اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هاکان فیدان: پروژه «جاده توسعه» از عراق به ترکیه در ماههای آتی آغاز می‌شود

وزیر خارجه ترکیه گفت که امیدوار است فاز اجرایی پروژه موسوم به «جاده توسعه» طی ماههای آتی آغاز شود.

هاکان فیدان: پروژه «جاده توسعه» از عراق به ترکیه در ماههای آتی آغاز می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه امروز (جمعه) در سخنانی گفت که امیدوار است مرحله اجرایی پروژه «جاده توسعه» که قرار است از بندر بصره در عراق تا گذرگاه «فیشخاپور» در مرز ترکیه باشد، طی ماههای آتی آغاز شود.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، او گفت که این پروژه از اهمیت بالایی برای رفاع و ثبات غرب آسیا برخوردار است. پروژه‌ای که قرار است از بندر بصره در جنوب عراق تا گذرگاه فیخشابور در مرز ترکیه با جاده و راه‌آهن امتداد یابد.

هاکان فیدان سپس با اشاره به کریدور که گذرگاهها و کریدورهای کالا و انرژی بدون مشارکت ترکیه نمی‌تواند در منطقه فعال بوده و دوام بیاورد. اشاره او به کدیدور اقتصادی بین هند، غارب آسیا و اروپاست که قرار است از هند به عربستان و از آن‌جا به فلسطین اشغالی و از آن‌جا به اروپا کشیده شود.

وزیر خارجه ترکیه در شامگاه چهارشنبه نیز در جریان کنفرانس خبری مشترک «با جیمز کلورلی»  وزیر خارجه انگلیس در آنکارا در بخشی از سخنان خود به پروژه «جاده توسعه» اشاره کرده و گفته بود که این طرح پس از تحولات ژئوپلتیک سال‌های اخیر، اهمیت زیادی یافته است.

او از شیوع کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و رقابت میان آمریکا و چین و غرب با چین به عنوان سرفصل‌های اصلی این تغییرات ژئوپلتیکی یاد کرد و گفت که این تحولات موجب مطرح شدن پروژه‌های راههای تجارت مختلف شده که پیش از این از لحاظ نظری مورد بحث قرار گرفته است.

وی با انتقاد از یادداشت تفاهم امضا شده در اجلاس سران G۲۰ در خصوص پروژه کریدور اقتصادی بین هند، غرب آسیا و اروپا، گفت: «وقتی به پروژه‌ای که از هند آغاز می شود نگاه می‌کنیم، می بینیم که در بین کارشناسان در مورد هدف اساسی، عقلانیت و کارایی این طرح تردیدهایی وجود دارد».

پیش از این اردوغان نیز در ۲۱ شهریور ماه به شدت از کدیدور اقتصادی بین هند، غارب آسیا و اروپا انتقاد کرده و گفته بود: «ما می‌گوییم بدون ترکیه هیچ دالانی وجود ندارد. ترکیه مرکز مهم تولید و تجارت است. راحت‌ترین مسیر برای تردد از شرق به غرب باید از ترکیه عبور کند.»

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفته بود که آنکارا از طرحی برای اتصال ترکیه  به خلیج فارس از طریق عراق که پروژه «جاده توسعه» نام دارد، حمایت می‌کند.

به گفته مقامات ترکیه، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و قطر در حال انجام مذاکرات فشرده در این زمینه هستند. اردوغان با محمد بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود توافق کرد که مراحل رسمی نهایی این پروژه را طی چند ماه آینده، حداقل از نظر تدوین روی کاغذ و اجرایی کردن آن، تکمیل کنند.

هاکان فیدان در تاریخ ۲۲ آگوست (۳۱ مرداد) طی سفری به عراق آمادگی ترکیه برای مشارکت در پروژه‌های توسعه در عراق و در راس آن پروژه جاده توسعه را اعلام کرده  و گفته بود که این طرح اهمیت استراتژیکی برای منطقه دارد.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق نیز در ماه می گذشته از ژروژه «جاده توسعه» که قاره آسیا را به اروپا متصل می‌کند و شامل مسیر زمینی و راه‌آهن به طول ۱۲۰۰ کیلومتر در خاک عراق است، رونمایی کرده بود.

پایان پیام /م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول