اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

هوشمند‌سازی تقاطع غیرهمسطح بهشت در کاهش ترافیک موثر بود

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری همدان گفت: هوشمندسازی تقاطع بهشت برای کاهش ترافیک و رفاه حال شهروندان بسیار مهم و اثرگذار است.

هوشمند‌سازی تقاطع غیرهمسطح بهشت در کاهش ترافیک موثر بود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، افزایش تقاضای سفر از یک سو و محدودیت در گسترش شبکه راه‌ها از سوی دیگر یکی از مهمترین دلایل بروز ازدحام در شبکه راه‌ها است، حتی ساخت تسهیلات جدید حمل و نقلی نظیر بزرگراه‌ها برای سهولت عبور و مرور، هزینه‌های گزافی را هم در بخش سرمایه‌گذاری و هم در بخش تعمیر و نگهداری می‌طلبد، از این رو استفاده از روش‌هایی که کارایی تسهیلات حمل و نقل موجود را افزایش دهد، ضروری به نظر می‌رسد.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری همدان در این خصوص در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: عموما روش‌های افزایش تسهیلات حمل و نقل را باید در سامانه حمل و نقل هوشمند و سامانه حمل و نقل همگانی جستجو کرد.

امیر بهرامی‌شرافت استفاده از سامانه کنترل هوشمند تقاطع‌ها را در کاهش زمان سفر، کاهش میزان تاخیر و روانسازی ترافیک، افزایش ایمنی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی مهم برشمرد و گفت: سامانه کنترل هوشمند تقاطع‌ها به دلیل استفاده از قابلیت الکترونیکی در حوزه پایش تردد، تحلیل ترافیک و فناوری‌های کنترل، باعث افزایش منافع استفاده‌کنندگان و گردانندگان سیستم حمل‌ و نقل می‌شود.

وی موفقیت سامانه کنترل هوشمند تقاطع‌ها را در سایه طراحی، نصب و نگهداری صحیح و اصولی کنترل و  شناسگرهای مربوطه دانست و گفت: شناسگر یا به عبارت دیگر «سیستم آشکارساز خودرو»، جزئی با اهمیت از سامانه مورد نظر است و باید به درستی حضور وسیله نقلیه را در تقاطع تشخیص دهد.

سرپرست سازمان مدیریت ومهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری همدان خاطرنشان کرد: این سیستم، اطلاعات جریان ترافیک را برای کنترل چراغ‌های راهنمایی، مدیریت ترافیک و پایش آن و جمع‌آوری اطلاعات عبور و مرور وسایل نقلیه فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از معتبرترین روش‌های کنترل هوشمند تقاطع‌ها، استفاده از روش لوپ‌های مغناطیسی است گفت: در این سیستم از رشته سیم‌هایی به صورت حلقه‌های مربع با عملکرد الکترومغناطیسی قبل از تقاطع و در زیر سطح هر معبر استفاده می‌شود که به عنوان چشم‌های سیستم معروف هستند.

بهرامی شرافت به نحوه کارکرد این حلقه‌ها یا لوپ‌ها اشاره کرد و افزود: در اطراف این حلقه‌ها میدان‌های الکترو مغناطیسی تشکیل می‌شود که با عبور اتومبیل از روی حلقه، شدت این میدان تغییر یافته و به این ترتیب عبور اتومبیل از روی آن تشخیص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به عبور اتومبیل در معابر تقاطع جمع شده و در صورت استفاده از سیستم مرکزی به صورت داده‌های میدانی توسط زیرساخت انتقال اطلاعاتی مثل فیبر نوری به مرکز کنترل ترافیک انتقال می‌یابد افزود: نرم‌افزار مرکزی سیستم هوشمند کنترل تقاطع‌ها، اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و زمان سبز مناسب را به هر کدام از رویکردهای هر تقاطع اختصاص می‌دهد و سپس اطلاعات توسط همین بستر مخابراتی به سر تقاطع می‌رسد و به صورت تغییر رنگ چراغ راهنمایی مشخص می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری همدان با تاکید به اینکه این سیستم می‌تواند به گونه‌ای تنظیم شود که رسیدن و یا عبور وسایل حمل و نقل عمومی را تشخیص و برای آنها اولویت بیشتری اختصاص دهد ادامه داد: در مناسبت‌های خاص یا شرایط اورژانسی نیز مانند عبور خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها می‌توان از مرکز کنترل ترافیک، مسیر خاصی را برای عبور خودروها باز نگه داشت.

وی با بیان اینکه تمام این اقدامات در زمان کوتاه و آنلاین انجام می‌شود گفت: در صورت مدیریت محلی تقاطع نیز این اطلاعات توسط کنترلر موجود تحلیل و به صورت محلی زمان سبزبودن چراغ هر معبر در تقاطع با توجه به ازدحام هر معبر محاسبه می‌شود، به نحوی که در درازمدت با توجه به رویکرد خود تنظیمی شاهد بهینه‌سازی زمان‌ها خواهیم بود.

بهرامی‌شرافت اضافه کرد: از دیگر کاربردهای این سیستم هوشمند جمع‌آوری و نگهداری اطلاعات در درازمدت و برای انجام تحلیل‌های ترافیکی و نیز برنامه‌ریزی‌های بلندمدت در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر است.

وی تصریح کرد: سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری با توجه به رویکرد مدیریت شهری و تاکید شورای شهر، در فاز اول تقاطع بهشت را با تجهیزاتی مطابق کیفیت روز به ارزش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با حمایت مالی شهرداری منطه ۳ به اتمام رسانده و با توجه به رصد یک هفته‌ای رفتار شبکه امید است با حمایت مدیریت شهر تقاطع‌های بیشتری هوشمند شود.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری همدان از مزایای دیگر هوشمند‌سازی تقاطع‌ها به کاهش تاخیر در تقاطع‌ها، بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت محورهای تقاطع،کاهش میزان توقف وسایل نقلیه، کاهش زمان سفر، هماهنگی بین چراغ‌ها با ایجاد موج سبز، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی‌های صوتی و کاهش آسیب‌های روانی اشاره کرد.

پایان پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول