اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  مسئولیت های اجتماعی

آیا راهپیمایی اربعین جنبه سیاسی دارد؟

جامعه شناس گفت: موضوعی که بسیاری از مخالفین این نظام در نظر نمی‌گیرند، این است که از هر قشر و هر سنی در راهپیمایی اربعین حضور دارند و این به وضوح در تضاد با ادعای آنها مبنی بر تحول نسل جوان و مخالفت آنها با جمهوری اسلامی است.

آیا راهپیمایی اربعین جنبه سیاسی دارد؟

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس،مهدی جمشیدی، جامعه‌شناس، در برنامه صبح بخیر ایران از برداشت فرهنگی از راهپیمایی اربعین سخن گفت. 

جمشیدی در مورد بار معنایی اربعین،گفت: این واقعه به گونه‌ای است که انسان در مقام فهم خود در مقابل عظمت آن احساس عجز می‌کند. یکی از کلماتی که برای توصیف این واقعه می‌تواند مناسب باشد، جذبه است. جذبه از آن لحاظ که مردم از جای جای دنیا به سمت آن با اشتیاق روانه می‌شوند. 

وی افزود: در روایات نیز داریم که حب حسین حرارتی همیشه افروخته در دل مومنین است. به همین جهت مفهوم جذبه که کششی بیرونی است و انسان را از خود بی خود می‌کند و به سمت خود می‌کشد، مناسب‌ترین کلمه برای توصیف این راهپیمایی است. از طرفی چنین بزنگاه‌های تاریخی است که بستری برای رسیدن به هویت ملی را فراهم می‌کند. در واقع با استناد به چنین وقایعی می‌توان گفت که علاقه به اهل بیت و اسلام، در عمق و عقبه جامعه ایران ریشه دوانده است. 

جمشیدی پیرامون تعبیرات و شبهات ایجاد شده نسبت به اربعین توسط رسانه‌های غربی، اظهار داشت: چند سالی است که رسانه‌های غربی این تعبیر را رواج داده‌اند که دین‌داری محدود به سلسله‌ای از آداب و رفتار ظاهری است و هیچ عمقی ندارد. در جواب به این تعبیرات باید گفت که دین‌داری همواره یک نمود بیرونی داشته است و تنها به باور قلبی محدود نمی‌شود.

این جامعه شناس گفت: موضوعی که بسیاری از مخالفین این نظام در نظر نمی‌گیرند، این است که از هر قشر و هر سنی در راهپیمایی اربعین حضور دارند و این به وضوح در تضاد با ادعای آنها مبنی بر تحول نسل جوان و مخالفت آنها با جمهوری اسلامی است. دین‌داری در جامعه ایران تداوم و استمرار پیدا کرده و این افراد از ریزش‌های موردی به عنوان سندی برای پوشش واقعیت استفاده می‌کنند. 

جمشیدی درمورد اظهار حمایت‌های دولتی از اربعین گفت: سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا تنها تسهیلاتی که دولت فراهم کرده عامل رقبت مردم برای شرکت در این راهپیمایی است؟ اگر چنین است، می‌توان گفت که تمام هیئاتی که در ماه محرم با پشتوانه مردمی برگزار می‌شوند نیز مشوق دولتی دارند؟ پاسخ این سوال بدیهی است.

وی ابراز کرد:‌ این مسائل از دل جامعه به واسطه عشق و علاقه‌شان برانگیخته شده است. درست است که رسانه می‌تواند با فضاسازی مشوق این قضیه باشد، اما نمی‌تواند از عدم چیزی را به وجود آورد. تنها با نگاهی به حال و هوای مردمی که در این راهپیمایی حضور پیدا کردند می‌توان به وضوح اشتیاق خالصانه آنها را دید. 

این جامعه شناس در مورد بعد سیاسی واقعه عاشورا و در ادامه آن اربعین گفت: امام حسین در میدان نبرد، در حال ایستادگی در مقابل ظالمان، شهید شده است. لذا عاشورا در ماهیت خود یک امر کاملا سیاسی است. کسی که در این دوران به تجدید بیعت با امام حسین (ع) می‌پردازد، با هر قدم ادعا می‌کند که در سنگر اسلام ایستاده است. لذا قطعا این بیعت بعد سیاسی نیز دارد. در واقع این واقعه عظیم و انکارنشدنی، نفی واضحی بر ادعاهای دشمنان است، چرا که ماهیت دین‌داری جامعه ایران را نمایان می‌کند. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول