اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

ابلاغ آئین‌نامه پذیرش 500 داوطلب پسادکتری به عنوان امریه سربازی

آئین‌نامه پذیرش 500 داوطلب پسادکتری به عنوان امریه سربازی با مجوز مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود.

ابلاغ آئین‌نامه پذیرش 500 داوطلب پسادکتری به عنوان امریه سربازی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم صبح امروز در اجلاس دو روزه رؤسای دانشگاه‌ها که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، با بیان اینکه یکی از اولویت‌های جدی ما افزایش رتبه کشور در زمینه مقالات علوم انسانی است، گفت: بیشترین تعداد مقالات ما در حوزه علوم انسانی، اجتماعی و علوم اسلامی است؛ در زمینه مجلات علمی، ۱۴۹۰ مجله در کشور داریم که بیشترین تعداد مجله در حوزه علوم انسانی با بیش از ۸۰۰ مجله است اما تعداد مقالات بین‌المللی ایران در حوزه بین‌الملل کم است.

وی افزود: ما در راستای مرجعیت علمی، تلاش کرده‌ایم که مجلات بیشتری را نمایه بین‌المللی کنیم و در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته ایم، به طوری که از ابتدای دولت سیزدهم ۳۵ مجله وزارت علوم، نمایه بین‌المللی شده است، در حالی که در ۲۰ سال گذشته ۱۰۱ مجله، نمایه شده بودند و نمایه شدن این تعداد مجله باعث شد که رتبه انتشارات کشور در اسکوپوس در جایگاه ۱۵ جهان حفظ شود و این دستاور فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران است که در ۲۵ سال این همه پیشرفت داشته‌ایم و به این رتبه دست یافتیم.

به گفته وی، حفظ رشد علمی کشور از فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است که همه ما باید برای تحقق این دستور تلاش کنیم.

صالحی نمایه سازی مجلات را یکی از اولویت‌های جدی وزارت علوم دانست و اظهار داشت: وزارتخانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان از مجلات حمایت کرده است اما متاسفانه برخی مجلات هنوز این کمک هزینه را دریافت نکرده‌اند، امسال هم ۳۰۰ میلیون از مجلات انگلیسی و ۵۰۰ میلیون از مجلات فارسی حمایت خواهد شد.

وی درباره اخلاق پژوهشی نیز گفت: در این زمینه وضعیت خوبی در کشور وجود دارد اما رؤسای دانشگاه‌ها ما هم باید از نظر موضوعات جدید در جهان به روز باشند تا در این زمینه هم با مشکل مواجه نشویم.

صالحی عنوان کرد: آیین‌نامه‌ پژوهانه یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم است.،دستورالعمل اجرایی اعطای پژوهانه جامع شامل موارد مختلفی از جمله سرآمدان آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری است.

وی با ذکر خبر جدیدی گفت: راه‌اندازی سامانه پسادکتری تحقیقاتی و مجوز استفاده از امریه‌های پسادکتری صادر شده است، امسال با مجوز مقام معظم رهبری ۵۰۰ نفر پسادکتری به عنوان امریه سربازی پذیرش خواهیم کرد که آئین نامه آن به زودی ابلاغ می‌شود و از مقام معظم رهبری سپاسگزاریم که به این موضوع توجه دارند.

صالحی به بحث استفاده از هوش مصنوعی و کاربردهای مختلف آن پرداخت و گفت: ورود هوش مصنوعی به حوزه‌های علمی در جهان باعث توسعه مقالات علمی شده است، اکنون برخی ناشران از نویسندگان مقالات می‌پرسند آیا از هوش مصنوعی در نوشتن مقاله استفاده کرده اند یا خیر. بنابراین مسائل مختلفی وجود دارد. ما در حال رصد این موضوع برای کار کردن به شیوه اخلاق حرفه‌ای از طریق استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی هستیم و این موضوع باید در کمیته اخلاق وزارت علوم بررسی شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: ریترکشن (سلب اعتبار از مقالات) به علت عدم آگاهی به شیوه عمدی یا سهوی وجود دارد و اگر اطلاعاتی از آن نداشته باشیم با مشکل مواجه می‌شویم. باید اعضای هیئت علمی در این زمینه آگاهی خود را افزایش دهند.

به گفته صالحی، همچنین مقام معظم رهبری به گسترش زبان فارسی هم تأکید دارند که ما باید به این موضوع هم توجه بیشتری داشته باشیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: آشنایی با ابزارهای هوش مصنوعی که در زمینه توسعه مقالات علمی کاربرد دارند، ضروری است. برخی انتشارات مانند الزویر از نویسندگان مقالات می‌پرسند که آیا از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: تعداد سلب اعتبار مقالات علمی محققان ایرانی در سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است. دلایل مختلفی برای سلب اعتبار مقالات علمی وجود دارد. ما موظف هستیم که به استادان در مورد معیارهای سلب اعتبار مقاله توضیح دهیم. بسیاری از استادان اطلاع ندارند که استفاده از عکس یک مقاله دیگر، تخلف است‌. حفظ رشد تولید علم در کشور از دستورات اکید رهبری است. متاسفانه برخی دانشگاه‌ها به همه استادان سالانه ارتقا می‌دهند، حتی کسانی که موظفی خود را ارائه نداده‌اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول