اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

خطر انتخاباتی تعطیلی دولت آمریکا برای جمهوری‌خواهان

جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تعطیلی احتمالی دولت آمریکا نه تنها ممکن است تاثیرات اقتصادی منفی بر ایالات‌ متحده داشته باشد، بلکه می‌تواند بر انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور نیز اثر‌گذار باشد.

خطر انتخاباتی تعطیلی دولت آمریکا برای جمهوری‌خواهان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه «نیوزویک» در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، اثرات نامطلوب تعطیلی دولت آمریکا را برای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور مورد بررسی قرار داده است.

این نشریه آمریکایی در این باره می‌نویسد: ایالات متحده آمریکا کمتر از یک هفته با تعطیلی احتمالی دولت فاصله دارد و اگر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نتوانند به توافقی بر سر لایحه بودجه برسند، هزاران کارمند دولتی از کار بیکار شده و اقتصاد گردشگری این کشور نیز نزدیک به یک میلیارد دلار در هفته ضرر می‌کند، ضمن این که گزارش‌های اقتصادی کلیدی دولت نیز به حالت تعلیق درآمده و دست فدرال رزرو برای انجام اقدامی موثر بسته می‌ماند. 

نیوزویک در کنار تمام این مشکلات در شرایط تعطیلی احتمالی دولت آمریکا، عنوان می‌کند این وضعیت می‌تواند ضربه‌ای اساسی به حزب جمهوری‌خواه آمریکا در جریان انتخابات آتی وارد کند. بر اساس نظرسنجی موسسه «مورنینگ کانسالت»، با وجود این که اکثر آمریکایی‌ها هر دو حزب را برای تعطیلی دولت مقصر می‌دانند، ۲۰ درصدشان تنها جمهوری‌خواهان را مقصر اصلی در این ماجرا معرفی کرده‌اند.

نیوزویک می‌نویسد: تعطیلی طولانی مدت دولت می‌تواند، اعتبار حزب جمهوری‌خواه را تضعیف کرده و موجب کاهش محبوبیت این حزب نسبت به حزب دموکرات‌ در جریان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا شود. «کوین واگنر» استاد علوم سیاسی دانشگاه آتلانتیک فلوریدا نیز با این موضوع موافق بوده و عنوان می‌کند: اگر مردم آمریکا به این موضوع واکنش نشان دهند، تعطیلی دولت می‌تواند خبر بدی برای حزبی باشد که کنترل مجلس نمایندگان جهت تصمیم‌گیری نهایی را در دست دارد. 

از نظر تاریخی، کنگره آمریکا در تعطیلی دولت آمریکا سهم ثابتی از نگاه افکار عمومی نداشته است؛ با این حال امکان وجود دارد که در صورت تعطیلی دولت، طیف‌هایی از رای‌دهندگان آمریکایی به ویژه میانه‌روها کنگره را مقصر بدانند. همانطور که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، زمانی که وی دولت را بر سر دیوار مرزی خود در سال ۲۰۱۹ تعطیل کرد، ۴۷ درصد از رای‌دهندگان سه هفته بعد از تعطیلی دولت، او را مقصر دانستند و پنج هفته بعد این رقم به ۵۴ درصد افزایش پیدا کرد. 

در همین رابطه، نظرسنجی‌ای که از ۲۱ تا ۲۴ سپتامبر سال جاری انجام گرفته، نشان داده که کمتر از یک چهارم مردم آمریکا اخبار مربوط به تعطیلی احتمالی دولت را دنبال می‌کنند. با این حال این رقم از ۱۱ درصد در ابتدای ماه به ۲۲ درصد افزایش پیدا کرد و به اعتقاد این کارشناس علوم سیاسی اوایل ماه اکتبر درصد اطلاع مردم در رابطه با چرایی تعطیلی دولت از این رقم هم بالاتر می‌رود. 

یوگلی معتقد است: جمهوری‌خواهان در اصرار خود برای تعطیلی دولت بایدن تنها به آگاهی محدود رای دهندگان از ماجراهای اختلاف بین دو حزب بر سر بودجه تکیه کرده‌اند و بر این اساس تلاش می‌کنند تا علت اصلی تعطیلی دولت را به حزب دموکرات مربوط کنند. با این حال بعید به نظر می‌رسد که جمهوری‌خواهان تنها با تکیه بر این موضوع و بدون توجه به رای‌دهندگان بتوانند از طریق مجلس نمایندگان موجبات تعطیلی دولت را فراهم کنند.  

به نوشته نیوزویک، به نظر می‌رسد اگر دولت در هر دوره تحت تاثیر فعالیت‌های جمهوری‌خواهان برای مدتی تعطیل شود، این موضوع دستاوردهای حزب جمهوری‌خواه را برای انتخابات ۲۰۲۴ زیر سوال می‌برد و تصور رای‌دهندگان از توانایی این حزب برای اداره دولت را دچار تردید می‌سازد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول