اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

یک هزار و ۷۹۱ مورد حیوان‌گزیدگی طی سال گذشته و زنگ خطر در کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته یک هزار و ۷۹۷ مورد حیوان گزیدگی در استان به ثبت رسید.

یک هزار و ۷۹۱ مورد حیوان‌گزیدگی طی سال گذشته و زنگ خطر در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، محمد ملک‌زاده در کمیته روز جهانی چگونگی کنترل بیماری هاری و‌ حیوان گزیدگی گفت: هاری یک بیماری حاد ویروسی است که موجب آنسفالومیلیت در انسان و همه پستان‌داران خونگرم می‌شود. این بیماری یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: اهمیت بیماری به دلایل میزان کشندگی بالا (صد در صد)، افزایش روند موارد حیوان‌گزیدگی در جوامع مختلف، تلفات و خسارات اقتصادی در دام‌ها به بار می‌آورد.

وی بیان کرد: با وجود استفاده از واکسن‌های ضد‌هاری جدید، هنوز واکسیناسیون و در مواردی سرو واکسیناسیون ضد‌ هاری تنها راه نجات اشخاص ‌هارگزیده است و در صورت ظهور علائم‌ هاری، درمان امکان ندارد و مرگ این بیماران حتمی است.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ایران از نظر بروز بیماری ‌هاری در جهان جزو کشورهایی است که بیماری هم در حیوانات وحشی و هم در حیوانات اهلی دیده می‌شود. بیماری ‌هاری در کشور ایران هنوز یکی از معضلات بهداشتی‌ـ اقتصادی است و کم و بیش همه استان‌‌ها به این بیماری آلوده هستند.

رئیس مرکز کهگیلویه و بویراحمد افزود: در سال گذشته بیش از ۳۲۰ هزار و ۱۱ مورد حیوان گزیدگی بوده که یک هزار و ۷۹۱ مورد مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است، در سال جاری هم ۷۵۷ مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده است.

ملک‌زاده به راه‌های پیشگیری از حیوان گزیدگی اشاره و عنوان کرد: مهمترین اقدام به منظور پیشگیری از هاری انجام به موقع آموزش جامعه است، نکاتی که در آموزش جامعه نقش اساس دارند شامل موارد زیر هستند.

وی بیان کرد: آموزش صاحبین سگ‌ها به منظور روش نگهداری سگ و اقدامات لازم جهت سلامت سگ از جمله واکسیناسیون به موقع آن و روش مهار آن‌ها، آموزش جامعه در خصوص روش مواجهه با سگ های بلاصاحب و حیوانات وحشی و آموزش جامعه در خصوص اهمیت هاری و وضعیت هاری در منطقه در حیوانات و انسان و عواقب ابتلا به هاری از روش‌های پیشگیری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مراجعه فوری به مراکز بهداشتی درمانی پس از حیوان گزیدگی مهمترین اقدام در راستای پیشگیری از بیماری ‌هاری است.

ملک‌زاده بر لزوم مبارزه با بیماری ‌هاری توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دیگر ارگان‌ها از جمله سازمان دامپزشکی کشور وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور )، نیروهای انتظامی ، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: تقویت سیستم مراقبت کشف فوری و درمان پیشگیری مجروحین حیوان گزیده، ارتقاء سطح آگاهی جامعه و گروه‌های در معرض خطر جهت مراجعه بموقع به مراکز درصورت مجروح شدن توسط هر حیوانی توصیه می‌شود.

ملک‌زاده بیان کرد: با توجه به وجود مخازن وحشی و اهلی بیماری در کشور هر نوع حیوان گزیدگی در انسان به عنوان گزش مشکوک به هاری بایستی فورا تحت اقدامات درمان پیشگیری هاری شامل شستشوی زخم با آب و صابون بمدت 20-15 دقیقه و تلقیح سرم و واکسن ضدهاری و پیگیری آن و ... قرار گیرد.

وی بر هماهنگی بین بخش‌های مختلف درگیر در امر مبارزه با هاری تاکید کرد و گفت: واکسیناسیون سگهای خانگی و گله علیه هاری و قلاده گذاری آنها توسط سازمان دامپزشکی کشور ضروری است.

ملک‌زاده با بیان اینکه مبارزه با حیوانات زیانکار و اجرای طرح اتلاف سگ‌های ولگرد از طریق استفاده از اسلحه که اخیرا با توجه به مشکلات این روش از روش زنده گیری و مرگ آرام قرار است استفاده شود، گفت: این طرح‌ توسط شهرداری‌ها ، نیروهای انتظامی ، سازمان حفاظت محیط زیست و... در سطح کشور و استان انجام می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول