اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«سمرقند» میزبان نشست بین المللی امنیت غذایی

نشست بین المللی امنیت غذایی توسط دولت ازبکستان با همکاری فنی سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد به میزبانی «سمرقند» برگزار شد.

«سمرقند» میزبان نشست بین المللی امنیت غذایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، نشست بین المللی امنیت غذایی توسط دولت ازبکستان با همکاری فنی سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد به میزبانی «سمرقند» برگزار شد.

در این نشست وزرای کشاورزی ۱۵ کشور، معاونان وزرای ۸ کشور، دیپلمات‌های بلند مرتبه ۱۳ کشور و نمایندگان بیش از ۳۰ کشور و همچنین نهادهای دارایی شرکت کردند.  

در مراسم افتتاحیه این نشست «عبدالله عارف اف» نخست وزیر پیام «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان را به شرکت کنندگان نشست بین‌المللی امنیت غذایی قرائت کرد. 

میرضیایف در پیام خود اظهار داشت: البته، انتخاب شهر «سمرقند» برای برگزاری این نشست تصادفی نبود. این شهر باستانی با تاریخ و فرهنگ ۳ هزار ساله طی قرون یک چهارراه مهم جاده بزرگ ابریشم بوده است.

رئیس جمهور ازبکستان افزود: معلوم است که امنیت غذایی، تامین پایدار آن، مبارزه با گرسنگی و فقر امروز نیز همچنان فوق العاده مبرم است. در ۱۰ سال آخر در نتیجه «انقلاب سبز» و به کارگیری وسیع فناوری‌های نوین حجم تولید فراورده‌های کشاورزی به طور شدید افزایش یافت، در تامین مردم فزاینده با غذا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به دست آمده است. 

در پایان این نشست بیانیه سمرقند صادر شد. این بیانیه ابعاد اصلی همکاری‌های بین المللی را در نظر دارد. شرکت کنندگان تغییرات اقلیمی، خشکی منابع آب، فرسایش زمین را به عنوان چالش‌های کلیدی عنوان کردند. 

بر اساس این بیانیه، شرکت کنندگان نشست به توافق رسیدند که کشاورزی را به طور ایمن توسعه بدهند و از آب عاقلانه استفاده کنند، برای ترویج تغذیه سالم جمعیت به ویژه در بین کودکان و نوجوانان کمک کنند، حقوق و امکانات زنان را در مناطق روستایی برای افزایش سهم آنها در دگرگونی سیستم‌های کشاورزی غذایی توسعه دهند.

همچنین از واحدهای کشاورزی کوچک و خانوادگی در سطح دولت حمایت می‌کنند، دسترسی آنها را به منابع تولیدی، طبیعی و مالی توسعه می‌دهند. 

همچنین در چارچوب این نشست بین المللی امنیت غذایی با حضور بیش از ۱۵۰ دانشمد خارجی از ۲۶ کشور و ۲۰۰ دانشمند از ازبکستان میزگردی برگزار و امکانات اجرای طرح‌های مشترک علمی را بررسی کردند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول