اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

هدف‌گذاری مصرف 1.5 میلیاردمترمکعب پساب

سخنگوی صنعت آب گفت: فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی و تعاونی‌ها در توسعه شبکه‌های آبیاری در دو سال گذشته به نتایج بسیار مثبتی ختم شد و جهشی در برخی استان‌ها ثبت کردیم که تداوم این اقدام می‌تواند به افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و کاهش تلفات آب منتهی شود.

هدف‌گذاری مصرف 1.5 میلیاردمترمکعب پساب

فیروز قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به برنامه جامع مدیریت منابع آب زیرزمینی اظهار داشت: با استقرار ساختار حکمرانی مؤثر منابع آب زیرزمینی،‌ مدیریت این منابع راهبردی در کشور در دستورکار قرار گرفته و اثرگذاری این شیوه‌ها در مدیریت برداشت آب زیرزمینی آشکار خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اولین محور استقرار ساختار حکمرانی مؤثر منابع آب زیرزمینی گفت: اندازه‌گیری برداشت آب زیرزمینی با اتکا به هوشمندسازی برداشت‌ها و مدیریت توأمان آب و برق در دستورکار قرار گرفته و هدف‌گذاری آن در برنامه هفتم نیز آمده است که این مسئله به شفافیت داد‌ه‌های آماری و ایجاد ابزار برای مدیریت آب ختم خواهد شد.

*هدف‌گذاری مصرف 1.5 میلیاردی برای پساب

وی با اشاره به تداوم طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی بیان کرد: علاوه بر اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی، توسعه پساب در قالب پروژه بازچرخانی آب و با تخصیص منابع آب صنعتی از منابع آب زیرزمینی به پساب با هدف‌گذاری مصرف 1.5 میلیارد مترمکعب فاضلاب تصفیه‌شده و همچنین توسعه مدل‌های سرمایه‌گذاری مدیریت پساب از موارد دیگر این برنامه است.

این مقام مسئول انتقال آب از دریا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی دیگر از محورهای برنامه مدیریت منابع آب زیرزمینی عنوان کرد و گفت: مطابق برنامه‌ریزی دولت استفاده از منابع آب دریا تا 4.2 میلیارد مترمکعب برای مصارف داخل سرزمینی با محوریت تامین آب شرب و صنعت در دستورکار قرار گرفته که فشار به شبکه منابع آب زیرزمینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش می‌دهد.

*جهش در توسعه شبکه‌های آبیاری با حذف نقش دولت

قاسم‌زاده اقدامات پشتیبانی حوزه آب شرب و همچنین طرح‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی در اجرای پروژه‌های شبکه آبیاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رکن مهم آینده آب ایران تلقی کرد و افزود: فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی و تعاونی‌ها در توسعه شبکه‌های آبیاری در دو سال گذشته به نتایج بسیار مثبتی ختم شد و جهشی در برخی استان‌ها ثبت کردیم که تداوم این اقدام می‌تواند به افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و کاهش تلفات آب منتهی شود.

وی ادامه داد: سایر اقدامات نرم‌افزاری نظیر رصد خانه ملی آب، توسعه زیرساخت‌های پایش مصارف آب با هدف جلوگیری از برداشت مازاد و ایجاد بستر مناسب مدیریت بحران از دیگر موارد یادشده به منظور ارتقا سطوح مدیریتی کشور است.

*مدیریت منابع و مصارف آب پویا شد

سخنگوی صنعت آب پویاسازی مدیریت منابع و مصارف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بخش دیگری از نظام مدیریت منابع آب تلقی کرد و گفت: حرکت به سمت شفاف‌سازی داده و استقرار مدل‌های به‌روز، زمینه افزایش انعطاف‌پذیری صنعت آب در مواجهه با خشکسالی و سیل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کرده و به بهبود مصارف آب و افزایش تولید بخش کشاورزی در کنار بهبود تامین آب شرب ختم می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات مهندسی رودخانه نیز گفت: مطالعه حد بستر و حریم بیش از 50 درصد رودخانه‌های کشور به منظور بهبود کیفیت آب، ایمن عبور از سیلاب‌ها و جلوگیری از تعرض به بستر و حریم رودخانه نیز جزئی از برنامه مدیریت منابع آب است.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول