اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

۸۲ درصد از جرائم فضای سایبری در زمینه مالی است

رئیس پلیس فتا استان فاس گفت: حدود ۸۲ درصد از جرائمی که در فضای سایبری اتفاق می افتد در زمینه مالی و اقتصادی است و دقیق تر اینکه ۴۹ درصد مربوط به برداشت های غیرمجاز و ۳۳ درصد مربوط به کلاهبرداری است.

۸۲ درصد از جرائم فضای سایبری در زمینه مالی است

امیرحسین سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز، ضمن اشاره به آمار جرائم سایبری عنوان کرد: حدود ۸۲ درصد از جرائمی که در فضای سایبری اتفاق می افتد در زمینه مالی و اقتصادی است، به گونه ای که ۴۹ درصد مربوط به برداشت های غیر مجاز از طریق خرید های اینترنتی یا لینک هایی که ارسال می‌شود و موضوعات دیگر و ۳۳ درصد مربوط به کلاهبرداری است که از طریق آگهی های سایت های مختلف یا رسید های جعلی و غیره انجام می‌شود.  

رئیس پلیس فتا استان فارس ادامه داد: موردی که در این میان بسیار شایع است به این صورت است که لینکی برای فرد ارسال می‌شود و او را ترغیب می‌کند تا بر روی لینک کلیک و آن را باز کند و به محض بازگشایی به درگاه پرداخت منتقل می‌شود و اخاذی صورت می‌گیرد. 

به هیچ عنوان بر روی لینک های ارسالی کلیک نکنید  
 
 او در خصوص بهترین راه جلوگیری و در امان ماندن از سوءاستفاده یا اخاذی های سایبری توضیح داد و گفت: بهترین و تنهاترین راه برای در امان ماندن؛ این است که به هیچ عنوان بر روی لینک هایی که برای شما ارسال می‌شود به خصوص اگر ناشناس است کلیک نکنید.  

وی با بیان اینکه هنوز پروتکلی برای جلوگیری از این کار از جانب بانک مرکزی انجام نشده اظهار داشت: هنوز اقدامی از جانب‌ بانک مرکزی انجام نشده اما افرادی که از حسابشان به روش کلاهبرداری برداشت شده می توانند با پشتیبانی بانک یا سامانه فوریت های سایبری ما ( ۰۹۶۳۸۰) که شبانه روزی مثل ۱۱۰ پاسخگو هستند تماس بگیرند، همکاران ما مستندات را می‌گیرند و حساب مقصد مسدود و با هماهنگی مقام قضایی یا پول عودت می‌شود یا تشکیل پرونده می‌شود.  

رئیس پلیس فتا استان فارس در ادامه درخصوص پرونده‌هایی که در این زمینه به نتیجه رسیده اند بیان کرد: در شش ماه اول امسال حدود ۸۵ درصد از پرونده ها به نتیجه رسیده اند و مابقی در دست برسی هستند. 

آگهی در سایت ها آگهی محور یا فضاهای مجازی  

سلیمانی موضوع شایع دیگر در زمینه کلاهبرداری را مربوط به خرید و فروش در فضای مجازی و سایت ها دانست و گفت: موضوع دیگری که امروزه بسیار شایع است مربوط به آگهی ها در سایت های آگهی محور با شبکه های مجازی است و به این صورت اتفاق می‌افتد که پس از پرداخت وجه دیگر جوابی دریافت نمیشود یل به وسیله فیش های فیک کلاهبرداری می‌شود.  

او در ادامه به منظور جلوگیری از این کار  توصیه کرد و افزود: به منظور جلوگیری از این گونه کلاهبرداری ها و خرید از این بستر ها تا کالایی را به صورت فیزیکی لمس نکردید بیانه ای پرداخت نکنید و چنانچه قصد فروش دارید ابتدا از واریز وجه به حسابتان اطمینان حاصل کنید سپس کالا را تحویل دهید.  

پولشویی رفتار مجرمانه دیگر‌ برخی از فعالین سایبری است 

رئیس پلیس فتا استان فارس ضمن اشاره به پولشویی مجرمان سایبری برای طولانی کردن روند پرونده گفت: مجرمان سایبری به منظور طولانی کردن روند پی‌جویی یا اینکه دیرتر شناسایی بشوند از روش پولشویی با استفاده از حساب های اجاره ای استفاده می‌کنند.  

وی با بیان اینکه فضای مجازی هر روز رو به افزایش است و با زندگی ما عجین شده گفت: باتوجه به اینکه فضای مجازی با زندگی ما عجین شده و روز به روز گسترده تر میشود و از کوچک تا بزرگ با آن در ارتباط هستند آمار جرائم نیز افزایش یافته، امسال ۶ درصد جرائم سایبری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما به لطف خدا و فعالیت های سازمان پلیس فتا و اطلاع رسانی ها ما نسبت به میانگین کشوری از لحاظ افرایش؛ نرخ کمتری داریم.  

او افزود: نرخ افزایش میانگین جرائم سایبری کشوری حدود ۱۵ درصد و این میانگین در استان فارس حدود ۶ درصد است. 
 
بازگشت مبلغ ۷۰ میلیارد به مالباختگان  

سلیمانی درخصوص مبالغ کلاهبرداری که توسط پلیس فتا بازگردانده شده نیز صحبت کرد و گفت: امسال همکاران بنده چیزی حدود ۷۰ میلیارد تومان توانسته اند به مالباخته برگردانند و ۱۹ باند کلاهبردار را نیز دستگیر کرده‌‌‌اند. 

روش های سوءاستفاده از کارت های عابر بانک 

او همچنین درخصوص روش های کلاهبرداری یا سرقت اطلاعات کارت های بانکی توضیح داد و بیان کرد: برخی از افراد با استفاده از دستگاه های بسیار کوچک می‌توانند اطلاعات کارت بانکی شما را هنگام کارت کشیدن بردارند و سر فرصت از حساب شما پول بردارند، بنابراین حتما خودتان کارت بکشید و رمز را وارد کنید. 

برقراری امنیت در فضای سایبری  

رئیس پلیس فتا استان فارس گفت: ما تیم های مختلفی به منظور ایجاد امنیت و برخورد با کلاهبرداران و هنجارشکنان در فضای مجازی داریم که به صورت شبانه روزی درحال رصد هستند و به محض دیدن مورد مشکوکی حتما با دستور مقام قضایی به آنها اخطار داره می‌شود ودر صورت نیاز به آنها برخورد می‌شود.  

سلیمانی در آخر توصیه کرد و گفت: از مردم می خواهیم که هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند و به توصیه ها عمل کنند و در صورت دیدن مورد مشکوکی یا به وجود آمدن مشکلی با سامانه فوریت های سایبری که به صورت شبانه روزی است تماس بگیرند.

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول