اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کاهش 7 میلیون نسخه‌ای و افزایش 65 درصدی قیمت کتاب در 6 ماه نخست امسال

افزایش حجم اقتصادی صنعت نشر و قیمت کتاب‌ها باعث کاهش تیراژ آثار و شمارگان کل شده است؛ طوری که شمارگان کل آثار در 6 ماه سال‌ جاری با افزایش 200 درصدی قیمت 7 میلیون نسخه نسبت به بازه زمانی سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

کاهش 7 میلیون نسخه‌ای و افزایش 65 درصدی قیمت کتاب در 6 ماه نخست امسال

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، قیمت کتاب هرساله باید افزایش قیمتی را داشته باشد و این تفکر که نباید گران شود اشتباه است! اما در بررسی قیمت‌های کتاب عرضه شده در شش ماه اول سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که کتاب از سال‌ ۱۴۰۱ رشدی قابل توجه پیدا کرده است، طوری که میانگین قیمت کتاب در شش ماه اول سال ۱۴۰۰ مبلغی حدود ۵۱ هزار تومان بوده است که این عدد در سال بعد به ۷۱ هزار تومان نزدیک شد، اما در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۱۵ هزار تومان رسید و در طول یک سال افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی را تجربه کردیم.


قیمت‌ها براساس ریال است

البته حجم اقتصادی بازار نشر در ۶ ماه سال‌ سال جاری نیز ۵ هزار میلیارد تومان بوده است که در سال‌های قبلش هم این عدد به ترتیب یک هزار و ۶۰۰، دو هزار و ۴۰۰ و سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

قیمت بالا رفت، تیراژ کاهش یافت

البته این افزایش قیمت هم موجب کاهش تیراژ شده است. در این چهارسال نیز تیراژ کتاب‌ها به طور میانگین از یک هزار و ۲۵۰ نسخه به ۸۹۲ نسخه در شش ماه اول سال‌جاری رسیده است و از میان ۱۲ گروه موضوعی که خانه کتاب و ادبیات ایران تقسیم بندی کرده است در چهار سال گذشته کتب مربوط به کودک و نوجوان بیش‌ترین شمارگان را داشتند که از ۱۴ میلیون نسخه تولید شده در سال ۱۳۹۹ به ۱۲ میلیون نسخه در سال جاری رسیده است. این آمار به غیر از آمار آثاری است که به صورت اُفست و یا زیرزمینی چاپ و منتشر می‌شود.

اما بیش‌ترین شمارگان در چهار سال گذشته مربوط به سال ۹۹ با عدد ۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نسخه است و کم‌ترین هم مربوط به امسال است با عددی نزدیک به ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نسخه. حتی در روزهای کرونایی نیز این عدد به ۴۷ میلیون نسخه رسیده بود.

اما در تعداد عناوین تولید شده وضعیت‌مان به لحاظ اعداد و ارقام وضعیتی بهتر است و در شش ماه سال‌جاری نزدیک به ۴۹ هزار عنوان جدید تألیفی، ترجمه‌ای روانه بازار نشر شده و ۳۱ هزار و ۷۵۹ عنوان هم تجدید چاپ شده است.

تمام این آمار و ارقام بنا به گزار‌ش‌های آماری است که خانه کتاب و ادبیات ایران در تارنمای رسمی خود بارگذاری می‌کند، است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول