اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

اجرای طرح سامانه «GIS» کشاورزی در زرند

فرماندار زرند گفت: طرح سامانه جی‌آی‌اس بخش کشاورزی برای اولین‌بار در استان کرمان در شهرستان زرند در حال اجراست.

اجرای طرح سامانه «GIS» کشاورزی در زرند

به گزارش خبرگزاری فارس از زرند، سید رضا حسینی‌نژاد امروز در نشست کارگروه کشاورزی با محوریت اجرای سامانه  GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی) راه‌اندازی سامانه جی‌آی‌اس، در این شهرستان را حرکتی بسیار ارزشمند عنوان کرد؛ و گفت: در این منطقه ،بزرگ‌ترین خلاء عدم وجود این سامانه بود و این امر مهم پیشبرد اهداف بخش کشاورزی شهرستان زرند را تسهیل خواهد کرد.

 فرماندار زرند اظهار کرد: با توجه به نیاز آبی کشور و منطقه در بحث نیاز آبی بخش کشاورزی و سازگاری منطقه با توجه به فضایی که در اختیار کشاورزان منطقه بود، اطلاعاتی پیرامون این مباحث وجود نداشت، بنابراین برای اولین‌بار در استان توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان از ابتدای امسال با استفاده از اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده بودند، بحث GIS را در دستور کار خود قرار دادند و خوشبختانه توانستند در این بازه ۶ ماهه اطلاعات را تکمیل کنند.

حسینی‌نژاد ادامه داد: با توجه به اطلاعاتی که در حوزه زمین‌های کشاورزی بخصوص محصول پسته که بیشترین سطح زیرکشت در شهرستان را داراست، به‌طور دقیق برنامه‌ریزی کنیم و تصمیم نهایی پیرامون بحث‌های مختلف سازگاری با کم آبی داشته باشیم، تا کشاورزان عزیز کمترین آسیب پیرامون این بحث داشته باشند.

رضا محمدی مدیر جهاد کشاورزی زرند هم با اشاره به اینکه در بحث کشاورزی ۱۸ هزار بهره‌بردار فعالیت دارند و اطلاعات کاملی از اراضی کشاورزی، واحدهای تولیدی و سایر اطلاعات این حوزه نداشتیم، افزود: ۲۸ پهنه در بخش کشاورزی وجود داشت که اطلاعات را با کارشناسان این اداره در قالب سیستم پهنه‌بندی جمع‌آوری کردیم و از ابتدای امسال بحث GIS را در حوزه کشاورزی شروع و در لایه‌های مختلف اطلاعات را وارد کردیم.

 وی خاطرنشان کرد: اطلاعات مربوط به اراضی کشاورزی از قبیل رقم پسته، سال کشت، دوره آبیاری و سایر اطلاعاتی که در بخش کشاورزی می‌تواند کمک کند را وارد کرده و در مراحل بعدی اطلاعات مربوط به حوزه‌های منابع آبی، قنوات، چشمه‌ها و چاه تلمبه‌ها بوده و سپس اطلاعات مربوط به استخرهای ذخیره آب، واحدهای تولیدی و لایه‌های اطلاعات را سعی داریم به مرور زمان افزایش دهیم.

پایان پیام/۳۷۶۳/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول