اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

فروش کتاب‌های دست دوم در نمایشگاه کتاب بغداد!+عکس

در دومین روز نمایشگاه کتاب بغداد چرخی میان غرفه‌ها زدیم تا بیشتر با فضای این نمایشگاه و ناشران عراقی و عرب‌ زبان آشنا شویم.

فروش کتاب‌های دست دوم در نمایشگاه کتاب بغداد!+عکس

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس به بغداد، بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد با حضور ۴۴۴ ناشر از ۱۸ کشور کار خود را از ۲۷ شهریور آغاز به کار کرده و تا پنجم مهر نیز ادامه دارد. مهمان ویژه این دوره نیز کشور مغرب است.

در این نمایشگاه که مصر با ۱۴۵ ناشر بیش‌ترین شرکت کننده را دارد، عراق با ۱۴۴ ناشر، لبنان با ۵۵ ناشر، سوریه ۲۱ ناشر، ایران ۲۰ ناشر، مغرب ۱۷ ناشر، امارات ۷ ناشر، اردن ۷ ناشر، عربستان سعودی ۶ ناشر، انگلیس ۶ ناشر، ترکیه و کویت ۴ ناشر، کانادا و بحرین ۲ ناشر، بلژیک، فلسطین، تونس و سودان با یک ناشر حضور پیدا کرده‌اند.


در نمایشگاه کتاب بغداد، حتی مجسمه‌های چوبی و فلزی هم عرضه می‌شود!

نمایشگاه بین‌المللی بغداد برخلاف نمایشگاه کتاب تهران که بخش‌های مختلفی چون دانشگاهی، بین‌الملل، کودک و نوجوان و ناشران عمومی را دارد، هیچ‌گونه تفکیک و بخش‌بندی ندارد و همه ناشران در دو بخش داخلی و خارجی در کنار هم هستند.

موضوع دیگر این است نمایشگاه قانون سلبی و ایجابی برای غرفه‌داران ندارد. چرا که ناشری کتاب‌های قدیمی و حتی دست دوم خود را به فروش گذاشته است که این امر در نمایشگاه کتاب تهران صورت نمی‌گیرد.


عرضه جاسوییچی در نمایشگاه کتاب بغداد

البته این نمایشگاه فقط نمایشگاه کتاب نیست؛ چرا که غرفه‌دارانی هم هستند که بازی‌های فکری، لوازم‌التحریر و وسائل تزئینی می‌فروشند.

روز دومی که در نمایشگاه بودم، متوجه شدم ادبیات داستانی ما در بین کشورهای عرب‌زبان جایگاهی ندارد، اما در نقطه مقابلش آثار علمی، مذهبی و اسلامی‌مان خواهان بسیاری دارد. طوری که در یکی از غرفه‌هابه طور اتفاقی ترجمه کتاب «طوبای محبت» مرحوم حجت‌الاسلام شهرری را دیدم که برایم جالب بود. البته «دایرةالمعارف عالم اسلام» اثر غلامعلی حداد عادل آن هم چاپ بیروتش موجود است.


کتاب‌های دست دوم هم در نمایشگاه کتاب بغداد فروخته می‌شود

ترجمه‌های کتاب «من او» نوشته رضا امیرخانی، «آنک آن یتیم نظرکرده» اثر محمدرضا سرشار، «خاطرات سفیر» از نیلوفر شادمهری و ... نیز در برخی از غرفه‌های عراق و لبنان دیده می‌شد.

برق نمایشگاه در طول روز حداقل ۲ بار قطع می‌شود و حتی نمازخانه و جایی برای استراحت مخاطبان وجود ندارد و حتی به لحاظ تعداد سرویس بهداشتی هم تعریف چندانی ندارد. شاید باورش سخت باشد، اما در کل مجموعه فقط ۲۰ چشمه سرویس بهداشتی وجود دارد؛ به جای این ها ورودی‌های نمایشگاه کتاب بغداد، به شدت امنیتی است. 


نمایشگاه کتاب بغداد، نمازخانه ندارد و بازدیدکنندگان مجبورند در فضای بیرون آن به نماز بایستند

ناشران باید به ازای هر یک متر مربع در سه نرخ ۸۰، ۱۲۰ و ۱۵۰ دلار هزینه اجاره پرداخت کنند و در این نمایشگاه چیزی به عنوان بخش رایت وجود ندارد. 

ما در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران آژانس‌های ادبی داریم که پل ارتباطی ناشران داخلی و خارجی برای انتشار آثار هستند، اما در این نمایشگاه چیزی با این عنوان تعریف ندارد. برنامه‌های جنبی نیز برای مخاطبان ندارند و فقط یک استیج در محوطه بیرونی سالن نمایشگاه کتاب است که از ساعت ۱۷ به بعد برنامه‌هایی را اجرا می‌کند و جلسات نقد، رونمایی و هم‌اندیشی نیز در سالن اصلی برگزار می‌شود.


جلسات نقد و بررسی کتاب در نمایشگاه بغداد، بسیار پرشور و پرجمعیت است

یکی دیگر از موضوعات جالب این است که نشرهای کشور‌ها را می‌توانید از روی طراحی جلد و قالب تولیداتشان تشخیص بدهید. به عنوان مثال، آثار تولید شده در نشرهای عراقی طرح‌های جلد ساده‌تر که با زمینه‌ای دو یا سه رنگ و عنوان کتاب است، اما نشرهای مصری با رنگ و لعاب بیش‌تری اثر دارند.


اگر کتاب می‌خرید، باید حتما برایش فاکتور تهیه کنید

جالب است که اگر کتابی می‌خرید، باید حتما فاکتور داشته باشید تا بتوانید از درهای خروجی اجازه خروج داشته باشید.

در این باره تصاویر دیگری هم تماشا کنید:

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول