اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

16 پروژه سهم عشایر خراسان جنوبی از هفته دولت

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: به مناسبت بزرگداشت هفته ۱۵ پروژه در حوزه عشایری استان افتتاح و یک پروژه نیز کلنگ زنی می شود.

16 پروژه سهم عشایر خراسان جنوبی از هفته دولت

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، ابراهیم ابراهیمی، مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی امروز در نشست خبری اظهارداشت: حدود ۱۰ درصد جمعیت استان را عشایر به خود اختصاص می دهند.

وی ادامه داد: از مجموع جمعیت عشایری استان ۶۵ درصد در حاشیه مرز و شهرستان های مرزی و بقیه در حاشیه کویر ساکن هستند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاربه این که ۱۷ هزار و ۲۸۰ خانوار در قالب ۵۷ قبیله عشایری در استان ساکن هستند یادآور شد: عشایر استان ۳۴ درصد دام و ۳۵ درصد تولیدات دامی استان و ۲۵ درصد صنایع دستی استان را تولید می کنند.

ابراهیمی ادامه داد: در مباحث اقتصاد مقاومتی عشایر آسیب پذیرترین قشر و هم مقاوم ترین ها هستند.

به گفته وی در حوزه امنیتی ۶۵ درصد عشایر استان در مرزها ساکن بوده بنابراین کمک یار مرزبانان به حساب می آیند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دو نوع خدمات شامل خدمات مستقیم و غیر مستقیم بوده به جمعیت عشایری ارائه می شود گفت: در خدمات مستقیم اداره کل امور عشایری و بخش غیرمستقیم خدمات از سوی دیگر دستگاه ها و تشکل های عشایری ارائه می شود.

ابراهیمی با اشاره به تشکیل شورای عشایری در سطوح ملی، استانی و شهرستانی یادآور شد: این شوراها در واقع شوراهای مطالبه گری از دیگر دستگاه ها برای عشایر است.

وی از افتتاح  ۱۵ پروژه در حوزه عشایری استان طی هفته دولت خبر داد و افزود: یک پروژه هم این هفته کلنگ زنی می شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اضافه کرد:  پروژه های هفته دولت شامل احداث آب انبار، تلمبه آبی، چاه مالداری، بندهای خاکی و ایل راه ها و ... با اعتباری بالغ بر۴ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومان و بهره مندی ۴ هزار و ۸۹۶ نفر در قالب هزار و ۱۶۲ خانوار است.

ابراهیمی با بیان اینکه آبرسانی به محلات عشایر استان از طریق ۲۳ تانکر دولتی و ۱۰ تانکر بخش خصوصی انجام می گیرد افزود: از ابتدای سال ۱۶۰ هزار مترمکعب آب برای ۷ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری در استان تامین شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۸ هزار و ۳۰۰ کیلومتر ایل راه در استان گفت: سالانه دو نوبت این ایل راه ها مرمت می شود.

ابراهیمی با بیان اینکه در بحث پروژه های پایدار ۱۳ پروژه مطالعه شده در حوزه عشایری استان وجود دارد بیان داشت: یکی از این پروژه ها طرح  آبرسانی پایدار شهدای عشایر  چاه بمرود زیرکوه است که با ۸۰ کیلومتر لوله گذاری انتقال برای ۳۹ محله عشایری آب شرب تامین خواهد شد.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به پروژه آبرسانی چاه مسافر طبس بیان داشت: از این پروژه ۱۴ محله و ۱۸۴ خانوار و ۱۷ هزار راس دام سبک منتفع می شوند.

ابراهیمی آبرسانی به محلات خواجه منجیکو و چاه زرد نهبندان را از دیگر پروژه‌های حوزه عشایری برشمرد و گفت: از این طرح ۲۴۲ خانوار و ۱۴ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک بهره مند خواهند شد.

پایان پیام/۶۹۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول