اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

گرسنگی نوزادان و نگرانی مادران از کمبود شیرخشک!

کمبود برخی انواع شیر خشک روزهای اخیر سبب بروز نگرانی و گلایه پدران و مادران برای تامین نیازهای ضروری نوزادان‌شان شده است.

گرسنگی نوزادان و نگرانی مادران از کمبود شیرخشک!

خبرگزاری فارس_ نیشابور_ فاطمه قاسمی؛ این روزها کمبود شیرخشک، بزرگترین نگرانی  مادران و پدرانی است که نوزادشان با شیرخشک تغذیه می‌شود. نوزادی که تا ۶ ماهه اول زندگی خود باید از این ماده غذایی تغذیه کند اما با کمبود آن در برخی شهرها اضطراب و ناامیدی مادران و پدران بیشتر شده است.

نگرانی پدر، انتظار مادر...

 

برای بررسی وضعیت فروش یا کمبود شیرخشک به اواسط خیابان امام خمینی (ره)  نیشابور می روم. همجواری ۲ داروخانه خصوصی و دولتی در کنار یکدیگر و فاصله اندک شان تا بیمارستان ۲۲بهمن سبب شده، پاسخگوی مراجعان بسیاری باشند. مردی جوان در حال خارج شدن از داروخانه‌ شبانه‌روزی نگاهی به صفحه  تلفن همراهش که در حال زنگ خوردن است،می اندازد و با دیدن شماره روی صفحه از پاسخ منصرف می‌شود. نزدیکش که می‌شوم بدون پرسشی درد و دل می کند و می‌گوید فردی که پاسخش را ندادم، همسرم است. از صبح بیشتر از صدبار تماس گرفته! می‌خواهد بداند موفق به خرید شیرخشک شده ام یا نه!

دختر ۴ ماهه ام گرسنه مانده

 

با نگرانی می گوید دختر ۴ ماهه‌ام از شب گذشته گرسنه مانده. از ساعت ۸ صبح تا الان که نزدیک ظهر است همه داروخانه‌های نیشابور و اطراف نیشابور را رفته‌ام اما شیرخشک نیست. نه اینکه داروخانه‌ها اصلا شیرخشک نداشته باشند اما شیرخشکی که من می‌خواهم را ندارند. همسرم مشکل تیروئید دارد به همین خاطر بعد از تولد دخترم، پزشکش ما را از تغذیه با شیر مادر منع کرد و ما مجبور به خرید شیرخشک شدیم. تا  ۳ ماه قبل هم شیرخشکی که می‌خواستم کم بود اما بود ولی حدود یک‌ماهی می‌شود که به هر داروخانه‌ای می‌روم، می‌گویند شیرخشک «نان ۲» نداریم!

شیرخشک در مشهد هم به سختی پیدا می شود

 

حین گفت وگویمان زنی روستایی در حالی که نوزادش را در آغوش گرفته شیشه‌شیر محتوی آب را نشانم می‌دهد. می‌گوید روزها به پسرم آب قند می‌دهم، شب‌ها شیرخشک رقیق! یعنی به جای ۴ پیمانه ۲ پیمانه شیرخشک می‌ریزم تا بخورد و بخوابد. همسرم برای خرید شیرخشک به مشهد هم رفته اما آن جا هم شیرخشک نبود. نوزاد خسته از مکیدن، شیشه شیرخشک را پس می‌زند و با انگشتان کوچکش بازی می‌کند. زن جوان با ناراحتی می‌گوید به بچه ۵ ماهه به جز آب قند و شیرخشک چه می‌توانم بدهم؟ بچه یک ساله که نیست تا با شیر پاستوریزه، حریره، فرنی و  سوپ سیرش کنم! زن جوان در حالی که نوزادش را روی دستانش جابجا می‌کند با ناراحتی به داروخانه اشاره می‌کند و می‌گوید از صبح نمی‌دانم این چندمین داروخانه‌ای است که برای خرید شیرخشک سر زده‌ام.

کمبود شیرخشک، یک مشکل چندماهه!

 

بعد از خداحافظی با زن جوان به داروخانه می‌روم. قفسه‌های شیرخشک تقریبا خالی است. در هر قفسه چند‌تایی بیشتر شیرخشک دیده نمی‌شود. شرایطی شبیه به دیگر داروخانه‌های نیشابور وجود دارد. احمد زینعلی، داروساز و از مالکان داروخانه در رابطه با کمبود شیرخشک در نیشابور می‌گوید: مشکل کمبود شیرخشک، سراسری است چند ماهی می‌شود که شیرخشک قطره‌چکانی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود اما در یک ماه اخیر مشکل کمبود شیرخشک بسیار جدی و شدید شده است

مدیر داروخانه دکتر زینعلی بیان می‌کند: از ۷ نوع شیرخشکی در کشور توزیع می‌شود شیرخشک نان شماره ۲ که مخصوص نوزادان  ۶ تا ۱۲ ماه است از بقیه شیرخشک‌ها خیلی کمتر است.

علت کمبود شیرخشک چیست؟

 

برای واکاوی علت کمبود شیرخشک به واحد معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور می‌روم. سرپرست معاونت غذا و داروی نیشابور می‌گوید: علت کمبود شیرخشک به علل و عوامل تولید و مشکلات ارزی برمی‌گردد.‌ البته شیرخشک کم هست اما هست به جز برخی از برندهای محصول شیرخشک که با کمبود بسیار شدید روبرو هستیم، ضمن اینکه با انجام بازرسی‌های بیشتر و نامحسوس از سطح داروخانه‌ها در زمینه احتکار و گران فروشی اقدامات موثری را برای مقابله با سوداگری سودجویان انجام شده است و ما مشکلی در باب قاچاق و احتکار شیرخشک در نیشابور نداریم. علاوه براینکه تاکنون هیچ شکایت و یا مواردی از این دست تخلفات به معاونت غذا و دارو گزارش نشده است.

مهین شوروزی بیان می‌کند: مشکل کمبود شیرخشک در سراسر کشور وجود دارد و سازمان غذا و داروی کشور  علت کمبود شیرخشک را مشکل تامین مواد اولیه عنوان می‌کند که با توجه به جلسات مکرر سازمان غذا و دارو و اتخاذ تدابیری مانند سهمیه‌بندی دقیق‌تر شیر خشک و نیز توجه بیشتر بر زنجیره مصرف، به زودی مشکل برطرف می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول