اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

انتشار 5 تصویر از ویژگی‌های منحصر به فرد جهان پر انرژی+عکس

تصاویر جدید رصدخانه پرتو ایکس «چاندرا»، 5 تصویر از ویژگی‌های منحصر به فرد جهان پر انرژی را نشان می‌دهد.

انتشار 5 تصویر از ویژگی‌های منحصر به فرد جهان پر انرژی+عکس

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، مجموعه ای از 5 تصویر جدید از رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا زیبایی فضا را در طول موج پرتو ایکس دیده می شود نشان می دهد. داده های چاندرا با داده های تلسکوپ های دیگر که در نور مرئی و طول موج های فروسرخ فعالیت می کنند ترکیب شده اند تا برخی از ویژگی های منحصر به فرد جهان پر انرژی را نشان دهند.

این تصاویر طیفی از اجرام از قلب کهکشان راه شیری تا بقایای ابرنواخترها را نشان می دهد. هر کدام از این تصاویر مجموعه های مختلفی از داده ها را با هم ترکیب می کنند تا منظره ای خیره کننده از اجسامی ایجاد کنند که در غیر اینصورت به این شکل توسط چشم انسان قابل درک نیست.

مرکز کهکشان ما، که در بالا نشان داده شده است، منطقه ای شلوغ و پر از اجرام مانند ستارگان پرجرم، ستاره های نوترونی فوق العاده متراکم، ابرهای گازی فوق گرم و سیاهچاله ای بسیار پرجرم به نام کمان اِی* است. ابرهای با رنگ روشن وجود انرژی در طول موج پرتو ایکس را نشان می دهند.

هنگامی که یک ستاره پرجرم به پایان عمر خود می رسد و به عنوان یک ابرنواختر منفجر می شود، موج ضربه ای ناشی از انفجار می تواند به فضا برسد و با غبار و گاز مجاور تعامل کند و یک بقایای ابرنواختر را تشکیل دهد. این پوسته‌ها در اطراف محل انفجار ستاره ظاهر می‌شوند و این تصویر مشاهدات نوری، فروسرخ و اشعه ایکس را ترکیب می‌کند تا قسمت‌های مختلف باقیمانده مانند زباله‌ها و موج انفجار را نشان دهد.

 

این کهکشان با سرعت فوق‌العاده 1.5 میلیون مایل در ساعت در فضا می‌چرخد و یک جفت دم در پی خود باقی می‌گذارد. تکه های قرمز هیدروژن هستند که در طیف مادون قرمز مشاهده شد. نور مرئی به رنگ نارنجی و فیروزه ای نشان داده شده است.

 

مانند کهکشان ما و سایر کهکشان‌ها، NGC 1365 نیز میزبان یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم در مرکز خود است. این تصویر گاز داغی را نشان می دهد که به رنگ بنفش در اطراف سیاهچاله می چرخد و سیاهچاله آن را می بلعد. در این تصویر داده های پرتو ایکس چاندرا با داده های فروسرخ تلسکوپ فضایی جیمز وب ترکیب شده است.

در نهایت، بقایای ابرنواختر دیگری در اینجا نشان داده شده است: تپ اختر نوعی ستاره نوترونی که میدان مغناطیسی قوی دارد و پالس های منظمی از انرژی را در طول موج های بالا مانند پرتو ایکس و پرتو گاما منتشر می کند. درخشش بنفش انرژی اشعه ایکس است که توسط چاندرا گرفته شده است، در حالی که نور آبی از تلسکوپ پرتو ایکس دیگری به نام IXPE است. این تصویر روی پس‌زمینه‌ای از ستاره‌هایی که در طول موج نور مرئی گرفته شده‌اند، قرار دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول