اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

والاترین خصلت‌ها از نظر امام حسن عسکری (ع) کدامند؟

یک کارشناس مذهبی گفت: امام حسن عسکری(ع) در روایتی دو خصلت را برای شیعیان معرفی می‌کنند که می‌فرمایند بالاتر از این دو خصلت هیچ خصلتی، من پیدا نکردم.

والاترین خصلت‌ها از نظر امام حسن عسکری (ع) کدامند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ابومحمد حسن بن على بن محمد مشهور به امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام شیعیان اثنی‌عشری که مدت ۶ سال امامت شیعان را برعهده داشت.

امام حسن عسکری(ع) فرزند امام هادی (ع) و پدر امام مهدی(عج) است. مشهورترین لقب حضرت؛ «عسکری» به دلیل اقامت اجباری در سامرا بود(نام دیگر سامرا عسکر بود).

حکومت عباسی برای اینکه امام حسن عسکری(ع) را تحت نظر داشته باشد؛ حضرت را در سامرا اقامت اجباری دادند.

امام حسن عسکری در هشتم ربیع‌الاول سال ۲۶۰ هجری قمری به دستور معتمد عباسی در ۲۸ سالگی به شهادت رسید. 

حجت‌الاسلام محسن مفید کارشناس مذهبی در تشریح وظایف امام حسن عسکری(ع)، اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) در طول عمر پربرکت خود به ویژه در ۶ سال امامت بر شیعیان اقدامات مهمی در راستای تربیت شاگردان شایسته داشت که یکی از معرف‌ترین آن‌ها «احمد ابن اسحاق» است که قبر نورانی این شاگرد برجسته در شهرستان سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه واقع است.

وی با اشاره به کتاب‌ها و نامه‌های فراوان امام حسن عسکری(ع)، گفت: تفسیر قرآن، صحیفیه عسکریه(نگاهی به دعاهای امام)، کتاب مشتمل بر علم حلال و حرام و نامه‌های فراوان به یاران و شاگردان به یادگار مانده است.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: ولادت امام زمان (عج) مخفی بود و کسی به غیر شیعیان خاص و انگشت‌شمار امام مهدی(عج) را در منزل امام حسن عسکری ندیده بودند به همین دلیل معرفی امام که شیعیان او را ندیده بودند بعد از امام یازدهم از جانب امام حسن عسکری(ع) بسیار بسیار امری مشکلی بود.

وی ادامه داد: امام حسن عسکری به واسطه نامه‌ها برای به روئیت رساندن امام زمان(عج) برای شاگردان خاصش، امامت امام زمان را برای شیعیان مسجل فرمودند و این معرفی امام همانند معجزه‌ای بود.

مفید شناخت خصلت‌ها مورد تأکید دین که در سیره اهل بیت(ع) پررنگ است را وظیفه اصلی شیعیان و محبان اهل بیت(ع) دانست و ادامه داد: باید این خصلت‌ها را در زندگی فردی و جمعی پیاده کرد.

وی تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) در روایتی دو خصلت را به شیعیان معرفی می‌کنند که می‌فرمایند بالاتر از این دو خصلت هیچ خصلتی، من پیدا نکردم.

این کارشناس مذهبی اولین خصلت را «ایمان و خداباوری» دانست و گفت: ایمان به خدا یعنی نظام هستی دارای خالق و ناظر است و قیامتی هم برای این مبدأ وجود دارد.

وی گفت: علت اصلی پرهیزگاران از گناه و انجام دادن خوبی‌ها و واجبات به علت باور داشت خالق بر نظام هستی است که در صراط مستقیم حرکت می‌کنند.

مفید دومین خصلت معرفی شده از سوی امام حسن عسکری را در «نفع رساندن به دیگران» توصیف کرد و افزود: یکی از خصلت‌های که بشر به واسطه آن به عنوان انسان شناخته می‌شود در رساندن نفع به دیگران، ایثار و از خودگذشتگی است.

وی خطاب به کسانی که می‌گویند پول‌های هزینه شده در این هیئات، جشن‌ها، ولادت‌ها، شهادت‌ها و مراسم راهپیمایی اربعین باید برای فقرا خرج شود؛ گفت: اگر این هیئات و فرهنگ حاکم بر اربعین و تکریم شعائر نباشد، روح دستگیری از دیگران و دست کشیدن بر سر فقرا در جامعه خواهد مرد.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول