اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

توصیه‌های وزیر علوم به رؤسای دانشگاه‌ها در اجلاس آموزش عالی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها گفت: مسؤولان دانشگاه‌ها باید تا جایی که امکان دارد کار مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سریع انجام دهند و از ظرفیت جهش تولید استفاده کنند.

توصیه‌های وزیر علوم به رؤسای دانشگاه‌ها در اجلاس آموزش عالی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دومین روز از نشست روسای دانشگاه‌ها، گفت: ما خوب می‌دانیم نیازها بسیار زیاد است و امکانات هم بسیار محدود، وقتی انسان با یک خانواده بزرگی روبرو می‌شود که نیازهایش زیاد و امکانش حداقل باشد و بتواند این سیستم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیریت کند، کار شایسته‌ای انجام داده و ما همیشه قدردان هستیم.

وی افزود: باید یادمان نرود که این نظام راحت به دست نیامده و ثمره خون هزاران شهید و جانباز است و در حال حاضر هم رزمندگان، سپاهیان، ارتشیان، در کشور امنیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ما تامین می‌کنند و برای امنیتی که امروز داریم هزاران شهید داده‌ایم و همیشه قدردان خانواده شهدا هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: هر کسی که نتیجه رفتار، گفتار و کردارش باعث ناامیدی جوانان شود، یقینا عاقبت‌ بخیر نمی‌شود چون این نظام و انقلاب ثمره هزاران شهید است و آنها صادقانه دفاع کردند اما یک سری سیاسیون هستند که به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که گفتار و کردارشان باعث ناامیدی جوانان می‌شود و جوانان فکر می‌کنند که کشور برای آنها مناسب نیست. در حال حاضر که ما قدرت داریم باید با رفتار، گفتار و کردارمان به‌گونه‌ای برخورد کنیم که هویت‌بخشی داشته باشیم.

زلفی گل اضافه کرد: مردم بزرگ‌ترین سرمایه زندگی‌شان، فرزندانشان هستند و آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ما می‌سپارند و ما باید نظم و انضباط آموزشی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جدی بگیریم. دانشگاه‌ها باید تلاش کنند حضور غیاب کلاس‌ها برخط باشد که این اتفاق بسیار بزرگی است؛ یعنی به صورتی باشد که اساتید و دانشجویان برای ثبت ورود و خروج بتوانند از اثر انگشت‌شان استفاده کنند.  

وی ادامه داد: کلاس استاد باید آنقدر جذاب شود که دانشجویان بدون حضور و غیاب هم در کلاس حضور داشته باشند، به هر حال روسای دانشگاه‌ها باید برای نظم و انضباط آموزشی برنامه‌ریزی کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به روسای دانشگاه‌ها اظهار داشت: سیستم مدیریتی‌ باید به موقع انجام شود زیرا اگر کارمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به موقع انجام ندهیم، حق‌الناس است و اگر کسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که برای استخدام آورده‌ایم و کارش ظرف ۳ تا ۶ ماه قرار است انجام شود، در طی سه سال بخواهیم انجام دهیم این حق‌الناس است.

زلفی گل افزود: دانشگاه‌ها باید تا جایی که امکان دارد کار مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سریع انجام دهند و از ظرفیت جهش تولید استفاده کنند و همچنین طرح قانون جوانی جمعیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز مطالعه کنند که این قانون ظرفیت‌های خوبی دارد.

وی اضافه کرد: سال تحصیلی جدید باید با جدیت آغاز شود و دانشگاه‌ها باید برای دانشجویان جدیدالورود برنامه‌های ویژه‌ای تدارک ببینند و برای خانواده‌هایشان محلی برای استراحت در نظر بگیرند و این نشان‌دهنده این است که چقدر برای دانشگاه‌ها مهم هستند. همچنین در مواقع ثبت نام دانشجویان جدیدالورود کتابچه‌ای تهیه کرده و در اختیارشان قرار دهند که این موضوع نشان‌دهنده اعتبار دانشگاه است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید مسائل رفاهی و معیشتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای یاوران علمی در نظر بگیرند. پیشنهاد می‌کنم هر کمک رفاهی که می‌توانند برای این یاوران در نظر بگیرند؛ چراکه در حال حاضر معیشت یاوران علمی بسیار سخت است.

زلفی گل افزود: دانشگاه‌ها باید بورس صنعت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جدی بگیرند و به بهره‌وری در آموزش عالی نیز توجه ویژه داشته باشند.

وی اضافه کرد: تا جایی که امکان دارد باید نسبت کارمند به اعضای هیات علمی را کاهش دهیم.

زلفی‌گل خطاب به روسای دانشگاه ها گفت: امسال سال انتخابات مجلس شورای اسلامی است، دانشگاه های مختلف مخصوصا دانشگاه های شهرستان ها نباید از نامزد خاصی حمایت کنند. زیرا بعد در اداره دانشگاه با مشکل روبرو می شوند.

وی افزود: اگر هم جلسه پرسش و پاسخ خواستند داشته باشند به شکل مساوی برای همه نامزدها جلسه بگذارند. 

زلفی گل افزود: تشکیل و مدیریت کلاس ها را جدی بگیرید، تلاش کنید حضور و غیاب کلاس ها برخط شود تا اگر بیرون از دانشگاه اتفاقی افتاد قابل رصد باشد. 

حضور و غیاب دانشجویان برخط باشد

وزیر علوم ادامه داد: اگر در دوره ریاست همین یک کار را انجام دهید، دستاورد خوبی است. دانشجویان در ورود اثر انگشت بزند و حضور و غیاب برخط باشد. البته کلاس باید به قدری جذابیت داشته باشد که دانشجویان بدون حضور و غیاب هم حضور داشته باشند. 

زلفی گل گفت: توجه به اسناد فرادستی، نقشه جامع سند دانشگاه اسلامی مهم است. همچنین برنامه ای که زمان انتصاب به ریاست دانشگاه از شما گرفته شد ، میثاق بین وزارت خانه و دانشگاه هاست باید بر اساس برنامه پیش بروید. 

وزیر علوم خاطرنشان کرد: این موضوع که روسای دانشگاه‌ها فعالیت های اداری و جذب هیات علمی را بموقع انجام بدهند بسیار مهم و حق الناس است. البته ابزار دست روسای دانشگاه ها باید کافی باشد تا بتوانند مشکلات را سریع تر حل کنند. تا حد امکان کار مردم را سریع انجام دهید. 

وی از روسای دانشگاه ها خواست قانون جهش دانش بنیان قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را مطالعه و از ظرفیت این قوانین استفاده کنند.

عضو هیات دولت سیزدهم تاکید کرد: طرح تحلیل ترکیبی را با کمک  استادان علوم اجتماعی، سیاسی و آماری دانشگاه ها در این مورد انجام دهید که چه تعداد از دانشجویان در معرض آسیب های اجتماعی هستند. اگر این طرح را انجام دهید، می توانید در صورت بروز مشکل برای هر کدام از دانشجویان آن را مدیریت کرد. 

طراحی سرود برای هر دانشگاه

وزیر علوم با تاکید بر طراحی سرود و تالار افتخارات برای همه دانشگاه ها گفت: مسابقه ای بین سرود همه دانشگاه ها هم برگزار می شود. 

وی با تاکید بر کادر سازی در دانشگاه ها گفت: با وارد کردن اعضای هیات علمی جوان مهم به چرخه مدیریت به کارسازی کمک کنید. 

آیین نامه فرصت مطالعاتی کوتاه مدت به زودی ابلاغ می شود

وزیر علوم با تاکید بر مفید بودن فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت گفت: ایین نامه فرصت مطالعاتی کوتاه مدت به زودی ابلاغ می شود و دانشگاه ها هم باید آن را بیشتر و جدی تر در دستور کار قرار دهند. 

وی از روسای دانشگاه ها خواست جشن دانشجویان نوورود را جدی بگیرند و در این جشن با کمک وسایل تبلیغی خانواده ها را از جایگاه دانشگاه مطلع، همچنین در کمک کارکنان دانشگاه ها تا حد امکان تلاش کنند. 

زلفی گل با تاکید بر توجه به بهره وری در آموزش عالی گفت: در خرید تجهیزات دقت و سعی کنید تجهیزاتی وارد دانشگاه شود که تعداد افراد بیشتری از آن بتوانند استفاده کنند. همچنین نسبت کارمند به هیات علمی باید متناسب باشد و نسبت کارمند به هیات علمی را باید کاهش داد. 

وی با تاکید بر رتبه بندی دانشگاه ها و جدی گرفتن آن در دانشگاه نیز گفت: همه دانشگاه ها باید به ازای هر ۳۰۰ عضو هیات علمی یک کارشناس علم سنجی داشته باشند تا رتبه بندی و معیارهای آن را در نظر بگیرد. 

وزیر علوم به روسای دانشگاه ها توصیه کرد: ارتباطات خود را با امامان جمعه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهردار و استاندار همچنین با صنایع مختلف نفت، گاز، پتروشیمی و غیره تقویت کنید. 

وی به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان از مسؤولان خواستند در دانشگاه ها حضور یابند و از روسای دانشگاهها خواستند زمینه حضور مسؤولان را در دانشگاه ها فراهم کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول