اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

زنان اگر سواد تاریخی داشته باشند می‌توانند اثرگذار باشند

دبیرخانه جشنواره بین المللی خورشید گفت: . در جامعه ایرانی می‌بینیم که حتی در انتخابات مجلس هم زنان به حاشیه رانده می‌شوند و درصد کمتری حضور دارند. منظور از سواد تاریخی، بهره گیری از تاریخ و بهره مندی از آن دررفتار و زندگی روزمره است.

زنان اگر سواد تاریخی داشته باشند می‌توانند اثرگذار باشند

گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس: زهرا روح‌الامین؛ معاون آموزش دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه، درباره نسبت زن و رسانه، بر افزایش سواد تاریخی در کنار سواد رسانه ای، تاکید کرد و گفت: امروزه در مطالعات خود، زنان کتاب‌های جامعه‌شناسی و یا اندیشه های فمنیسم و جنسیت خوانده‌اند و حتی وقتی به ظلم درباره زنان می‌پردازند به «علمِ انباشته شده» در این حوزه ها  می‌رسیم. برای مثال فقط خوانده‌ایم که در صدر اسلام چه رفتارهایی با زنان می‌شد و چه شد که در طول زمان زنان در صدر اسلام شناخته‌تر شدند و یا اینکه درباره حضرت معصومه (س) خوانده‌ایم که چه شد و چرا ایشان مجرد و مقرب هستند و فرد علمی و شناخته‌شده در جامعه مردسالار مذهبی آن زمان بوده‌اند. اما اینها تنها علمی است که می‌خوانیم و انباشته شده است و استفاده‌ای از آن نداریم.

این پژوهشگر درباره چگونگی و نحوه اثرگذاری زنان در جامعه گفت: اگر زنان ما سواد تاریخی خوبی داشته باشند می‌توانند اثرگذاری بیشتر و بهتری داشته باشند. در جامعه ایرانی می‌بینیم که حتی در انتخابات مجلس هم زنان به حاشیه رانده می‌شوند و درصد کمتری حضور دارند. منظور از سواد تاریخی، بهره گیری از تاریخ و بهره مندی از آن دررفتار و  زندگی روزمره است. 

وی با تأکید بر مفهوم سواد تاریخی یادآور شد: باید از تاریخ استفاده کنیم و حقایقی را که به درد زمان حال ما می‌خورد بیرون بکشیم و بتوانیم با آنها رویدادهایی را که اتفاق می‌افتد درک کنیم و نقش و جایگاه خود را در آنها بیابیم. به این ترتیب، معنای سواد تاریخی برای زنان را دریافته‌ایم. و همین افزایش سواد تاریخی است که می تواند به زنان قدرت پیش بینی و تصمیم گیری و تاثیرگذاری را بدهد.

چنانکه در خبرها آمده بود، نخستین جشنواره بین المللی رسانه خورشید به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و شهرداری مشهد روز هشتم مهرماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

مرضیه هاشمی دبیر اولین جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید به رسانه‌ها گفته است که تاکنون 241 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

وی با اعلام اتمام زمان مهلت دریافت آثار خبر داد:  241 اثر رسانه‌ای در بخش فارسی جشنواره دریافت شده است. آثار در سه دسته مکتوب، تصویر و عکس به دبیرخانه رسیده و از میان میان، 220 اثر مکتوب، 15 اثر تصویری و 6 عکس به دبیرخانه رسیده و فرآیند داوری آنها آغاز شده است.

طبق گفته دبیر جشنواره، بیشترین آثار از استان تهران ارسال شده و بعد از آن استان‌های خراسان رضوی و سپس مازندران بیشترین تعداد آثار ارسالی را به خود اختصاص داده‌اند.

اولین جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و شهرداری مشهد برگزار می‌شود و در این گردهمایی زنان رسانه‌ای جهان برای تبادل اندیشه‌ها و تجربیات حضور خواهند داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول