اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

تشریح نحوه پذیرش دانشجو در پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نحوه پذیرش دانشجو در پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها را تشریح کرد.

تشریح نحوه پذیرش دانشجو در پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها

 پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: از چند سال پیش شورای عالی برنامه‌ریزی مصوبه‌ای داشت که پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی برای گرفتن دانشجویان فوق لیسانس و دکتری به صورت آموزشی پژوهشی منع شده بودند و فقط‌ می‌توانستند روی پروژه‌های پژوهشی آن هم به صورت دانشجوی پژوهش محور کار کنند که نوعی عارضه‌یابی کردیم و با هدفی که پروژه‌های پژوهش محور دارند، تصمیم بر این شد نیروهای سازمان‌هایی که به صورت پروژه محور بوده و علاقمندند که روی این پروژه آبدیده و فارغ‌التحصیل شوند در سیستم کار کنند.

وی با بیان اینکه در مؤسسات پژوهشی، آموزش نیروی انسانی هدف اصلی نیست، اظهار داشت: در دانشگاه‌ها می‌گوییم اولویت اول آموزش نیروی انسانی و اولویت دوم حل مسائل جامعه است ولی در پژوهشگاه‌ها می‌گوییم که اولویت اول‌مان مأموریت‌گرایی است و اولویت دوم جامعه و صنعت و درنهایت تربیت نیروی انسانی است؛ بنابراین این مصوبه شورای برنامه‌ریزی است که پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی می‌توانند براساس آیین‌نامه‌ای که مصوب و تدوین خواهیم کرد دانشجوی دکتری بگیرند.

* انگیزه جوانان برای حضور در پروژه‌ها و پژوهشکده‌ها

صالحی اضافه کرد: به عنوان مثال برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها برای همکاری یک دانشگاهی مانند دانشگاه تهران با پژوهشگاه ژنتیک پروژه‌ای براساس مناسبات که در آن امکانات تحقیقاتی، موضوع فارغ‌التحصیلی، استاد راهنما و مشاور در آیین‌نامه‌ لحاظ می‌شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قبلاً چنین موضوعی وجود نداشت که دانشگاه دانشجویی پذیرش کند که در پژوهشگاه هم ارتباط داشته باشد و این نوع جدیدی است. نوع بعدی هم دانشجویان آموزشی پژوهشی هستند که می‌توانند دروس‌شان را بگذرانند.

وی گفت: این نحوه گذراندن دروس دانشجویان به قوی شدن بنیه علمی‌شان کمک می‌‌کند و از طرفی انگیزه این جوانان برای آمدن در پروژه‌ها و پژوهشکده‌ها بیشتر می‌شود؛ بنابراین شورای برنامه‌ریزی اجازه داده است در ظرفیت محدود براساس آیین‌نامه بتوانیم در دفترچه کنکوری که برای سال آینده است و تا زمانیکه آیین‌نامه‌ها و ظرفیت‌ها هم مشخص می‌شود دانشجو پذیرش کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول