اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

پیشنهاد برگزاری امتحانات همه دروس به صورت نهایی

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم امتحانات برخی دروس را نهایی و برخی را غیرنهایی برگزار کنیم، ارزش برخی از دروس را از بین می بریم؛ لذا پیشنهاد می‌شود امتحان همه دروس به صورت نهایی برگزار شود.

پیشنهاد برگزاری امتحانات همه دروس به صورت نهایی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، هزار و سی و یکمین(1031) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در ابتدای این جلسه اعضای شورای عالی دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادهای خود را درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله تهیه گزارش از وضع دروس عمومی در مدارس کشور و توجه جدی به کیفیت و اثربخشی آنها و... بیان کردند.

*پیشنهاد برگزاری امتحانات همه دروس به صورت نهایی

در این جلسه رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با ارائه گزارشی از فعالیت های آموزش و پرورش با طرح چند سؤال اظهار کرد: دیپلم آموزش عمومی به مثابه چیست؟ آیا تصدیقی برای ورود به دانشگاه و یا گواهی داشتن چند مهارت برای زندگی؟ اگر بخواهیم ۶ ساحتی عمل کنیم آیا برنامه‌های آموزشی ما برای ۶ ساحت آماده شده است؟

وی با اشاره به دستور کار شورا عالی اضافه کرد: اگر بخواهیم امتحانات برخی از دروس را نهایی و برخی را غیر نهایی برگزار کنیم با این کار ارزش برخی از دروس را از بین می بریم؛ لذا پیشنهاد می‌شود امتحان همه دروس به صورت نهایی برگزار شود.

* آزمون را نباید برای دانش‌آموزان سخت کرد

صحرایی ادامه داد: آیا می‌توان فرآیند سنجش را از آموزش جدا کرد؟ سنجش جزیی از آموزش است و هر جا سنجش استاندارد باشد آموزش را متحول می‌کند. باید از طریق سنجش از آموزشی که در مدارس ارائه می شود بازخورد گرفته شود.

وی با طرح این پرسش که «آیا تاکنون از آزمون‌هایی که برگزار شده برای ارتقای آموزش و پرورش بازخوردگیری شده است؟»، تصریح کرد: تأثیر سنجش بر ارتقای کیفیت، جهت دهی، کمیت آموزش و خیلی از مسائل دیگر آموزشی را می‌توان مشخص کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توجه جدی به افزایش کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی گفت: ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی و آزمون جز لاینفک آموزش است و نباید آن را برای دانش‌آموزان سخت کرد.

*دوره دبیرستان باید به دوره کاملی تبدیل شود

صحرایی با اشاره به اینکه برنامه درسی ملی تعدادی هدف دارد که آموزش و پرورش باید بر اساس آنها عمل کند، اظهار کرد: آیا می‌خواهیم با اولیا و دانش‌آموز هماهنگ باشیم یا اولیا با ما؟ آیا می‌خواهیم با برنامه درسی هماهنگ باشیم یا برنامه درسی با ما؟ این بحث‌ها برای این است که همه ما باید خود را با برنامه درسی ملی هماهنگ کنیم.

وی، معلم، مدرسه و کتاب را مرجع نظام آموزشی عنوان کرد که بدون توجه به آنها روند انتقال معلومات به دانش‌آموزان انجام نمی شود و افزود: در برنامه درسی ملی شایستگی هایی وجود دارد که دانش آموز در هر درس باید به آن شایستگی‌ها برسد و اینجاست که نقش امتحان و سنجش برجسته می شود.

* چرا بعضی دروس در مدرسه تأثیر کمتری دارد

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دوره دبیرستان باید به دوره کاملی که مرجعیت با برنامه درسی ملی، معلم، کتاب و مدرسه است، تبدیل شود.

وی با اشاره به لزوم توجه جدی به دروس مهارتی گفت: حتما دروس مهارتی خوشه ای در امتحانات آورده شود. چرا بعضی از دروس مانند تفکر و سواد رسانه ای در مدرسه تأثیر کمتری دارد چون آموزش و پرورش آنرا جدی نگرفته است.

* لزوم توجه جدی به دروس مهارتی 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم تعامل و ارتباط موثر بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: توجه جدی به دروس مهارتی و فرآیندهای سنجش آنها از مهم ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه همکاران قرار گیرد.

وی تأکید کرد: وظیفه همه ما در آموزش و پرورش تلاش برای بهبود روند آموزش و پرورش و افزایش کیفیت و اثربخشی نظام تعلیم و تربیت است.

صحرایی اظهار کرد: باید چگونه زندگی کردن را به دانش‌آموزان یاد بدهیم تا بتوانند در برخورد با مسائل اجتماعی مسؤولانه رفتار کنند.

* باید چگونه فکر کردن را به دانش‌آموزان یاد دهیم

وزیر آموزش و پرورش گفت: نوشتن یک مهارت خلاقانه است و لازمه نوشتن هم فکر کردن است ما باید چگونه فکر کردن را به دانش آموزان یاد بدهیم تا بتوانند هم خوب تجزیه و تحلیل و هم خوب بنویسند.

وی بیان داشت: ارتقای علمی و آموزشی همکاران یکی از برنامه هایی است که با جدیت تمام پیگیر آن هستیم البته دانشگاه فرهنگیان این کار را شروع کرده است.

* زنجیره پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش باید در آموزش و پرورش شکل بگیرد

صحرایی تأکید کرد: زنجیره پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش باید در آموزش و پرورش شکل بگیرد تا کارها و برنامه ها بر اساس یافته‌های علمی و پژوهشی انجام شود. باید فرهنگ کار کردن با یکدیگر را یاد بگیریم چون کارهای ما در آموزش و پرورش مانند زنجیر به یکدیگر وابسته‌اند.

وی با اشاره به لزوم جهت دهی شورای عالی به آموزش و پرورش اضافه کرد: مسائل و موضوعات مختلف آموزش و پرورش باید در این شورا به بحث و بررسی گذاشته و درباره آنها تصمیم گیری شود.

*ملاک عمل مدیران مدارس آیین‌نامه اجرایی است

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه معیار و ملاک عمل مدیران در مدرسه، آیین‌نامه اجرایی مدارس است، گفت: باید از دخالت های برخی از دوایر ادارات مناطق در امور مدارس جلوگیری شود.

وی افزود: رؤسای ادارات و معاونان آنها بر اساس ضوابط و مقررات، علی الخصوص آیین نامه اجرایی مدارس می‌توانند برای مدرسه تعیین تکلیف کنند و دوایر دیگر حق دخالت در امور مدرسه را ندارند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول