اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

افزایش 3 برابری حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد از سال 99 تاکنون

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از افزایش 3 برابری حقوق و دستمزد اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد از بهمن ماه ۱۳۹۹ تاکنون خبر داد.

افزایش 3 برابری حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد از سال 99 تاکنون

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در نشست خبری با اشاره به کاهش اتکا به شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: حقوق و دستمزد اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از بهمن ماه ۱۳۹۹ تاکنون حدود ۳ برابر رشد داشته است.

وی افزود: بودجه سال پیش رو دانشگاه آزاد اسلامی با رشد چشمگیر و با اقتصاد ۳۲/۹ هزار میلیارد تومان در بخش‌های دانشگاه، بیمارستان‌ها، مدارس و شرکت‌ها تقدیم هیأت امنای دانشگاه خواهد شد.

به گفته طهرانچی، ۷۰ درصد بودجه سال پیش رو دانشگاه آزاد اسلامی را شهریه تشکیل می‌دهد،
۲ سال پیش سهم حقوق و دستمزد ۷۸ درصد بودجه بود و سالی که گذشت ۷۲/۹ درصد و امسال ۵۸/۵ درصد است که این یک تحول بزرگ است.

طهرانچی گفت: ما یک عقب ماندگی سنتی در حقوق و دستمزد داشتیم و افرادی که بدون اتصال به سیستم رستمی کشور فعالیت می کردند با تغییراتی که اتفاق افتاده بود حقوق شان کمتر بود.

وی دانشگاه آزاد را بهره‌ورترین سیستم آموزش عالی کشور برشمرد و گفت: رشد شهریه دانشگاه آزاد اسلامی در سال پیش رو بدون توجه به رشد تورم نسبت به سال گذشته، ثابت خواهد ماند.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای کارآمدسازی و کیفیت‌بخشی دوره‌های تحصیلی تلاش می‌کند، اظهار داشت: با تشکیل معاونت علوم تربیتی در دانشگاه آزاد اسلامی، مدارس سما به عنوان عرصه تربیتی عمل خواهد کرد.

طهرانچی ادامه داد: پژوهش و فناوری برای دانشگاه آزاد اسلامی عرصه زیست دانشگاهی است، اگر گفتمان اجتماعی در دانشگاه حفظ شود، سهمگین‌ترین طوفان‌ها هم هیچ‌گاه اثری نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه آزاد با تأکید بر اینکه استقبال مردم از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی به طور فزاینده‌ای رشد داشته است، گفت: دانشگاهی که مولد باشد، می‌تواند در تربیت نیروهای موثر برای کشور موفق باشد.

وی گفت: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با یک برنامه مبتنی بر سند آمایش، مأموریت‌های «مهارتی»، «فناوری» و «آموزشی و پژوهشی» را دنبال می‌کنند.

به گفته طهرانچی، تعداد مقاله‌ها و برون‌دادهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی از سه سال گذشته رشد فزاینده داشته و از ۹ هزار مقاله به ۱۲ هزار مقاله رسیده است.

* سامانه «ایران تحصیلات» جعلی است و ربطی به دانشگاه آزاد ندارد

وی درباره سامانه دانشیار نیز اظهار داشت: خانواده‌ها بدانند تنها سامانه رسمی دانشگاه آزاد اسلامی «آموزشیار» است و به هیچ وجه نمی‌توانند از طریق سامانه‌های دیگر که کار کلاهبرداری انجام می‌دهند، وارد دانشگاه آزاد اسلامی شوند، سامانه «ایران تحصیلات» که در یک کشور خارجی فعالیت می‌کند، هیچ ربطی به دانشگاه آزاد اسلامی ندارد و جعل کامل است.

طهرانچی با بیان اینکه میثاق دانشگاه آزاد اسلامی با دانشجویان این است که کم‌فروشی نکرده و هیچ‌گاه مصلحت دانشگاه به مصلحت دانشجو ترجیح داده نخواهد شد، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده‌های موضوع‌محور بین رشته‌ای خواهیم داشت.

به گفته وی، روند جذب اعضای هیأت علمی ابتدا از طریق فراخوان، در درجه دوم بررسی هیات‌‎های اجرایی جذب استانی و سپس نظر هیأت مرکزی جذب صورت می‌گیرد و هیچ روزنه دیگری برای جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد.

طهرانچی گفت: بنای دانشگاه آزاد اسلامی این است که در حوزه‌های دانش بنیان طوری رفتار کند که مانع مهاجرت دانشجویان نخبه شود و دانشجویان احساس مؤثر بودن در دانشگاه داشته باشند، دانشگاه محیط علم است و تبرج نقطه مخالف یادگیری است که باید جلوی آن گرفته شود، در دانشگاه آزاد اسلامی با حرکات جریانی که بخواهد مخل یادگیری دانشجویان باشد، قاطعانه رفتار خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: در یک دهه اخیر تحولاتی که پیش روی دانشگاه قرار گرفته است، تغییرات حدی بوجود آورده است و مفهوم هوش مصنوعی و ارتباطات گسترده بحثی است که دانشگاه آزاد در آستانه تحول جدی قرار دارد و حضور شرکت های دانش بنیان را در عرصه حضور علم نمی توان کتمان کرد. دانشگاه ها در شکل قدیم مرجعیت خودشان را نسبت به علم از دست داده اند و باید نوع جدیدی از باز مهندسی داشته باشند که در عرصه جهانی است.

وی ادامه داد: از ۱۲ میلیون نفر فارغ التحصیل بعد از انقلاب ۷ میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاه آزاد که البته هر کمیتی در درون خودش نکاتی دارد که باید به آن توجه داشت، متاسفانه در چارچوب ساختار علمی ساختار مولود و تغییراتی را که در غرب نسبت به ساختار دانشگاهی بود توجه نکردیم. دانش یک کنش بین رشته ای است و از ابتدای سال سوم برنامه از دانشگاه سنتی وارد عرصه دانشکده موضوع محور خواهیم شد.

طهرانچی عنوان کرد: دو دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در مهارت و کارآفرینی خواهیم داشت و در دانشکده علوم انسانی و هنر، دانشکده فرهنگ و هنر، دانشکده جامعه و حکمرانی و هنر و رسانه در دروس عمومی که تشکیل دهنده بحث بینشی و اندیشه ای می شد را در مجموعه ای تحت عنوان فرهنگ و زندگی فعالیت خواهد داشت، ماموریت محوری را با جدیت در دانشگاه آزاد دنبال خواهیم

وی گفت: از بهمن سال ۱۳۹۹ تا امروز حقوق های دانشگاه ۳ برابر شده است و با توجه به تورم این عدد بسیار خوبی است‌. پرداختی کارمندان که در حال حاضر نسبت به متوسط کشور به عدد مناسبی رسیده و از میانگین کشور بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: اتفاق بزرگ دیگری که در دانشگاه انجام شده این است که از سال ۱۳۶۲ دو نظام پزشکی و غیرپزشکی از یکدیگر جدا شدند که تجربه های خوبی به همراه داشت و مردم در استقبال از رشته پزشکی نشان دادند خروجی نظام پزشکی را بیشتر می پسندند و اگر قرار است جوانی وارد عرصه دندان پزشکی شود بعد از ۶ سال می تواند در مطب مشغول به کار شود و این یعنی نوعی دانشجو تربیت می شود که کارآمد است. منتهی در وزارت علوم روی تربیت کیفی کار می شود. نباید بین کیفیت و کارآمدی یکی را انتخاب کنیم و نیاز به هر دو مقوله داریم، دانشگاه باید تربیت با کیفیت و کارآمدی داشته باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد بیش از ۸۰۰ مدرسه سما با ۱۵۰ هزار نفر دانش آموز دارد. در ۱۵ استان دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در حال تشکیل است و مدرسه داری ما یک نظام متغن است‌. در حال حاضر کودکستان هم محجور مانده است که به مدل های تربیتی جذب نیازمندیم و مرکز تربیت اسلامی کودک هم راه اندازی شده است و باید مدارس تراز سند تحول و کودکستان های تراز تربیتی داشته باشیم. به گفته طهرانچی در عرصه فناوری هم اتفاقات خوبی رخ داده است و ۷ درصد بازار بذر هیبرید سیفی جات کشور را به همت پژوهشگران دانشگاه آزاد در دست داریم که باید به عدد ۳۰ درصد برسانیم. پژوهش برای ما دکتری نیست بلکه پژوهش عرصه زیست دانشگاه است. تحولات فناوری اجتماعی نشان می دهد که دانشگاه ها صرفا برای ارائه دانش تخصصی نیستند و بحث تعلیم و تربیت مهارتی و اجتماعی ۲ اقدام موثر است که دانشگاه ها باید آن را داشته باشند.

وی افزود: اگر گفتمان اجتماعی قومی خودمان را با تجربه انقلاب اسلامی حفظ کنیم هیچ گاه سهمگین ترین طوفان ها هم نمی توانند ما را از پا در بیاورند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول