اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تحقق وعده‌های جهانی حقوق سالمندان شعار امسال روز جهانی سالمند

مراقبت از سلامت جسمی و روانی سالمندان و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و کمک به ایجاد ارتباطات اجتماعی مثبت، کاهش احساس انزوا و افسردگی درحفظ سلامت سالمندان مفید و مؤثر است.

تحقق وعده‌های جهانی حقوق سالمندان شعار امسال  روز جهانی سالمند

خبرگزاری فارس، اصفهان: تکریم سالمندان و احترام به آنان از آموزه‌های مؤکد و روشن فرهنگ اسلامی است و سالمندان گنجینه‌ای برای خانواده و کشور محسوب می شوند چون آنان انباشتی از تجربه، دانش و فرزانگی هستند امام علی علیه السلام، بزرگداشت سالمندان را زمینه ساز احترام خود انسان می‌داند و می‌فرماید: «به بزرگانتان احترام کنید تا کوچک‌ترها شما را محترم شمارند.»

افزایش کیفیت زندگی سالمندان با حمایت‌های اجتماعی و پزشکی 

سالمندان در جامعه‌ از اهمیت زیادی برخوردارند این افراد معمولاً  نیاز به حمایت اجتماعی و پزشکی دارند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند. از این رو مراقبت‌های بهداشتی، توانمندی‌های حرکتی، تامین نیازهای مالی، و حمایت اجتماعی در این مرحله از زندگی اهمیت بسیاری دارند. در بیشتر کشورهای پیشرفته خدمات ویژه به سالمندان ارائه می‌شود. 

مراقبت و حمایت اجتماعی از سالمندان نیز بسیار اهمیت دارد احساس ارتباط اجتماعی و انسانی، رفاه روحی و عاطفی سالمندان را تقویت می‌کند. خانواده و اطرافیان باید به آن‌ها حمایت کافی را ارائه داده و به نیازها و مشکلات آن‌ها پاسخ دهند.

روز جهانی سالمندان با شعار «تحقق وعده‌های اعلان جهانی حقوق سالمندان»

امسال روز جهانی سالمندان (اول اکتبر برابر با ۹ مهر) با شعار «تحقق وعده‌های اعلان جهانی حقوق سالمندان» برگزار می‌شود.

عناوین روز شمار هفته تکریم سالمندان از شنبه هشتم مهر تا جمعه ۱۴ مهر به ترتیب شنبه هشتم مهر روز «مردمی‌سازی و تقویت سمن‌های حوزه سالمندی»، یکشنبه نهم مهر روز «حمایت‌های اجتماعی، اقتصادی و تکریم سالمندان»، دوشنبه دهم مهر روز «آموزش و توانمندسازی سالمندان»، سه‌شنبه یازدهم مهر روز «سیاستگذاری، راهبری و همکاری بین بخشی در امور سالمندان»، چهارشنبه دوازدهم مهر روز «رسانه، آگاهی‌بخشی، مطالبه‌گری، فرهنگ و گفتمان سازی»، پنجشنبه سیزدهم مهر روز «دسترسی عادلانه به خدمات» و جمعه چهاردهم مهر روز «مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه» تعیین و اعلام شده است.

اهمیت  و راهکارهای مراقبت از سالمندان

سلامت سالمندان مسئله‌ای بسیار گسترده و چند بُعدی است که نیازمند توجه جامع و هماهنگ از سوی خود سالمندان، خانواده‌ها، نهادهای بهداشتی و جامعه است برای مراقبت از سلامت سالمندان، باید یک ترکیب مناسب از این راهکارها را در نظر گرفت و با توجه به نیازها و شرایط هر فرد به انجام اقدامات مورد نیاز پرداخت. مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی منظم و به موقع می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر در سنین بالاتر جلوگیری کند و کیفیت زندگی سالمندان را بهبود بخشد.

در سال‌های آینده جمعیت سالمندان ایران افزایش می‌یابد و شیب این افزایش هرسال بیشتر می‌شود بنابراین حفظ سلامت در سالمندان یک مسئله مهم و پیچیده برای آن‌ها و نزدیکانشان است. تجربه ثابت کرده انجام برخی اقدامات در جهت حفظ سلامت سالمند می‌تواند تا حد بسیار زیادی از بروز بیماری‌ها در سالمندان جلوگیری کند. با پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات پزشکی، راهکارهای جدیدی برای مراقبت از سالمند به وجود آمده است.

فعالیت بدنی منظم و متنوع ، تغذیه سالم و مناسب به عنوان  راهکارهای اصلی حفظ سلامتی سالمندان شناخته شده است. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا، ژیمناستیک، یوگا و تای چی می‌توانند به عنوان راهکارهایی برای مراقبت از سلامت سالمندان مطرح شوند.

استفاده از تکنولوژی می‌تواند به عنوان راهکاری مؤثر برای مراقبت از سلامت سالمندان مورد استفاده قرار گیرد. دستگاه‌های پوشیدنی مثل شمارنده‌های قدم، نظارت بر ضربان قلب و میزان فعالیت بدنی، اپلیکیشن‌های بهداشتی برای پیگیری تغذیه و فعالیت‌های ورزشی، و دستگاه‌های تکنولوژی پزشکی برای نظارت دقیق بر وضعیت سلامتی افراد از جمله امکاناتی هستند که می‌توانند کیفیت زندگی سالمندان را بهبود بخشند. 

مراقبت از سلامت روانی سالمندان و مشاوره روان‌شناختی و اجتماعی، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و کمک به ایجاد ارتباطات اجتماعی مثبت، کاهش احساس انزوا و افسردگی، از جمله راهکارهای مؤثر درحفظ سلامت روانی سالمندان است.

فعالیت دانشگاه مجازی سالمندان همزمان با هفته ملی سالمند

 اداره سلامت سالمندان معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارائه آموزش در حوزه های مختلف  شامل تغذیه، سلامت روان، سلامت ذهن، فعالیت بدنی و مشکلات شایع دوران سالمندی را توسط اساتید مجرب دانشگاه برای سالمندان سراسر کشور و خانواده های ایشان، با بهره مندی از توانمندی های دانشگاه علوم پزشکی مجازی  به عنوان یک دانشگاه پیشرو در آموزش، تولید و ترویج علم آغاز کرده است.
 این برنامه از روز هفتم مهر ماه سال گذشته، به صورت هفتگی با همکاری اساتید برجسته دانشگاه و با کمک دانشگاه هوشمند" مجازی" ضبط و از طریق شبکه آپارات برای سالمندان و خانواده های آنها در سراسر کشور از طریق لینک http://aparat.com/vums  قابل دسترسی می باشد. تا کنون ۳۶ برنامه با عناوین متعدد بر حسب نیازهای سالمندان شامل مباحث تغذیه ای، ورزشی، افزایش قدرت بدنی، سلامت روان و ارتقا کیفیت زندگی در دوران سالمندی، مراقبت های لازم بعد از سکته مغزی، مشکلات عروقی، پارکینسون، کم شنوایی، سلامت پا و کفش متناسب، زخم بستر و دیگر موضوعات مرتبط با سلامت بارگذاری شده است.

برپایی گپ سالمندی در گذر چهارباغ عباسی اصفهان

به مناسبت هفته ملی سلامت سالمندان (۸ تا ۱۴ مهرماه) برنامه‌هایی در گذر چهار باغ عباسی اصفهان و برخی از مراکز اجتماعی برگزار شد که در گذر چهار باغ عباسی  چهار غرفه شامل ارزیابی های سلامت (اندازه های تن سنجی و ارزیابی فشار خون و...)، مشاوره تغذیه، مشاوره سلامت روان و غرفه رسانه های آموزشی و انتشارات برگزار و مورد استقبال سالمندان و عموم جامعه قرار گرفت.

ارزیابی وضعیت شناخت سالمندان، نمایشگاه عکس ملی ریشه ها، غرفه گپ سالمندی، معرفی مراکز روزانه سالمندان باغ تجربه و رنگین کمان سپید ... از دیگر برنامه های این بزرگداشت بود.

روز جهانی سالمندان با هدف آگاه‌سازی و با تمرکز سازمان‌های پیری و برنامه سازمان ملل متحد در زمینه پیری و سالمندی نامگذاری شده است.

پایان پیام/۶۳۱۳۹/س

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول