به گزارش خبرگزاری فارس از اراک؛ اهمیت شورای اسلامی شهرها و روستاها به عنوان بخشی از ساختار تصمیمگیری و نظارتی بر کسی پوشیده نیست، افزایش نقش دولتهای محلی (شوراها و شهرداریها) بر جنبههای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی واجتماعی شهروندان، اهمیت این نهاد را برای مردم ملموستر و پراهمیتتر کرده است.
شورایهای شهر نماد جامعه مدنی هستند که نزدیکترین نهاد تصمیمگیری و نظارتی به متن جامعه میتوانند محسوب شوند.
شوراهای اسلامی با هدف گسترش و تقویت نهادهای جامعهمدنی و افزایش مشارکت عمومی در شهرها و روستاهای کشور تشکیل و وظایف مهمی چون رفع کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی و اقتصادی شهر، نظارت بر درآمد و هزینههای شهرداری و تصویب بودجههای سالانه شهرداری که تأثیر مستقیم بر رفاه و امنیت شهروندان دارد، را بر عهده دارند، شوراها هم به عنوان یک حکومت محلی در ادوار مختلف دارای نقاط ضعف و قوت و بعضاً حاشیه ساز و گاهی هم کار آمد بودهاند.
شورای ششم شهر اراک طی این دو سالی که از عمرش میگذرد گویا در درون خود دچار اختلافات پنهان و پیدایی است که قدرت تصمیمگیری و جسارت را از آنان گرفته است. نداشتن طرح و برنامه مشخص کوتاه مدت و بلندمدت موجب شده که شورای شهر منفعل عمل کند. همچنین ناتوانی در نظارت بر عملکرد شهردار در این شورا کاملا مشهود است.
پروژه تقاطع فراهان یکی از مصوبات بر زمین مانده شورای پنجم شهر اراک بود که دومین سال فعالیت شورای ششم بالاخره به دستور شهردار وقت اجرای آن به پیمانکار سپرده شد.
اما با گذشت زمان ضرورت اجرای این پروژه از سوی اعضای شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت؛ توقف یا ادامه پروژه چندی است که از طرق مختلف از زبان اعضا و مدیر جدید شهر شنیده میشود و جالبتر اینکه مشکلات ترافیکی در جاده آرامستان اراک که سالهاست مردم این شهر را از مدیران شهری ناراضی کرده است بلاتکلیف و در گرو تعیین تکلیف اجرای پروژه تقاطع فراهان مانده است.
پروژهای که پس از واگذاری به پیمانکار، تجهیز کارگاه و آغاز عملیات حفاری گویا قرار است متوقف شود و قطعا با توقف پروژه شاهد هدررفت بیتالمال در سایه ناهماهنگی مدیران شهر خواهیم بود.
اجرای تقاطع غیرهمسطح فراهان اولویت ندارد
علی اصغر غفاری، عضو شورا و مسئول کمیسیون عمران، شهرسازی و ترافیک چندی پیش در این رابطه اعلام کرد: اجرای تقاطع غیرهمسطح فراهان در حال حاضر اولویت ندارد.
وی در ادامه بیان داشت: احداث این تقاطع در هیچ یک از طرحهای جامع شهرسازی زیستا، شهر و خانه و طرح جامع حمل و نقل اراک پیشنهاد نگردیده و طی جلسات متعدد برگزار شده در کارگروه حمل و نقل شورا و کمیسیون عمران، اغلب کارشناسان حوزه عمران و ترافیک بر عدم کارایی و تأثیر خاص آن بر معضل ترافیک این محدوده اذعان دارند.
غفاری افزود: پیش بینی شده که مجموع هزینه تملکات، پرداخت صورت کارکرد، تعدیل و ما به التفاوت احداث این تقاطع بین 3.000 تا 5.000 میلیارد ریال باشد که با این اعتبار میتوان به پروژههای بسیار مهمی دیگری در حوزه تفریحی و گردشگری شهر اراک همچون احداث مجتمعهای تجاری، پارک بانوان شماره ۲، تکمیل دره نورالشهدا(گردو)، پارک آبی و... پرداخت.
عدم اولویت اجرای این تقاطع در جلسه خبری اسفند ماه گذشته و چند جلسه دیگر داخل و خارج شورا اعلام شد، اما برخی عزیزان اصرار به شروع و اجرای آن حتی بدون تملک املاک واقع در طرح داشته و دارند
مسئول کمیسیون عمران، شهرسازی و ترافیک گفت: عدم اولویت اجرای این تقاطع در جلسه خبری اسفند ماه گذشته و چند جلسه دیگر داخل و خارج شورا اعلام شد، اما برخی عزیزان اصرار به شروع و اجرای آن حتی بدون تملک املاک واقع در طرح داشته و دارند.
اجرای هر چه سریعتر پروژههای عمرانی به نفع مردم و شهرداری است
قربانی رئیس شورای شهر اراک نیز درخصوص توقف اجرای پروژه جاده فراهان به خبرنگار فارس گفت: پروژه فراهان پیوست پروژه آرامستان نیست، بلکه پروژه آرامستان است که پیوست زیرگذر میدان فراهان خواهد شد، لذا به نظر میرسد که اگر بخواهد این پروژه انجام شود اول باید تکلیف ترافیک آرامستان حل شود، یعنی اول باید رینگ آرامستان رفع اشکال و آماده بهرهبرداری شود.
وی ادامه داد: اعتقاد قلبی دارم هر پروژه عمرانی در هر کجای شهر، حتی یک ماه زودتر انجام شود به نفع بیتالمال خواهد بود. به طور مثال اگر این پروژه اکنون با هزار میلیارد تومان اجرا و تکمیل شود، بهتر خواهد بود چراکه قطع به یقین سال آینده باید 50 درصد برای اجرای آن اضافهتر هزینه کنیم؛ بر این اساس این پروژههای عمرانی سنگین هر چه زودتر با سرعت و کیفیت بهتری انجام شود به نفع مردم و شهرداری است.
رئیس شورای شهر اراک با تاکید بر اینکه تمامی اقدامات شورا و شهرداری در راستای رضایت مردم است، گفت: پروژه آرامستان باید لااقل همزمان با این پروژه در دستور اجرا باشد چراکه مکمل هم هستند.
قربانی در پاسخ به این سوال که آیا در شورای ترافیک طرحی برای آرامستان تائید شده یا خیر گفت: تا به حال عضو شورای ترافیک شهر اراک نبودهام ولی درخصوص تائید یا رد طرح در دست بررسی از سوی شورای ترافیک، چیزی مطرح نشده است.
تملک اراضی در پروژه فراهان مشکلساز شده است
قاسمی سرپرست شهرداری اراک نیز درخصوص وضعیت پروژه فراهان گفت: اجرای پروژه فراهان مطابق نقشه مصوب نیازمند تملک اراضی است که در مساحت حدود 36 هزار مترمربعی این پروژه قرار دارند.
وی با تاکید بر اینکه این پروژه هزینهای گزاف را به سیستم شهرداری تحمیل خواهد کرد، افزود: زمانی در اجرای پروژهها پیش از انجام هر کاری، برای خرید املاک در طرح، با مالک توافق میشود و اراضی با قیمت منصفانه تملک و کار پروژه پیش میرود بدون اینکه هیچ تغییری در اجرای پروژه لحاظ گردد اما زمانی هم هست که اجرای پروژه موجب افزایش ارزش افزوده در ملک و اراضی محدوده اجرای پروژه میشود و خوب این کار را برای تملک اراضی سخت میکند.
در اجرای این پروژه هم مثل خیلی از پروژهها میبایست ابتدا کار تملک اراضی در طرح انجام میشد؛ متأسفانه این اتفاق نیافتاده و کار برای اجرا به پیمانکار سپرده شده است، به همین خاطر گفتیم اجازه بدهید اول تملکات را انجام بدهیم
سرپرست شهرداری اراک درخصوص تعطیلی پروژه گفت: در اجرای این پروژه هم مثل خیلی از پروژهها میبایست ابتدا کار تملک اراضی در طرح انجام میشد؛ متأسفانه این اتفاق نیافتاده و کار برای اجرا به پیمانکار سپرده شده است. به همین خاطر گفتیم اجازه بدهید اول تملکات را انجام بدهیم.
قاسمی افزود: براساس طرح، بزرگراهی که منتهی به آرامستان و در نهایت کمربندی شمالی میشود اگر پل آرامستان اجرا نشود عملا پروژه ابتر میماند منتهی اگر اولویتبندی کنیم به نظر میرسد اجرای طرح آرامستان در اولویت باشد.
وی ادامه داد: پل شهید صیدی دقیقا همین کار پل جاده فراهان را انجام میدهد و چنانچه رینگ و انتهای کار آرامستان هم انجام شود تسهیل کاری در ترافیک آرامستان به ویژه در روزهای پر تردد خواهیم داشت.
سرپرست شهرداری اراک تصریح کرد: جاده آرامستان یکی از نقاط مخاطره آمیز و مشکل ساز است که بایستی حل شود فقط باید زمان داشته باشیم. مقرر شد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار پروژه طرح ارائه دهد و در مراجع مربوطه بررسی شود.
وی افزود: به دلیل شرایط کوهستانی بودن جاده آرامستان میطلبد که طرح از منظر زیباسازی و پیوست فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرد و صرف ساخت یک پل نباشد که فقط بار ترافیکی را کاهش دهد.
قاسمی با بیان اینکه ترافیک آرامستان دغدغه فکری خودم به عنوان یک شهروند بوده و هست، تصریح کرد: شاید خیلیها شهرنشینی و ترافیک آن را یک دستاویز قرار دادهاند تا به وظایف خود عمل نکنند؛ برای داشتن مدیریت شهری موفق میبایست تمام دغدغههای شهروندان را دید و برای رفع آنها چارهاندیشی کرد نه اینکه برای حل مسئله صورت مسئله را پاک کنیم.
سرپرست شهرداری اراک ادامه داد: بدون شک به دنبال حل این مشکل هستیم؛ تقاطع آرامستان هم بدون شک در برنامه است و اگر لازم باشد به صورت مستقل انجامش میدهیم و در کنار آن جاده فراهان هم انجام خواهد شد.
وی درخصوص صحت تعطیلی پروژه جاده فراهان گفت: پروژه جاده فراهان بایستی انجام شود و بیتردید مدیریت خواهیم کرد که با کمترین هزینه بیشترین بهرهبرداری را داشته باشیم.
قاسمی در پاسخ به اینکه طرح ترافیکی برای آرامستان وجود دارد یا خیر گفت: اجرای طرح جاده آرامستان به تنهایی باعث حل مشکل ترافیک خواهد شد و ما در حال پیگیری هستیم.
بدون تردید چنین تصمیمات ناپخته و غیرکارشناسی که بدون نظر گرفتن منافع جمعی مصوب و گاهی به مرحله اجرا درمیآید از سوی مردم و دستگاههای نظارتی مورد تائید نیست.
اجرای پروژه تقاطع فراهان بر اساس قانون باید اجرایی شود
سخنگوی شورای اسلامی کلان شهر اراک نیز در این رابطه به خبرنگارفارس میگوید: اجرای پروژه تقاطع فراهان از مصوبات شورا بوده و بر اساس قانون همه مصوبات باید اجرایی شوند.
عباس خسروانی میافزاید: شهرداری اعلام کرده که به دلیل نبود زمین نمیتوانیم طرح را اجرا کنیم، برای اجرای طرح لازم است حدود 30 هزار متر زمین تملک شود که در سالهای گذشته باید این تملک صورت میگرفت که متاسفانه اقدامی صورت نگرفت و باعث گرانتر شدن زمینهای محدوده طرح شد.
باید زمین مورد نیاز طرح نیز خریداری میشده، اما این بحث صورت نگرفته و امروز باعث ایجاد بازار سیاه شده و زمینهایی که قیمت بالایی نداشتند، امروز صاحبان زمینها 10 برابر قیمت هم حاضر به واگذاری نیستند
وی اظهار میکند: بحث این طرح این است که قراردادهای آن بسته شده، و باید زمین مورد نیاز طرح نیز خریداری میشده، اما این بحث صورت نگرفته و امروز باعث ایجاد بازار سیاه شده و زمینهایی که قیمت بالایی نداشتند، امروز صاحبان زمینها 10 برابر قیمت هم حاضر به واگذاری نیستند.
عضو شورا شهر اراک ادامه میدهد: پیشنهادات متعددی در رابطه با اجرای این طرح مطرح شد از جمله اینکه طرحی که به کمترین زمین ممکن نیاز دارد اجرا شود تا با رفع مشکل زمین بتوان آن را در کوتاهترین زمان ممکن اجرا کرد، و یا اینکه طرح را به صورت سنواتی اجرا کنند و در سال اول اجرا به میزان اعتبار نسبت به تملک زمین اقدام شود. که این طرحها مطرح و مورد موافقت دوستان هم قرار گرفت، اما اینکه در شهرداری چه اتفاقی افتاد مشخص نیست.
خسروانی با بیان اینکه این طرح مصوبه بوده و شهرداری نمیتواند در برابر قانون مخالفت کند، میگوید: بودجه لازم برای اجرای این طرح در قانون دیده شده و طرح از اعتبار هم برخوردار است، مشکل زمین باید هرچه سریعتر برطرف و اجرا شود.
وی بیان میکند: بدون شک با اجرای طرح 8100 واحد مسکن حجم انبوهی از ترافیک و تصادفات در اتوبان را در آینده شاهد خواهیم بود و تعلل در اجرای این طرحها میتواند عواقب ناگواری برای شهر به همراه داشته باشد.
در شهرداری بعضی از آقایان کار را به موقع انجام ندادند
عضو دیگر شورای شهر اراک نیز به خبرنگار فارس میگوید: در سال گذشته برای اجرای پروژههایی چون تقاطع میدان فراهان، میدان امام حسین، میدان امام خمینی و طرحهای دیگری که قرار دادآنها با قرارگاه خاتمالانبیا بسته شده بود، اعتبار مورد نیاز در بودجه شهرداری لحاظ شد.
علی محصولی میافزاید: اجرای تقاطع میدان فراهان از مصوبات شورا بوده که بودجه لازم هم برای آن اختصاص یافته بود اما، متاسفانه در شهرداری بعضی از آقایان کار را به موقع انجام ندادند.
وی تصریح میکند: تقاطع فراهان از جمله مصوباتی است که باید انجام میشده، قرارگاه خاتم کارگاه خود را در محل اجرای پروژه مستقر کرده، اما به دلیل برخی مسائل و اظهارات مسوولان شورا و شهرداری کار متوقف شده که این مسئله موجب نارضایتی مردم از این بلاتکلیفی شده است.
عضو شورای اسلامی کلان شهر اراک با بیان اینکه اجرای این طرح به دلیل حجم بالایی از ترافیک که شبهای پنج شنبه در آرامستان ایجاد میشود، مانند آن در هیچ نقطه دیگری از شهر وجود ندارد، از الزامات است، بیان میکند: متاسفانه بعضی از دوستان از نخستین روز اجرای این طرح سنگ اندازی کرده و مانع اجرای آن شدند، این در حالی است که با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستیم، تاخیر هر روز در اجرای طرحهای عمرانی به ضرر و زیان مردم و مدیریت شهری است.
محصولی با بیان اینکه طرحی که در شورا مصوب شده و برای آن اعتبار لازم هم در نظر گرفته شده و قانونی است نباید با اظهار نظر یک شخص متوقف شود، تصریح میکند: این مسئله که یک نفر با نظر شخصی خود مانع اجرای طرح شود و نظر خود را به مدیریت شهری القا و تک روی کند، کار درستی نبوده و نمونه بارز شوراناباوری است.
وی ادامه میدهد: اگر قرار است جلوی طرحی که با نظر تمام اعضای شورا به تصویب رسیده و قانونی است، به هر دلیلی گرفته شود باید برای آن طرح بهتر وجایگزین مناسبتری معرفی شود، در حالی که برای تقاطع فراهان تاکنون هیچ طرح و گزینه جایگزینی معرفی نشده است.
عضو شورا بیان میکند: نکته جالب این است که در حالی امروز جلوی توقف این طرح گرفته شده و گفته میشود اولویت ندارد که چرایی عدم اجرای آن یکی از سوالات مربوط به استیضاح شهردار بوه و نسبت به عدم اجرای آن از شهردار انتقاد شده است، اگر طرح مهم است که مانع اجرای آن شدهاند و اگر مهم نیست چرا جز سوالات مربوط به استیضاح شهردار بوده و شهردار بابت عدم اجرای آن به چالش کشیده شده است ؟
سوالات افکار عمومی؟
سوال افکار عمومی از مدیران شهری این است که اگر چنین پروژهای اولویت نداشته و مصوب کردن آن در شورای پنجم و تخصیص اعتبار به آن منفعتی برای مردم و شهر ندارد چرا به پیمانکار واگذار شد و عملیات اجرایی آن آغاز شد؟ اگر شهردار وقت بدون هماهنگی اعضای شورا ششم اقدام به این کار کرده است که عذری بدتر از گناه است که اعضا هیچ نظارتی بر عملکرد شهردار نداشته و حتی در جلسه استیضاح شهردار به عنوان سوال پرسیده نشد که هم خودشان و هم افکار عمومی آن را مورد قضاوت قرار دهند.
سؤال مردم و افکار عمومی و بعضا گلایه از عدم هماهنگی شهرداری با شورا، دستگاههای دولتی و مجموعههای متولی از قبیل فرمانداری، دفتر فنی استانداری، دفتر امور شهری استانداری، شورای ترافیک و ... است که تاوان نبود یک چشمانداز منظم و ثابت در تصمیمگیری، عدم مشخص کردن اولویتها و در مقابل ابلاغهای سلیقهای و ... را چه شخص و مجموعهای پرداخت خواهد کرد؟ دستگاههای متولی و نظارتی چه برخوردی با تصمیمات سلیقهای و کش مکشهای شخصی میان افراد خواهند داشت؟
انتهای پیام/