اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

وام ازدواج را دست‌کم نگیرید

هر چند وقت یکبار، بعضی فعالان و بلاگرهای مجازی نسبت به عدم کفاف مبلغ وام ازدواج و ناکارآمدی این تسهیلات قرض‌الحسنه شبهه‌پراکنی می‌کنند؛ این موضوع بسیاری از جوانان و خانواده‌های آنان را نسبت به کارآمدی تسهیلات ازدواج، ناامید و مردد می‌کند.

وام ازدواج را دست‌کم نگیرید

گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس: مهدی محمدصادقی؛ دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی نوشت: با توجه به نابسامانی وضعیت شاخص‌های حوزه ازدواج، طی چند ساله گذشته یکسری مشوق مالی و حمایتی برای ازدواج جوانان لحاظ شده است. در همین راستا، براساس ماده 68 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بانک مرکزی مکلف شد از محل سپرده‌های پس‌انداز و جاری به جوانان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، پرداخت کند.

87 درصد ازدواج‌های سالانه کشور در خارج از تهران رقم می‌خورد!

در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد این انگاره، غلط و حاصل برساخته‌‌ای اجتماعی است؛ چراکه، براساس برآوردی از داده‌های سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی و ۱۴۰۰ وزارت راه و شهرسازی، هزینه میانگین رهن مسکن ۶۰ متری برای شهرستان‌های خارج از تهران در تابستان ۱۴۰۲، 73 میلیون تومان است. همچنین، رقم متوسط ودیعه مسکن ۶۰ متری برای مناطق شهری استان تهران در تابستان ۱۴۰۲، 284 میلیون تومان، برآورد می‌شود.

لازم به اشاره است که استان تهران با وجود سهم 16.8 درصدی از جمعیت کشور، طبق داده‌های سالنامه ثبت‌احوال کشور طی سال 1398 تا 1400 بطور متوسط کمتر از 12.5 درصد ازدواج‌های سالانه را به خود اختصاص داده و بیش از 87 درصد ازدواج‌ها، مربوط به جوانان سایر استان‌ها است.

ضمناً، بررسی‌ نرخ 60 قلم ضروری جهیزیه در فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا حاکی از آن است که با الگوی مرتب‌سازی ارزان‌ترین، پرفروش‌ترین و در گروه پرفروش‌ها گران‌ترین، خرید این اقلام به ترتیب 34، 67 و 103 میلیون تومان هزینه دارد. بنابراین، فراهم کردن الزامات ابتدایی زندگی (اجاره مسکن 60 متری+60 قلم ضروری جهیزیه) برای تهران 351 میلیون تومان و در سایر شهرستان‌ها کمتر از 140 میلیون تومان آب می‌خورد.

این در حالی است که طبق قانون بودجه 1402، به هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها از ابتدا سال ۹۸ بوده مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان در مجموع 360  میلیون تومان پرداخت می‌شود و زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان در کل 440 میلیون تومان دریافت می‌کنند. بنابراین، اگر شرایط دریافت وام ازدواج تسهیل شود، دخل و خرج جوانان با هم می‌خواند.

البته براساس آخرین آمار بانک مرکزی تا پایان خردادماه بیش از 391 هزار نفر متقاضی دریافت تسهیلات در صف دریافت این وام قرار دارند که برای حل این مسئله رئیس‌جمهور بیش از دوماه پیش، طی دستوری پنجگانه به رئیس بانک مرکزی از وی خواست تا صف متقاضیان دریافت وام ازدواج را تا پایان تابستان به صفر برساند. با وجود این، شایسته است اعضای دولت سیزدهم با عزمی راسخ، رفع دغدغه اصلی جوانان مملکت برای شروع زندگی را پیگیری کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول