اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

زنگ خطر کمبود آمبولانس در اندیمشک به صدا درآمد

تصادف مرگبار بامداد یک شنبه پل زال_ اندیمشک در حالی رخ داد که این شهرستان از کمبود آمبولانس رنج می‌برد.

زنگ خطر کمبود آمبولانس در اندیمشک به صدا درآمد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سانحه رانندگی برخورد اتوبوس حامل زائران اربعین حسینی با تریلر در کیلومتر ۷ آزاد راه پل زال-اندیمشک ۲ فوتی و ۲۳ مصدوم بر جای گذاشت اما با وجود کمبود آمبولانس در اندیمشک، این ۲۳ مصدوم چگونه به بیمارستان رسیدند؟

عارف اصل شرهانی سخنگوی اورژانس خوزستان در این زمینه اظهار کرد: این حادثه در ساعت ۳:۵۰ دقیقه بامداد روز یکشنبه 12 شهریور رخ داد و پنج دستگاه آمبولانس ۱۱۵ از اندیمشک، سه دستگاه آمبولانس از دزفول، کد جاده‌ای چینه زال از لرستان و ۲ کد از هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند.

در این شرایط باید از مسئولان مربوطه پرسید با توجه به مسافت شهرهای نام برده تا رسیدن به محل تصادف اگر به علت دیر رسیدن برای ۲۳ مصدوم این حادثه اتفاق ناگواری رخ می‌داد چگونه می‌توانستند با وجود اطلاع قبلی از کمبود آمبولانس در شهرستان اندیمشک و ورود میلیونی زائران به این شهر خود را مبرا دانسته و یا چگونه اورژانس می‌توانست در صورت ایجاد مشکل و یا حادثه همزمان در سایر نقاط شهر پاسخگوی تمامی آنها باشد.

اندیمشک با ۱۶۰ هزار جمعیت و قرار گرفتن در جاده ترانزیتی کشوری و بالا بودن تصادفات جاده‌ای خطرناک در این مسیرها دارای تنها ۳ آمبولانس جاده‌ای فعال است، اکنون با ورود جمعیت میلیونی زائران حسینی به شهرستان کاستی ها در شبکه بهداشت و درمان، کمبود نیرو و آمبولانس به شدت قابل لمس است.

بنابراین ضرورت داشت مسئولان شهرستانی با توجه به اینکه از ماه‌ها قبل در حال آماده سازی زیرساخت‌ها برای پذیرایی از زوار حسینی بودند، قبل از ورود آنها به شهرستان اندیمشک برای این مشکل اساسی و بسیار مهم که با جان زائران در ارتباط است، تدابیر ویژه‌ای را لحاظ می‌کردند.

چرا وعده مسئولان هنوز عملی نشد؟

در ۳ اسفند ماه سال گذشته عارف اصل سخنگوی اورژانس استان خوزستان در خصوص معضل کمبود آمبولانس در مصاحبه‌ای با خبرنگاران اظهارکرد: اورژانس در شهرهای دیگر استان با چنین مشکلاتی روبه رو نیست و تنها شهرستان اندیمشک با کمبود پایگاه، نیرو و آمبولانس مواجه است و چنانچه در سال آینده پایگاه‌ها در اندیمشک از سوی خیرین ساخته شوند اورژانس نیز بعد از افتتاح این پایگاه‌ها ۴ آمبولانس را برای خدمات رسانی به شهروندان اورهال می‌کند.

 اکنون بعد از گذشت ۶ ماه، ۲ پایگاه با هزینه‌های میلیاردی در دوکوهه و کوی امیر ساخته و تجهیز شدند اما تاکنون هیچ‌گونه نیرو و آمبولانسی برای این ۲ پایگاه در نظر گرفته نشده است.

استقرار ۲ آمبولانس جدید در اندیمشک

اما در پی تصادفی که در جاده آزادراه پل زال-اندیمشک رخ داد ۲ آمبولانس در این شهرستان مستقر  شد در همین ارتباط فرهنگ کره‌بندی رئیس مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در تصادف بامداد یکشنبه 12 شهریور، ۱۵ آمبولانس از اندیمشک و شهرهای مجاور وارد صحنه شدند و مصدومین را به بیمارستان حمل کردند، در پی این اتفاق ۲ آمبولانس برای کمک رسانی در ایام اربعین به اندیمشک تحویل داده شد که یک آمبولانس در عوارضی و یک آمبولانس دیگر در دوکوهه مستقر خواهد شد.

وی بیان کرد: استاندارد کشور می‌گوید باید پایگاه و آمبولانس در شهرها طبق جمعیت شهر فعال شوند اما قانون و کمبود اعتبارات این اجازه را به ما نمی‌دهد که بتوانیم طبق استاندارد کشوری پیش برویم.

رئیس مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: در اندیمشک  استهلاک آمبولانس‌ها سریع‌تر از سایر شهرها است، جاده ترانزیتی کشوری عامل اصلی این استهلاک است و آمبولانس‌ها زودتر از موعد فرسوده می‌شوند، همچنین یکی دیگر از دلایل کمبود آمبولانس سرعت گسترش جمعیت این شهرستان بوده که زودتر از سایر شهرها رخ داده است.

کره‌بندی همچنین در خصوص ۴ آمبولانسی که در اسفند ماه سال گذشته وعده بازسازی آنها داده شده بود گفت: در حال حاضر اندیمشک ۵ پایگاه فعال دارد، متاسفانه بعضی از آمبولانس‌ها از رده خارج شده و دیگر قابلیت بازسازی ندارند، از ۴ آمبولانس در حال تعمیر یک آمبولانس اورهال شده است اما نیرویی برای فعال سازی آن نداریم با استخدامی که در ۱۷ شهریورماه آغاز می‌شود برای اندیمشک تامین نیرو خواهد شد.

خبرنگار فارس، این مشکل را از مدیر شبکه بهداشت و درمان اندیمشک مکررا جویا شده که مسؤول مربوطه تا این لحظه پاسخی در این خصوص ارائه نکرده است در صورتی که در آینده مسؤولان به این مطالبه مردم پاسخ دهند خبرگزاری اطلاع رسانی خواهد کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول