسال برخلاف گذشته سعی می‌کنیم از فعالیت نمایشگاهی کم کرده و در تمامی مراکز به کودکان و نوجوانان خدمت‌رسانی کرده و فعالیت‌هایی که تدارک دیده‌ شده را عملی کنیم.

فلاح با بیان اینکه در تمام استان‌ها مراسمی برای آغاز و پایان هفته ملی کودک برگزار خواهد شد، افزود: نوع مراسم بسته به شرایط هر استان متفاوت است که ممکن است جشن و یا گردهمایی باشد؛ گردهمایی ۱۰ هزار نفری را نیز در استانی پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: این تابستان کانون پس از درگیری ویروس کرونا با استقبال خیلی خوبی مواجه شد؛ در هفته ملی کودک نمایشگاهی با عنوان آثار اعضا و مربیان برگزار خواهد شد تا آثار کودکان و نوجوانان را ببینیم. ‌

وی ادامه داد: هر سال ۱۶ مهر عضویت کانون در سراسر کشور رایگان بوده و بچه‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت www.kpf.ir اقدام به ثبت‌نام و یا تمدید عضویت کنند؛ هم‌زمان با شروع هفته ملی کودک کارگاه‌های یک هفته‌ای رایگان در مراکز آغاز می‌شوند. کتابخانه‌های سیار به کودکان حاشیه‌نشین و روستایی خدمت‌رسانی خواهند کرد، پیک امید برای کودکان در نظر گرفته خواهد شد، بر اساس طرح کانون‌مدرسه، مدارس از مراکز کانون بازدید خواهند کرد و کاشت نهال از سوی کودکان را خواهیم داشت.

فلاح اظهار کرد: حضور در بیمارستان و ایجاد کارهای نمایشی، قصه‌گویی و... ازسوی مربیان انجام خواهد شد. با همکاری قوه‌ قضائیه به کانون اصلاح و تربیت خواهیم رفت، تشکیل جلسه‌هایی با حضور مشاهیر و بزرگان کانون با کودکان، برگزاری نشست فعالان حوزه کودک و نوجوان طی برنامه‌ای یک روزه با محوریت کانون پرورش فکری، دادن تریبون به کودکان و نوجوانان برای شنیدن نظرهای‌شان، کاروان‌های عروسکی بچه‌زرنگ، بخشِ دومِ ارسال ۳میلیون جلد کتاب به سراسر کشور، طراحی چهره شهدا، نشست با محوریت حقوق کودکان در جامعه و برنامه‌های کاربردی از دیگر برنامه‌های کانون در این هفته است.

* فعالیت تماشاخانه‌های سیار کانون در مناطق حاشیه‌نشین در هفته ملی کودک

محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مراسم با اشاره به استقبال زیاد مردم از پویانمایی «بچه زنگ»، عنوان کرد: امیدوارم این اثر موجب رونق بیش‌تر حوزه انیمیشن شده و جریان خوبی را برای خانواده پویانمایی ایجاد کند.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ سال است که ایران به عرصه پویانمایی بلند وارد شده و علاوه بر ایجاد فرصتی برای انتقال ایدئولوژی‌های مذهبی، مردم‌شناسی و فرهنگ متخصصان این حوزه خیلی زود مهارت زیادی را کسب کردند، به‌طوری که تولید انیمیشن در ایران به دلیل وجود نیروهای متخصص بسیار ارزان‌تر و هموارتر از سایر جهان است.

کریمی‌صارمی افزود: کانون با سه انیمیشن و یک اثر سینمایی با عنوان «در آغوش درخت» در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان حضور دارد که در روز جهانی کودک اکران خواهد شد. همچنین تماشاخانه‌های سیار کانون در این هفت روز در مناطق حاشیه‌نشین به اکران آثار مختلف کانون خواهند پرداخت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول