به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی صبح امروز در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران گرد هم آمدند که این اجلاس دو روزه فردا سهشنبه ۲۱ شهریورماه نیز ادامه دارد.
در این اجلاس که با حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم برگزار شد، رؤسای دانشگاهها درباره مسائل مختلف در زمینه آغاز سال تحصیلی تبادل نظر کردند.
همچنین پنلهای تخصصی با موضوعات مختلف آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگی با حضور مسؤولان آموزش عالی برگزار شد.
* درخواست رئیس کمیسیون آموزش مجلس از روسای دانشگاهها
علیرضا منادی سپیدان، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دومین روز از اجلاس روسای دانشگاهها که در مرکز پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است، گفت: یکی از مهمترین افتخاراتمان این است که بنیانگذار آموزش عالی در دنیا هستیم. سابق بر این عنوان میکردند که دانشگاه بلونیای ایتالیا 950 سال سابقه دارد، ولی بر اساس تحقیقاتی که انجام شد مشخص شد دانشگاه یونیورسیتی با 1700 سال سابقه دانشگاهی است که بنیانگذارش ایران بوده است.
منادی سپیدان به دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت: شما دانشگاهیان در کنار فعالیتهای علمی که دارید، باید ارتباط با مجلس را نیز تقویت کنید. دانشگاه پیام نور مشکلاتی پیرامون ادغام داشتند، ولی با تعامل و ارتباط با مجلس و با کمک وزارت علوم توانستند مشکلات را مرتفع کنند.
* توصیههای وزیر علوم به رؤسای دانشگاهها
همچنین در این نشست محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توصیههایی را خطاب به مسؤولان دانشگاهها مطرح کرد.
زلفیگل گفت: یکی از دستورات این جلسه بررسی و توضیح در مورد دستورالعمل پرداخت پژوهانه جامع به اعضای هیات علمی بود. این پژوهانه در حوزه های مختلف و شامل بخش های علمی، فرهنگی و هنری و ورزشی اعطا می شود. قبلا این پژوهانه را نداشتیم، پژوهانه ای که در دانشگاه ها ابلاغ می شد جنبه پژوهشی صرف داشت، در این دستور العمل که اخیرا در هیات امنا تصویب شده و طی دو سال گذشته روی آن کار شده و ابلاغ خواهد شد، برای هر فعالیت عضو هیات علمی امتیاز خاصی قائل شده ایم و به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ می کنیم.
وی ادامه داد: این پژوهانه به ازای میزان فعالیتهای اعضای هیئت علمی تخصیص داده می شود. در این آیین نامه این مجوز را به اعضای هیات علمی می دهیم که ۲۰ درصد پژوهانه را به فعالیت فرهنگی دانشجویان اختصاص دهند.
وزیر علوم بیان کرد: همچنین دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد تدوین شده و به دانشگاه ها ابلاغ می شود. هدف از این دستورالعمل ایجاد یک جریان علمی سازنده در دانشگاه ها است اعضای هیات علمی آن را مدیریت و دانشجویان در عین رفاقت، رقابت علمی می کنند. همچنین به افراد برگزیده امتیازاتی از جمله خوابگاه، استفاده از امکانات رفاهی و تغدیه بسته به میزان موفقیت انها تخفیف می دهیم تا بتوانند به میزانی که فعالیت داشتند از مزایا برخوردار شوند.
زلفی گل افزود: بحث دیگر دستورالعمل تعاملات علمی بین المللی است، اگر عضو هیات علمی ما خارج از تقویم آموزشی در تابستان و در تعطیلات بین دو ترم خواست از امکانات علمی و پژوهشی کشور دیگر استفاده کند چه مسیری را باید طی کند و چه تسهیلاتی برای او ارایه می کنیم تا بتوانیم دیپلماسی علمی و فناوری را شکل دهیم. یا اگر یک استاد دانشگاه تصمیم گرفت یک استاد و پژوهشگر خارج از کشور را دعوت کند و برای دانشگاه و دانشجویان و گروه آموزشی کارگاه آموزشی بگذارد و سخنرانی علمی داشته باشد چه امکاناتی را در اختیار استاد قرار می دهیم تا تعاملات علمی را برقرار کنیم.
به گفته وزیر علوم بحث هم افزایی هم در اجلاس با روسای پژوهشگاه و پارک های علم و فناوری مطرح است، زیرا هر کدام کارکردهای خاصی دارند و باید برنامه ریزی کنیم چطور ارتباط برقرار کنیم.
وی تاکید کرد: اجلاس روسای دانشگاهها به نوعی هماهنگی و هم رسانی است و علم کشور را راهبری می کند.
زلفی گل در مورد مهارت محوری نیز گفت: یکی از برنامه های که در قالب برنامه توسعه هفتم کشور در مجلس در حال تصویب و بررسی است این است که از ظرفیت برنامه هفتم توسعه ببشتر استفاده کنیم. در برنامه یک بند توسط دولت پیشنهاد شده و وزارت علوم و بهداشت را مکلف کرده ظرف ۶ ماه بعد از تصویب برنامه توسعه هفتم دستورالعمل را تدوین و به تصویب هیات وزیران برسانند که بر اساس آن دانشگاه ها بتوانند مسیر خود را در راستای آموزش نیازمحور و مهارت محور مدیریت کنند.
وی ادامه داد: بحث مهارت محور کردن آموزش در آموزش عالی نیاز به عزم فرابخشی دارد چراکه برای کارورزی، کاربینی و کارآموزی دانشجویان نیاز دارند سایر وزارتخانه ها و صنایع خصوصی و دولتی به آنها کمک کنند و دانشجویان ما را بپذیرند. تحقق این هدف راه های مختلفی دارد، در قانون توسعه هفتم پیش بینی کردیم اگر مصوب شود و دستور العمل آن تدوین و به تصویب هیات وزیران برسد، شرایطی را می بینیم که منافع آموزش عالی با منافع صنایع خصوصی و دولتی همسو می شود.
زلفی گل ادامه داد: وزارت علوم یک بندی را در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده که بر اساس آن پرداخت حقوق به بورسیه های صنایع خصوصی و دولتی مشمول معافیت مالیاتی بشود. یعنی صنعت خصوصی و دولتی و وزارتخانه ها که رتبه های برتر را بورس کردند مبلغ بورس پرداخت می کنند و معافیت مالیاتی برای آن صنعت ثبت می شود تا عامل ترغیب کننده ای باشد که بتوانیم استعدادهای برتر و داوطلبان کنکور را در دانشگاه های مطرح بورس کنیم. این باعث گاهش میزان مهاجرت نخبگان به خارج از کشور شود. وزارت علوم پیشنهاد داد که پرداخت حقوق دانشجویان بورسیه توسط شرکت های خصوصی و غیره معاف از پرداخت مالیات شود.
وی ادامه داد: هم افزایی روسای دانشگاه ها با پارک های علم و فناوری موضوع مهمی است و وزارت علوم در ابن زمینه برنامه ریزی کرده است.
وزیر علوم با تاکید بر مفید بودن فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت گفت: ایین نامه فرصت مطالعاتی کوتاه مدت به زودی ابلاغ می شود.
زلفیگل خطاب به روسای دانشگاه ها گفت: امسال سال انتخابات مجلس شورای اسلامی است، دانشگاه های مختلف مخصوصا دانشگاه های شهرستان ها نباید از نامزد خاصی حمایت کنند. زیرا بعد در اداره دانشگاه با مشکل روبرو می شوند.
وی افزود: اگر هم جلسه پرسش و پاسخ خواستند داشته باشند به شکل مساوی برای همه نامزدها جلسه بگذارند.
زلفی گل افزود: تشکیل و مدیریت کلاس ها را جدی بگیرید، تلاش کنید حضور و غیاب کلاس ها برخط شود تا اگر بیرون از دانشگاه اتفاقی افتاد قابل رصد باشد.
وزیر علوم ادامه داد: اگر در دوره ریاست همین یک کار را انجام دهید، دستاورد خوبی است. دانشجویان در ورود اثر انگشت بزند و حضور و غیاب برخط باشد. البته کلاس باید به قدری جذابیت داشته باشد که دانشجویان بدون حضور و غیاب هم حضور داشته باشند.
زلفی گل گفت: توجه به اسناد فرادستی، نقشه جامع سند دانشگاه اسلامی مهم است. همچنین برنامه ای که زمان انتصاب به ریاست دانشگاه از شما گرفته شد ، میثاق بین وزارت خانه و دانشگاه هاست باید بر اساس برنامه پیش بروید.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: این موضوع که روسای دانشگاهها فعالیت های اداری و جذب هیات علمی را بموقع انجام بدهند بسیار مهم و حق الناس است. البته ابزار دست روسای دانشگاه ها باید کافی باشد تا بتوانند مشکلات را سریع تر حل کنند. تا حد امکان کار مردم را سریع انجام دهید.
وی از روسای دانشگاه ها خواست قانون جهش دانش بنیان قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را مطالعه و از ظرفیت این قوانین استفاده کنند.
عضو هیات دولت سیزدهم تاکید کرد: طرح تحلیل ترکیبی را با کمک استادان علوم اجتماعی، سیاسی و آماری دانشگاه ها در این مورد انجام دهید که چه تعداد از دانشجویان در معرض آسیب های اجتماعی هستند. اگر این طرح را انجام دهید، می توانید در صورت بروز مشکل برای هر کدام از دانشجویان آن را مدیریت کرد.
وزیر علوم با تاکید بر طراحی سرود و تالار افتخارات برای همه دانشگاه ها گفت: مسابقه ای بین سرود همه دانشگاه ها هم برگزار می شود.
وی با تاکید بر کادر سازی در دانشگاه ها گفت: با وارد کردن اعضای هیات علمی جوان مهم به چرخه مدیریت به کارسازی کمک کنید.
وزیر علوم با تاکید بر مفید بودن فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت گفت: ایین نامه فرصت مطالعاتی کوتاه مدت به زودی ابلاغ می شود و دانشگاه ها هم باید آن را بیشتر و جدی تر در دستور کار قرار دهند.
وی از روسای دانشگاه ها خواست جشن دانشجویان نوورود را جدی بگیرند و در این جشن با کمک وسایل تبلیغی خانواده ها را از جایگاه دانشگاه مطلع، همچنین در کمک کارکنان دانشگاه ها تا حد امکان تلاش کنند.
زلفی گل با تاکید بر توجه به بهره وری در آموزش عالی گفت: در خرید تجهیزات دقت و سعی کنید تجهیزاتی وارد دانشگاه شود که تعداد افراد بیشتری از آن بتوانند استفاده کنند. همچنین نسبت کارمند به هیات علمی باید متناسب باشد و نسبت کارمند به هیات علمی را باید کاهش داد.
وی با تاکید بر رتبه بندی دانشگاه ها و جدی گرفتن آن در دانشگاه نیز گفت: همه دانشگاه ها باید به ازای هر ۳۰۰ عضو هیات علمی یک کارشناس علم سنجی داشته باشند تا رتبه بندی و معیارهای آن را در نظر بگیرد.
وزیر علوم به روسای دانشگاه ها توصیه کرد ارتباطات خود را با امامان جمعه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهردار و استاندار همچنین با صنایع مختلف نفت، گاز، پتروشیمی و غیره تقویت کنید.
وی به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان از مسئولان خواستند در دانشگاه ها حضور یابند و از روسای دانشگاهها در خواست کردند زمینه حضور مسئولان را در دانشگاه ها فراهم کنند.
* آئیننامه جامع مدیریتی در دانشگاهها بازنگری شد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در پنل فناوری دومین روز اجلاس رؤسای دانشگاهها گفت: همه باید این موضوع را در نظر بگیرند که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بحث فناوری را هم دنبال میکند و فقط وزارت علوم و تحقیقات نیست، این مسأله را به مسؤولان و نمایندگان مجلس هم گفتم.
وی افزود: نباید فقط به شرکتهای دانش بنیان توسعه یافته توجه کرد بلکه باید به زایش و رویش شرکتهای دانش پایه هم توجه ویژه داشت.
زلفیگل اظهار داشت: از کارشناسان و متخصصان حوزه علم و فناوری میخواهم که ایرادات قانون جهش تولید دانش بنیان را با همفکری یکدیگر مکتوب کنند و اگر مسائلی مدنظر هست که در قانون توسعه هفتم باید اعمال شود بگویند که پیگیری شود.
وزیر علوم عنوان کرد: آیین نامه جامع مدیریتی در دانشگاهها هم بازنگری شده، از کارشناسان میخواهم که نظرات خود را در باره این آئین نامه هم بگویند.
* ۳۰ هزار رویداد فرهنگی در ۳ ماه گذشته در دانشگاهها ثبت شد
عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم نیز در پنل فرهنگی و اجتماعی ضمن تشریح سامانه فرنما و فرنامه (کارنامه فرهنگی برای دانشجویان) گفت: با راه اندازی این سامانه فرنما هر فعالیتی که دانشگاه ها، تشکل ها و انجمن های علمی انجام دهند، ثبت می شود و همان لحظه در دسترس قرار می گیرد.
کلانتری افزود: بر اساس تاکید وزیر علوم هر حمایتی مادی و معنوی از دانشگاه ها بر اساس رتبه بندی فرهنگی اجتماعی دانشگاه ها خواهد بود که داده های این رتبه بندی ها از روی سامانه فرنما استخراج می شود.
وی بر افزایش تولیدات بومی در حوزه فرهنگی تاکید کرد و گفت: طی ۳ ماه گذشته ۳۰ هزار رویداد فرهنگی در سامانه فرنما ثبت شده است، این میزان حدود ۷۰ درصد عدد واقعی است زیرا همه دانشگاه ها فعالان های خود را در این سامانه وارد نکردند.
* جزئیات اولین طرح منش استادی اعلام شد
محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور فرهنگی وزارت علوم صبح امروز هم در پنل فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر اهمیت فرهنگ به عنوان متن همه کارویژه های فعالیت های وزارت علوم اظهار داشت: طرح های مختلفی برای این امر در حال اجرا داریم.
وی با تاکید بر آیین ورودی نودانشجویان دانشگاه ها اظهار داشت: موضوع آیین های دانشگاهی در حیطه های فرهنگی مغفول واقع شده بود، بهترین تجربه در این زمینه در یک دهه گذشته در دانشگاه تهران شکل گرفته که فیلم ۳۰ دقیقه ای آن آماده و به دانشگاه ها ارسال شده تا از آن الهام گرفته و برنامه های مناسبی را برای دانشجویان برگزار کنند.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور فرهنگی وزارت علوم به ضرورت حضور مسئولان در دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: ستادی در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم سال گذشته تشکیل و نامه ای با امضای وزیر علوم ارسال شد و در آن از دستگاه ها خواسته شد تا نمایندگان خود را برای ارتباط با دانشگاه ها معرفی کنند. نمایندگان دستگاه ها اکنون به روسای دانشگاه های سراسر کشور معرفی شدند.
وی در ادامه به تقویت فضای گفت وگو و کرسی های آزاد اندیشی اشاره کرد و گفت: این موضوع سال گذشته اطلاع و پیگیری شد و در حال بازنگری آیین نامه کرسی های آزاداندیشی هستیم، پیش نویس آن به معاونان فرهنگی ارسال شده و تا پایان شهریور فرصت دارند نظرهای خود را ارسال کنند.
* شفافسازی موضوع اخراج چند استاد دانشگاه به روایت رئیس مرکز جذب
محمد خلج امیرحسینی رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در اجلاس رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، درباره اساتید اخراج شده از دانشگاه، گفت: چند اسامی در فضای مجازی با عنوان اساتید اخراجی مطرح شده است، تعریف آنها از استاد اخراجی چیست؟ استاد بازنشسته اخراجی است؟ استادی که قراردادش به پایان رسیده اخراجی است؟ اتمام مأموریت به معنای اخراج است؟ عدم تمدید قرارداد اخراج است؟ خیر، اخراج به اینها اطلاق نمیشود زیرا استادی که در پایان یک سال نتوانسته امتیازات لازم را کسب کند نباید قراردادش تمدید شود.
وی افزود: تنها تعریفی که مربوط به اخراج اساتید است لغو همکاری در وسط کار و قرارداد است، این مسأله معنای اخراج میدهد که این افراد هم موارد ویژهای است که به دلیل بروز مسائل غیراخلاقی انجام میگیرد.
خلج امیرحسینی اظهار داشت: این موارد به تعداد انگشت شمار بوده است که دانشگاهها به ما اعلام کردند که فردی رفتار یا عمل اخلاقی انجام داده است که این فرد پس از بررسیهای هیأت مرکزی و هیأت عالی اخراج میشود.
وی گفت: رسانههایی که با تحریفهایشان از اخراج اساتید میگویند بررسی کنند که در هشت سال دولت قبل با این تعریف که درمورد اخراج گفتم چه تعداد استاد اخراج شدهاند، اگر دنبال حقیقت هستند این کار را انجام دهند، حتی در دولت قبل علاوه بر اخراج تعدادی از اساتید، به برخی هم از همان ابتدا اجازه ندادند که وارد عرصه علم شوند.
* تمام دانشگاهها به پنجره خدمات دولتی متصل هستند
محمد هادی زاهدی مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم هم گفت: در حوزه فناوری اطلاعات سه کلان پروژه تدوین کردیم که باید تا پایان دولت تحقق پیدا کند.
وی افزود: پنجره واحد خدمات هوشمند دولت و راهاندازی طراحی پایگاه اطلاعات مدارک تحصیلی و آموزش عالی هوشمند را در حاکمیت مدنظر داریم که قرار شد بحث طراحی و تدوین را انجام دهیم، در اولین گام پنجره خدمات هوشمند دولت را راهاندازی کردیم، امروز اعلام میکنیم با همراهی مجموعه آموزش عالی و مسؤولان دانشگاهها، تمام دانشگاهها به پنجره خدمات دولتی متصل شدهاند و ما پیرامون این موضوع روسفید شدیم.
* پورعباس: یک مورد تقلب هم در کنکور امسال گزارش نشد
عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز امروز در دومین روز از اجلاس رؤسای دانشگاهها گفت: ما امسال به طور ویژه ۲ آزمون سراسری را به فاصله ۶ ماه برگزار کردیم که بسیار موفق بود.
وی افزود: در قیاس آزمون ۱۴۰۰ و قبل از آن که حدود چند هزار تقلب احراز شد، امسال حتی یک مورد تقلب هم اتفاق نیفتاد و در گزارشات ویژه دستگاههای ناظر و سازمان بازرسی که حضور مستمر در تمام شهرستانها داشتند هیچ گزارشی از تقلب نداشتیم و این نمیشد مگر اینکه تمام دوستان و عزیزان ما به طور ویژه در صحنه حاضر بودند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور عنوان کرد: سامانههایی که طراحی شده بود خوب بود و هیچ تقلبی گزارش نشد و این مسأله جای تقدیر از همه عزیزان دارد.
* دستورالعمل مبلغ تغذیه دانشجویی به دانشگاهها ابلاغ شد
مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان هم در اجلاس روسای دانشگاهها به وظایف صندوق رفاه دانشجویان اشاره کرد و گفت: صندوق رفاه دانشجویان به دنبال ایجاد فرصت مناسب برای حل مشکلات دانشجویان عزیز است به طوری که دانشجویان بدون دغدغه معیشتی، با خیال راحت به امر آموزش و تحقیقات بپردازند.
وی با اشاره به موضوع تغذیه دانشجویان بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم را در رابطه با تامین غذای دانشجویی در اختیار خود دانشگاه ها قرار میدهد و از این بابت هیچ مبلغی در اختیار صندوق قرار نمیگیرد لذا دانشگاهها نباید انتظار کمک مالی از این بابت از این صندوق داشته باشند و صندوق رفاه دانشجویان فقط سهم دانشجو از تامین هزینه غذای دانشجویی را بر اساس مصوبات هیات امنای این صندوق به دانشگاهها ابلاغ میکند که برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ این مبلغ برای غذای پرهزینه، متوسط هزینه و کم هزینه به ترتیب ده هزار تومان، هشت هزارتومان و پنج هزار تومان تصویب شده و ما هم دستورالعمل آن رابه دانشگاهها ابلاغ کردهایم.
وی ضمن اشاره به دغدغه دانشجویان غیر بومی در مورد اسکان در خوابگاهها گفت: ظرفیت خوابگاههای ملکی دانشگاههای کشور در حدود ۲۲۲ هزار دانشجو است و برای حدود ۲۲ هزار نفر دانشجو هم روسای دانشگاهها با کمک صندوق رفاه دانشجویان خوابگاههای استجاری، اجاره کردهاند، یعنی مهرماه را با ظرفیت خوابگاههای ۲۴۴ هزار نفر شروع خواهیم کرد و این در نوع خود تا امروز بینظیر است. در ضمن اعلام میکنیم صندوق رفاه دانشجویان همیشه در کنار دانشگاههای کشور بوده و خواهد بود و سعی میکند از نظر رفاهی دانشجویان دانشگاههای کشور مشکل خاصی نداشته باشد.
* استفاده از رتبهبندی ISC برای حل مشکل اعتبار دانشگاههای ایرانی در عراق
وحید حدادی اصل رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم هم در اجلاس روسای دانشگاهها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در مورد محورهای اساسی همکاریهای علمی بینالمللی گفت: توانمندسازی اعضای هیأت علمی با بهرهگیری ازفرصتهای مطالعاتی و تبادل استاد، تبادلات دانشجویی با ارائه بورسهای تحصیلی و فرصتهای مطالعاتی کوتاه و میان مدت، گسترش فعالیتها و همکاریهای فناورانه و نوآورانه با محوریت پارک های علم و فناوری و شرکتهای فناوری و دانشبنیان موجود، بهرهگیری از ظرفیت سازمانهای علمی بینالمللی، کارگروه تخصصی شورای امور ایرانیان خارج از کشور و گسترش زبان و ادبیات فارسی و کرسیهای ایرانشناسی و اسلامشناسی محورهای اصلی فعالیت مرکز همکاریها علمی بینالمللی وزارت علوم است.
وی با اشاره به مشکل اعتبار برخی دانشگاههای ایرانی در کشور عراق گفت: برای حل این مشکل کمیتهای انتخاب شدند و به این کشور رفتند. پیشنهاد دادیم که به جای در نظر گرفتن رتبهبندی شانگهای و ISI از رتبهبندی ISC استفاده کنند. موافقت اولیه برای آن را گرفتیم و مهرماه قرار است گروهی از کشور عراق برای بازدید از موسسه ISC به ایران بیایند و دانشگاههای ما را بر اساس رتبهبندی خودمان بسنجند.
وی ادامه داد: ماه آینده گروه حدود ۲۵ نفره به ایران خواهند آمد تا با مشارکت یکدیگر مشکلات پیش آمده با کشور عراق را حل کنیم.
رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم در مورد همکاریهای علمی با کشور عراق گفت: برگزاری هفته علم ایران و جمهوری عراق در آبانماه، موافقت با تاسیس و راهاندازی دو پارک علم و فناوری مشترک، توافق در زمینه گسترش تبادلات دانشجویی و اعضای هیئت علمی دانشگاهها، تعریف ۱۰ تا ۲۰ پروژه مشترک بین دو کشور، بهرهگیری از ظرفیتهای ایرانداک برای مشابهتیابی و جلوگیری از سرقت علمی، استفاده از ظرفیتهای ISC برای ارزشیابی دانشگاهها و مجلات دو کشور و ... از جمله فعالیتهای مشترک با کشور عراق است.
پایان پیام/