اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

جشنواره موسیقی اقوام ایرانی موجب اعتلای موسیقی ایران می‌شود

شهردار سنندج گفت: برگزاری جشنواره موسیقی اقوام در شهر خلاق موسیقی با حضور استان‌های مختلف کشور فرصتی مغتنم برای شناساندن دقیق و اعتلای موسیقی اقوام ایرانی به ویژه موسیقی کردستان است.

جشنواره موسیقی اقوام ایرانی موجب اعتلای موسیقی ایران می‌شود

سیدانور رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، از کردستان به عنوان مهد موسیقی و آواها و نواها نام برد و اظهار کرد: برخورداری از پشتوانه تاریخی و بهره‌مندی از بزرگان و نامداران عرصه موسیقی و ریشه‌دار بودن موسیقی و آواهای مختلف در میان مردمان این خطه سنندج را خاستگاه موسیقی جهان کرده است.

وی گفت: کردستان در کنار طبیعت بکر و زیبا از ظرفیت‌های هنری قابل توجهی به ویژه در حوزه موسیقی برخوردار است، استانی که به عنوان پایتخت دف جهان شناخته شده و آواها و نواهای ماندگار آن از سیاچمانه منطقه اورامان تا موسیقی لیلاخ و نواهای عرفانی و خانقاهی آن در نوع خود بی‌نظیر است.

شهردار سنندج خاطرنشان کرد: جایگاه رفیع کردستان در حوزه موسیقی به واسطه وجود هنرمندانی چون خانواده‌ها کامکارها، عندلیبی‌ها، تعریف‌ها، یوسف‌زمانی‌ها و غوثی‌ها، صفوتی‌ها و...  بدست آمده که هر کدام یکی از حلقه‌های زنجیره طلایی موسیقی کردستان هنر خیز بوده و هستند.

موسیقی کردستان پر از محتواست

رشیدی با تاکید براینکه موسیقی بخشی مهم از فرهنگ مردم کرد است، گفت: البته این موسیقی تنها به معنی آلات و یک سری آهنگ نیست؛ موسیقی کردستان پر از محتواست، محتوای قوی که ریشه در تاریخ مردمان کرد دارد.

وی گفت: کردستان در حقیقت غنی‌ترین و پربارترین موسیقی‌های محلی ایران را دارد مردمان این دیار موسیقی را جزئی از زندگی خود می‌دانند و موسیقی ریشه‌ای محکم و ناگسستنی در میان این مردمان از آغاز تا پایان زندگی به شمار می‌رود.

شهردار سنندج با بیان اینکه برگزاری جشنواره موسیقی اقوام فرصت ارزشمندی برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های کشور و خاصتا کردستان در عرصه موسیقی است، گفت: موسیقی اقوام و خاصتا موسیقی‌ کرد موسیقی‌ای است که هیچ گاه با ریزش مخاطب روبه‌رو نمی‌شودریال موسیقی اقوام در تمام ادوار با ذائقه مردم سازگار بوده است.

کردستان خاستگاه اصلی موسیقی در دنیا است

به گفته رشیدی، موسیقی کردی بر اساس مستندات، حداقل به ۴ هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد تا جایکه می‌توان کردستان را خاستگاه اصلی موسیقی در دنیا نام برد


وی گفت: برگزاری جشنواره موسیقی اقوام در شهر خلاق موسیقی جهان با حضور استان‌های مختلف کشور فرصت مغتنم برای شناساندن دقیق و اعتلای موسیقی اقوام ایرانی به ویژه موسیقی کردستان است.

وی با اشاره به اجرای ۲۵ اثر از ۱۸ قوم مختلف از سراسر کشور در نخستین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در کردستان گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد جشنواره‌های اقوام را در شهر خلاق موسیقی جهان به صورت ویژه در دستور کار قرار می‌دهیم چراکه حضور اساتید و هنرمندان برتر اقوام مختلف ایران زمینه افزایش تعامل بین علاقه‌مندان به موسیقی را فراهم می‌کند.

وی افزود: معتقدم موسیقی اقوام زیرساخت موسیقی کشور است، برگزاری جشنواره‌های موسیقی در استانی که خاستگاه موسیقی جهان است باید به صورت فصلی برگزار شود این مهم می‌تواند در اتحاد هرچه بیشتر اقوام ایرانی هم تاثیرگذار باشد.

*تقدیم کلید شهر خلاق موسیقی به برترین‌های جشنواره اقوام 
وی با اشاره به اقدامات شهرداری سنندج به عنوان دبیرخانه شهر خلاق موسیقی جهان در برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی گفت: فضاسازی محیطی سطح شهر شامل المان، بیلبورد، بنر، استند، تندیس جشنواره، کلید شهر، لوح زرین جشنواره، حمایل چهره‌های تجلیل شوند و غیره را برای برگزاری هرچه باشکوه این رویداد فرهنگی انجام داده است.

وی افزود: کلید شهر و لوح زرین جشنواره در این جشنواره به چهره‌ها برجسته و نفرات برتر حاضر در این رویداد تقدیم می‌شود.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول