اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

خشم مقامات امنیتی صهیونیستی از تک‌روی نتانیاهو در مذاکرات سازش با ریاض

مقامات امنیتی صهیونیستی از اینکه نتانیاهو پیش از عزیمت به نیویورک هیچ مشورتی با آن‌ها نکرده است، عصبانی هستند.

خشم مقامات امنیتی صهیونیستی از تک‌روی نتانیاهو در مذاکرات سازش با ریاض

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی گفت که محافل امنیتی این رژیم در خصوص رایزنی‌های «بنیامین نتانیاهو» با «جو بایدن» در نیویورک در خصوص عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی نگران هستند؛ چرا که هیچ اطلاعی از جزئیات توافق احتمالی ندارند.

به نوشته وبگاه خبری العربی الجدید، آمریکا به عنوان تنها واسطه مذاکرات و رایزنی‌ها در چارچوب عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی است و در صورت هرگونه دیداری میان نتانیاهو و بایدن بی تردید این مسأله در رأس رایزنی‌ها قرار خواهد داشت. هرچند منابع خبری می‌گویند که رئیس‌جمهور آمریکا قصد ندارد نتانیاهو را در کاخ سفید به حضور بپذیرد.

در این راستا نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در حالی روز یکشنبه راهی نیویورک شد که پیش از آن هیچ نشستی با مقامات امنیتی اسرائیل در خصوص شروط عربستان سعودی برای عادی‌سازی برگزار نکرد؛ یکی از اصلی‌ترین شروط ریاض در این خصوص امکان غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان است که با مخالفت شدید نهادهای امنیتی صهیونیستی همراه شده است.

به گفته شبکه ۱۲ عبری‌زبان، مقامات امنیتی اسرائیل بیم آن دارند که نتانیاهو بدون مشورت با آن‌ها وارد توافق شود در حالی که پیش از عزیمت به آمریکا هیچ نشستی با مقامات ارتش، شاباک، موساد و کمیته انرژی هسته‌ای در خصوص پیامدهای احتمالی توافق انجام نداد.

از سوی دیگر «تزاحی هنگبی» رئیس شورای امنیت داخلی رژیم اسرائیل به تمامی طرف‌های مربوطه قول داده است که به زودی در جریان امور قرار خواهند گرفت.

طبق این گزارش در حالی که آمریکا توقف گفت‌و‌گوها با عربستان سعودی در خصوص عادی‌سازی را تکذیب کرده است، اما منابع مطلع صهیونیستی به شبکه ۱۲ این رژیم گفتند که نگرانی‌های عمیقی در میان نهادهای امنیتی وجود دارد، از اینکه موضع اسرائیل در این مذاکرات به طور کامل مطرح نشود.

به گفته این شبکه، نتانیاهو در نشست‌های خصوصی چندین بار گفته است که هرگز با غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان موافقت نخواهد کرد.

با این حال در تاریخ ۲۰ مرداد نیز شبکه ۱۳ اسرائیل گزارش داد که کابینه و نهادهای امنیتی این رژیم در ارتباط با شروط هسته‌ای دولت سعودی برای عادی‌سازی روابط با تل آویو دچار اختلاف شده‌اند.

از سوی دیگر منابع اسرائیلی می‌گویند که جو بایدن طی هفته‌های اخیر چندین بار از اسرائیل خواسته است تا برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی باید امتیازات قابل توجهی به خصوص در موضوع فلسطینی‌ها بدهد.

در این میان، منابعی در دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روزنامه ایلاف عربستان سعودی گفته‌اند که ریاض به دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اطلاع داده است که این کشور همه مذاکرات مربوط به عادی سازی روابط با تل آویو را به حالت تعلیق درآورده است. 

به نوشته این روزنامه ریاض با ارسال پیامی از طریق ایالات متحده توضیح داده است که ماهیت تندرو و افراطی دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هرگونه امکان نزدیکی با فلسطینی‌ها و متعاقب آن با عربستان را از بین برده است. 

هفته گذشته، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که عربستان سعودی به دولت بایدن اطلاع داده است که حل و فصل مسائل فلسطین برای هرگونه توافق عادی سازی با اسرائیل حیاتی است.

یک مقام تشکیلات خودگردان فلسطینی درباره مواضع ریاض در زمینه عادی سازی گفته: «مقامات سعودی به صراحت به همتایان فلسطینی تاکید کرده‌اند که درهای عربستان، رایگان بر روی اسرائیل باز نخواهد شد و عربستان، شروط زیادی را در پاسخ به اقدامات آمریکا برای باز کردن پرونده عادی‌سازی روی میز قرار می‌دهد».

شب گذشته نیز «فیصل بن فرحان» وزیر خرجه عربستان سعودی به بکه الاخباریه گفت که تنها راه‌حل مناقشه فلسطین، تشکیل کشور مستقل فلسطینی است و بدون این اتفاق، بحران همچنان پابرجا باقی خواهند ماند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول