اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

نیروگاه سیکل ترکیبی کهگیلویه یا چراگاه گوسفندان!؟

نیروگاه سیکل ترکیبی کهگیلویه که قرار بود در بازه زمانی ۳ ساله به بهره‌برداری برسد حال بعد از گذشت هفت سال محل چرای دام‌ها شده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی کهگیلویه یا چراگاه گوسفندان!؟

خبرگزاری فارس کهگیلویه_ سیده مریم پیروزان، طی سال‌های اخیر و در دگردیسی نمایندگان و دیگر مسؤولان محلی، هستند پروژه‌هایی که مورد بی‌مهری قرار گرفته و به فراموشی سپرده شده اند.

از جمله این پروژه‌ها می‌توان به نیروگاه سیکل ترکیبی پادوک اشاره کرد؛ این پروژه در سال ۹۶ با حضور حسنوند رئیس وقت کمیسیون انرژی، کلنگ‌زنی و بازه زمانی سه‌ ساله برای آن تعریف شد.

علاوه بر مازاد نیاز برق شهرستان، تامین برق پتروشیمی دهدشت و کارخانه آجر و سیمان از جمله مزیت‌های این پروژه بزرگ صنعتی بود که از آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن یاد می‌شد.

سروش‌سالم سرمایه‌گذار این پروژه بزرگ صنعتی در آیین کلنگ‌زنی آن گفته بود که نیروگاه سیکل ترکیبی کهگیلویه بزرگ یک نیروگاه ۵۰۰ تا ۷۰۰ مگاواتی است که با تکنولوژی توربین‌های گازی کلاس F یا کلاس H قابلیت تولید ۷۰۰ مگاوات برق را دارا است که این میزان برق تولیدی بیش از نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وی با بیان اینکه برای احداث این نیروگاه به میزان ۳۲۵ میلیون ارز یورو نیاز است، افزود: از این میزان حدود ۸۰ درصد از طریق صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود و علاوه بر اعتبار ارزی، مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی مورد نیاز است.

هم‌چنین نماینده سابق کهگیلویه در سال ۹۷ از ساخت توربین این نیروگاه در کشور ایتالیا با پیشرفت ۶۰ درصدی خبر داده بود و مردم هم‌چنان امیدوار به احداث این پروژه عظیم صنعتی بودند.

اما بخت یار نبود و پروژه در ادامه مسیر به مشکلات دیگری از جمله تسهیلات ارزی توسط بانک عامل قرار گرفت و در سفر معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد وقت در آبان ماه ۹۸ در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، سرمایه‌گذار پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پادوک از مشکلات مالی و عدم تعهدات بانک صنعت و معدن و طولانی شدن روند تعهدات گلایه کرد و گفت: ما در شرایط سخت تحریم توانستیم مجوز صادرات تأسیسات این نیروگاه را از دولت ایتالیا بگیریم اما مجوزهای من سال آینده باطل می‌شود و با این روند همه تلاش‌ها و ۱۰ میلیون یورویی که از منابع داخلی خود به شرکت ایتالیایی پرداخت کردیم نیز از بین می‌رود.

بی‌ توجهی نسبت به این پروژه آن‌قدر زیاد بود که حتی تجهیزات لوله نیروگاه سیکل ترکیبی به تهران ارسال شدند و همین مسئله واکنش‌های فراوانی در برداشت.

در همین خصوص دارا کریمی‌نژاد فرماندار سابق کهگیلویه در گفت‌وگو با رسانه‌ها با بیان این‌که نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۰۰ درصد متعلق به شهر دهدشت بوده و این پروژه و تجهیزات آن به جای دیگری تعلق نمی‌گیرد، گفت: برخی از تجهیزات این نیروگاه از قبیل دیگ و سوله‌های بخار جهت ایجاد تغییرات به تهران ارسال شده و تا دو ماه آینده جهت نصب به محل پروژه برگشت داده می‌شوند.

حالا با گذشت تقریبا دو سال هیچ خبری از تجهیزات این پروژه نشده و مردم ناامید از مسؤولان، این پروژه‌ را به مثابه دیگر پروژه‌ها به فراموشی سپردند.

و اما در آخرین خبر از این پروژه، در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، علی نیکزاد نایب رییس وقت مجلس شورای اسلامی با دعوت نماینده کهگیلویه با حضور در این شهرستان در ابتدای ورود به دهدشت، از این پروژه عظیم صنعتی بازدید به عمل آورد.

نیکزاد در این سفر در خصوص سیکل ترکیبی پادوک گفت: کسی که دیوار را می‌بندد و می‌رود دنبال کار نیست، اگر دنبال احداث آن هستید یک جلسه‌ای با استاندار بگیرید و نتیجه را به ما گزارش دهید، اگر نمی‌خواهید ظرف ۱۰ روز آینده پروژه را تعیین تکلیف کنید و نتیجه را به مردم برسانید.

حجت‌الاسلام سید محمد موحد در این سفر نیز از تعیین تکلیف دوهفته‌ای برای این پروژه خبر داده بود.

حالا قریب به ۵ ماه از آن وعده دو هفته می‌گذرد و تاکنون خبری مبنی بر تعیین تکلیف این پروژه و یا حتی نشستی در این راستا برگزار و مخابره نشده است و از این پروژه تنها دیوار خاک خورده‌ای که دام‌ها از علوفه محوطه آن بهره‌مند می‌شوند به جا مانده است.

به گزارش فارس در آن سفر، وعده‌های دیگری از جمله احداث بیمارستان جدید دهدشت و کلنگ‌زنی آن بعد از دو ماه نیز مصوب شده بود و هنوز چنین کلنگی در کهگیلویه به زمین زده نشده است.

خبرگزاری فارس طبق رسالت خود در ادامه، به بررسی دیگر پروژه‌ها و وعده‌هایی که صرفاً جنبه تبلیغاتی در سال منتهی به انتخابات داشته، خواهد پرداخت و انتظار می‌ورد مسؤولان و نمایندگان با عمل کردن به وعده‌های خود، اعتماد عمومی و اجتماعی را در ادامه مسیر خود به جا بگذارند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول