اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

تقویت اکوسیستم آی‌سی‌تی کشور با راه‌اندازی آزمایشگاه ۵G همراه اول

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول گفت: هدف ما توانمندسازی و تقویت اکوسیستم آی‌سی‌تی کشور با راه‌اندازی آزمایشگاه ۵G است که طرح اولیه آن در معاونت علمی ریاست جمهوری تصویب شده است.

تقویت اکوسیستم آی‌سی‌تی کشور با راه‌اندازی آزمایشگاه ۵G همراه اول

اخبار شرکت‌ها؛

به گزارش روابط عمومی همراه اول، نشست خبری تشریح فعالیت‌های آزمایشگاه 5G، فراخوان مجموعه هکاتون‌های ۵G و اینترنت اشیا مرکز تحقیق و توسعه همراه اول صبح امروز در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات ریاست جمهوری و مدیران مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برگزار شد.

در این نشست وحید شاه‌منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اظهار کرد: شبکه فایوجی بر عکس شبکه فورجی و دیگر شبکه‌ها یک نسل میانی نیست و با توجه به اتفاقات عصر 2023 این  نگاه به فایوجی تقریبا تصور اشتباهی است، چراکه سرمایه‌گذاری بزرگی روی تجهیزات فایوجی انجام شده است و استاندارهای آن در حال گسترش است.

وی ادامه داد: دلیل نسل میانی نبودن شبکه فایوجی این است که هنوز به صددرصد استاندارد در این حوزه نرسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود شبکه فایوجی تا سال 2025 در حال گسترش باشد و شبکه 6G از این سال یا 2030 در دستور کار قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با بیان اینکه در تمام دنیا فعالیت در حوزه 5G در سال‌های اخیر شروع شده است، گفت: در کشور ما یکی از مسائل مطرح در این حوزه بحث فرکانس و پروانه است که در این خصوص قرار است مزایده  فرکانس فایوجی برگزار شود که با این اختصاص فرکانس شاهد توسعه این شبکه خواهیم بود؛ هم‌اکنون همراه اول به طور آزمایشی ۴۰۰ سایت فایوجی را پوشش می‌دهد و تا پایان سال این تعداد تا ۱۰۰۰ سایت گسترش پیدا می‌کند.

شاه منصوری با بیان اینکه فعلا رویکرد ما فعالیت در حوزه مودم است و موضوع رفع مشکل تلفن همراه هم در دستور کار است، بیان کرد: اوپن‌لب‌ها مراکزی برای رفت و آمد پارتنرهای شرکت‌ها و ایجاد فضایی برای همکاری‌ با آن‌هاست.

وی افزود: هدف ما توانمندسازی و تقویت اکوسیستم آی‌سی‌تی کشور با راه‌اندازی این آزمایشگاه است که طرح اولیه آن در معاونت علمی ریاست جمهوری تصویب شده است و هم‌اکنون نیز معاونت علمی برای رونق بیشتر می‌تواند ما را حمایت کند؛ دلیل انتخاب پارک برای این فعایت‌ها هم نزدیکی به اکوسیستم استارت‌آپی و مخابرات کشور و تسهیل رفت و آمد شرکت‌ها است.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با بیان اینکه سعی شده است آزمایشگاه همراه اول زیرساخت‌های لازم یک شبکه مخابراتی فایوجی را داشته باشد، عنوان کرد: تیم‌ها و شرکت‌هایی که می‌خواهند در حوزه فایوجی فعالیت کنند و یا محصولی دارند که از فایوجی استفاده می‌کند، می‌توانند از زیرساخت این آزمایشگاه استفاده کنند.

شاه‌منصوری با بیان ایکه این آزمایشگاه قابلیت فعالیت همزمان حدود 5 تیم را دارد، گفت: امیدواریم با توسعه شبکه قابلیت فایوجی در تلفن‌ها نیز ایجاد شود اما همانطور که گفته شد تا زمانی این محدودیت وجود دارد بیشتر باید به سمت‌ فعالیت در حوزه مودم پیش رفت.

وی با بیان این شبکه فایوجی فعلا هیچ توجیه اقتصادی برای هیچ اپراتوری در ایران ندارد، ادامه داد: هدف آزمایشگاه با هدف تجاری فایوجی همراه اول متفاوت است؛ این آزمایشگاه یک شبکه داخلی با سیم کارت اختصاصی دارد و در آن تیم‌ها و شرکت‌هایی فعال خواهند بود که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه فایوجی هستند.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول همچنین به این موضوع که تفاوتی بین تکنولوژی‌ها در خصوص تحریم نبوده و فایوجی هم مستثنا از این قاعده نیست، اشاره کرد و افزود: هدف از طراحی فایوجی صرفا سرعت بالا نیست چون صرف این کار بطور مثال با شبکه فورجی هم‌ ممکن است.

شاه‌منصوری در پایان در خصوص جوایز هکاتون‌ها ابراز کرد: همراه اول و معاونت علمی ریاست جمهوری برای تیم اول مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، تیم دوم مبلغ ۶۰ و تیم سوم مبلغ ۴۰ میلیون تومان را بعنوان جایزه در نظر گرفته‌اند؛ همچنین برای تیم‌های مراجعه‌کننده دارای شرایط علاوه بر جوایز امکان همکاری شخصی و عقد قرارداد گروهی برای همکاری با همراه اول وجود دارد و برندگان از امتیاز نخبگی نیز بهره‌مند خواهند شد.

در ادامه سیدمحمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه معاونت علمی ریاست جمهوری حمایت از این نوع نقش آفرینان را مسئولیت خود می‌داند، گفت: این حرکت از سه سال پیش شروع شده و امروز به یک نتیجه اولیه رسید و امیدواریم ادامه پیدا کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات گفت: از دو سال اخیر ماموریت‌های معاونت علمی به دو بخش تفکیک و در این رابطه بحث توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به دو حوزه موازی تقسیم شد؛ یکی از حوزه‌های بسیار مهم که در آینده فناوری جهان و کشور ما مهم است بحث ارتباطات و اتصال‌پذیری است که در یک ستاد در کشور ما مطرح است.

کرباسی با بیان اینکه اینترنت اشیا و نسل پنج از جمله مهمترین مواردی است که در این آزمایشگاه وجود دارد، ابراز کرد: عملا امروز شاهد دو رویداد مهم بازگشایی آزمایشگاه و رونمایی از هکاتون‌ها و چالش فناوری برای فرهنگ‌سازی در حوزه فناوری، ایجاد رقابت و شناساسی و نقش‌آفرینی نخبگان هستیم.

وی ادامه داد: معاونت علمی وظیفه خود می‌داند در این موارد حمایت‌های لازم را انجام دهد که در این خصوص از سایر اپراتورها و صنایع برای تکمیل این زیست بوم دعوت می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات با اشاره به اینکه برای تجهیز این آزمایشگاه حمایت‌های لازم انجام می‌شود، بیان کرد: به دنبال این هستیم که در این حوزه با دعوت نهادهای حاکمیتی و فعالان و نخبگان و فرهنگ‌سازی‌های لازم در دو سه سال آینده شاهد تحول در حوزه فناوری باشیم.

در ادامه آزاد روانشید مدیر پروژه پیاده‌سازی شبکه‌های نوین مخابراتی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول گفت: بنابر بر این است که این آزمایشگاه فضایی برای شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و دانشجویان برای توسعه و تست محصولات و ایده آن‌ها باشد.

وی افزود: در آزمایشگاه اپن‌فایوجی‌لب شاهد چندین شبکه موبایل اختصاصی مستقل از اپراتور در حوزه شبکه فورجی و فایوجی و به صورت ترکیبی و پیورفایوجی هستیم.

مدیر پروژه پیاده‌سازی شبکه‌های نوین مخابراتی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول بیان کرد: برای فتح بابی جدید و رشد ایده‌ها همچنین موضوع هکاتون‌ها مطرح شد که بعنوان هکاتون اول مقداری دید از بالا به شبکه را وارد جزییات فنی شبکه کردیم و آن برمی‌گردد به نکته کلیدی شبکه فایوجی بعنوان یک اکوسیستم یعنی امکان تطبیق شبکه‌ها بر اساس یوسکیس‌ها و کاربست‌ها که این خدمات در شبکه‌های قبلی وجود نداشت.

روانشید عنوان کرد: شبکه فایوجی انعطاف‌پذیری در معماری دارد و منتج به این می‌شود که طیف وسیع کاربری‌هایی که نیازمندی‌هایشان لزوما شبیه هم نیستند نیز کنار هم جمع شوند که روی این موضوع در هکاتون اول چالشی مطرح شد برای درخواست کاربرها برای کیفیت سرویس از شبکه فایوجی و فایوجی این کیفیت سرویس متناظر با نیازمندی را دارد.

وی در پایان با بیان اینکه یک تیم پشتیبان از روز اول چالش هکاتون‌ها تا روز پایان در خدمت فعالان است، گفت: بعنوان هکاتون اول چالش بر این است که اپلیکیشن سرورهایی طراحی شود که بتواند مستقیما با شبکه فایوجی قرار گرفته و از این شبکه درخواست خود را داشته باشند تا کیفیت سرور متناظر سپس برای آن‌ها تامین شود؛ برای جزئیات بیشتر شبکه و موضوع هکاتون‌ها وب سایت همراه اول در دسترس است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول