اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رزمایش مشترک جمهوری آذربایجان-گرجستان و ترکیه آغاز شد

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آغاز رزمایش مشترک با گرجستان و ترکیه تحت عنوان رزمایش «ابدیت-2023» خبر دادند.

رزمایش مشترک جمهوری آذربایجان-گرجستان و ترکیه آغاز شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز (سه‌شنبه) از آغاز رزمایش مشترک نظامیان جمهوری  آذربایجان با گرجستان و ترکیه خبر داد.

خبرگزاری آناتولی گزارش کرد، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که رزمایش «ابدیت-۲۰۲۳» با هدف افزایش همکاری و تقویت همکاری از امروز (۳ اکتبر ۱۱ مهر ماه) آغاز شده است و تا ۶ اکتبر (۱۴ مهر ماه) ادامه دارد.

در این گزارش آمده است که نظامیان باکو به همراه نظامیان تفلیس و آنکارا، رزمایش مشترک ستاد فرماندهی با استفاده از رایانه را آغاز کردند که شامل بخش‌های تئوری و عملی می‌شود و در جریان این سه روز، وظایفی برای حفاظت از پروژه‌های اقتصادی مهم راهبردی و منطقه‌ای انجام خواهد شد.

به نوشته وبگاه «فوربس» ترکیه و جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر روابط نظامی خود را به طور چشمگیری افزایش داده‌اند.به نوشته این وبگاه، باکو ممکن است به دنبال هواپیماهای بیشتری برای نیروی هوایی کوچک خود باشد که در حال حاضر شامل ۱۲ فروند هواپیمای جنگنده «میگ-۲۹ فالکروم» ساخت روسیه و دوجین هواپیمای تهاجمی «سوخو-۲۵» است.

این رزمایش درست مدت اندکی پس از عملیات برق آسای جمهوری آذربایجان به قره باغ کوهستانی که باکو آن‌ را «اقدامات ضدتروریستی با ماهیت محلی» با هدف احیای نظم قانون اساسی توصیف کرد، برگزار شده است.

ایروان این اقدام جمهوری آذربایجان را یک تهاجم توصیف کرد و گفت که هیچ یگان نظامی در قره‌باغ ندارد. یک روز پس از آن، با میانجیگری حافظان صلح روسیه، توافقی برای آتش‌بس حاصل شد که در بین شروط آتش‌بس می‌توان به خلع سلاح نیروهای ارامنه و خروج تجهیزات سنگین از قره‌باغ کوهستانی اشاره کرد.

 این  دو کشور همسایه تاکنون دو بار باهم جنگیده‌اند و هرکدام متحمل تلفاتی قابل توجه شده‌اند. مذاکرات صلح بین باکو و ایروان نیز تاکنون نتجیه ملموسی نداشته است. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول