روحالله رازینی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به فعالیتهای دو سال اخیر وزارت علوم اشاره کرد و گفت: وزارت علوم در یکی دو سال اخیر توجه ویژهای به بحث ارزیابی نظارت و تضمین کیفیت کرده و برای نخستین بار در آموزش عالی ارزیابی رؤسای دانشگاهها به صورت نظاممند بود.
وی افزود: قبلاً ارزیابیها به صورت پراکنده انجام میشد ولی در این دوره موفق شدیم رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش و پژوهشی را تقریباً با پوشش ۹۰-۸۰ درصدی ارزیابی تفصیلی کنیم که منجر به گزارشهای عملکردی این رؤسا و مؤسسات شد که تأثیراتی روی بازخوردهای عملکردیشان داشت و در نهایت در یکی از اجلاسهای رؤسای دانشگاهها از ۱۴ نفر از کسانی که بهترین عملکرد را داشتند تقدیر و نشانی به عنوان سرو در حوزه آموزش عالی برای عملکردهای برتر تعریف شد.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم اضافه کرد: یکی دیگر از کارهایی که برای اولینبار در سطح ملی انجام شد حضور دانشگاهها در جشنواره شهید رجایی در سطح ملی بود که امسال با همکاری که با سازمان اداری و استخدامی اتفاق افتاد که بخش جانبی به عنوان دانشگاه برتر با حضور رئیس جمهور برگزار شد که دانشگاهها نیز در آن مشارکت کردند و تقریباً حدود ۱۰۰ دانشگاه در ۹ شاخص کلیدی که عمدتاً شاخصها هم به مأموریتهای خاص وزارت علوم و هم به اولویتهای کشور برمیگشت.
رازینی گفت: در این شاخصها تلاش کردیم بحث جوانی جمعیت و اشتغالآفرینی که از دغدغههای مقام معظم رهبری هم بود و ایشان فرمودند که باید رشتهها به گونهای باشد که آینده شغلی و بازار کار برایش وجود داشته باشد را جزء شاخصها قرار دادیم و بحث اشتغال و فعالیتهای فرهنگی را نیز در دستور کار قرار دادیم.
وی یادآور شد: بعد از کرونا به دلیل اینکه دانشگاهها دوباره به ریل اولیه بازگردند و نشاط دانشجویی و فعالیتهای فرهنگی برایمان بسیار مهم و جزو شاخصهای اصلی بود و در کنارش ۹ شاخص سنجشپذیر نیز داشتیم از دانشگاهها پیرامون این موضوعات گزارش خواستیم که حدود ۱۰۰ دانشگاه مشارکت کردند و در نهایت منجر به امتیازدهی و انتخاب یکی از دانشگاهها در جشنواره به صورت نمادین شد که توسط رئیس جمهور تقدیر شد.
* کاهش دغدغههای مردم در حوزه کیفیت آموزش عالی
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم به سطحبندی مؤسسات آموزش عالی اشاره کرد و گفت: دغدغه سطحبندی مؤسسات آموزش عالی که هم در اسناد بالادستی است و هم در فرمایشات مقام معظم رهبری بوده بحث رتبهبندی است که در کشور وجود داشته و در حال انجام است که پوشش کامل مؤسسات را ندارد یعنی در آموزش عالی علاوه بر دانشگاهها، پارکها و پژوهشگاهها را داریم که گاهی در نظام رتبهبندی و سطحبندی نیستند و این رتبهبندی باید ذیل سطحبندی انجام شود و این را هم نداشتیم و این سطحبندی در حال انجام است و الگویش طراحی شده و انشاءالله انجام میشود.
وی گفت: یکی از بحثهایی که هم تأکید دولت بوده و رئیسجمهور هم مکرر به آن تأکید داشتند توجه به بهرهوری است که در وزارت علوم و در مرکز نظارت در اولویت ارزیابیها قرار گرفته و ما در شاخصهایی که برای ارزیابی رؤسا و دانشگاهها داریم امروز شاخص بهرهوری، یک شاخص ثابت و اصلی است که حتما به آن توجه میشود و تلاش میکنیم این شاخص به نظامهای حمایتی و تخصیصی برای دانشگاهها هم بدل شود.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم اضافه کرد: ساماندهی وضعیت مؤسسه آموزش عالی در برخی زیرنظامها مثل مجموعههای غیرانتفاعی را نیز داشتیم که نابسامانیهایی به لحاظ عملکردی در بعضی از آنها وجود داشت و تلاش شده با گسترش چتر نظارتی و بازخوردهای عملکردی کمک کنیم تا این مؤسسات بتوانند ارتقای کیفیت داشته باشندو دغدغههایی که مردم در حوزه کیفیت آموزش عالی دارند کمتر شود.
پایان پیام/