اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

برخی می‌خواهند اصول ارزشی سند تحول آموزش و پرورش را تضعیف کنند

در بیانیه هفتمین کنگره کشوری کانون تربیت اسلامی آمده است: دست‌هایی در کار هستند تا به بهانه به روزرسانی، اصول بنیادی و ارزشی سند تحول آموزش و پرورش را تضعیف کنند.

برخی می‌خواهند اصول ارزشی سند تحول آموزش و پرورش را تضعیف کنند

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در بیانیه هفتمین کنگره کشوری کانون تربیت اسلامی آمده است: تحولات پیدا و پنهان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، ذوب شدن انجماد پیرامونی مصنوع اندیشکده‌های سلطه جهانی، شنیده شدن صدای گسست هژمونی موهوم حاکم بر جهان، امروز واضح‌تر از هر زمان دیگری درستی صراط مستقیم انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام بزرگوار و درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پافشاری بر راه روشن انقلاب را فریاد می‌زند.

انقلاب اسلامی با هدایت بی‌جایگزین رهبر معظم انقلاب، علی‌رغم سختی‌ها و رنج‌ها از گردنه‌های سخت عبور کرده، عظمت و مانایی خود را بر همگان، حتی بر مدبرین امید از دست داده‌ها آشکار کرده است.

 ایران اسلامی با پیشرفت غیرقابل کتمان در ز مینه‌های  علمی و فناوری‌های پیشرفته در عرصه‌های گوناگون، علی‌رغم خواست دشمنان لجوج، با  قدرت و اقتدار حضور با ظهور خود را بر جغرافیای سیاسی جهان تحمیل کرده و گام دوم را با استحکام بیشتری آغاز کرده است.

ملت بی مانند ایران که با ایمان،  بصیرت، انسجام و  همبستگی بی‌مثال سختی‌ها را پشت سر گذاشته و طعم شیرین مقاومت و ایستادگی و اعتماد به حکمت و فرزانگی را چشیده است، با اطمینان و امید بیشتر گام دوم را بر خواهد داشت؛ بی تردید فرهنگیان، این همراهان و پیشگامان  همیشگی ملت ایران در فصل جدید نیز به به عنوان فرزندان آگاه و بصیر ملت به رسالت تاریخی خود عمل کرده و تا طلوع خورشید درخشان بهروزی در کنار ملت ایران گام بر خواهند داشت.

از آنجا که برنامه هفتم توسعه فرصت مناسبی است برای ترسیم چشم‌انداز پنج ساله و تمهید بستر قانونی و پیوست‌های لازم تحول در جهت اثربخشی مستمر نظام تعلیم و تربیت، لذا از وزیر و دولت انقلابی و نیز نمایندگان مجلس می‌خواهیم با واقع‌انگاری تعلیم و تربیت در برنامه هفتم،  این حوزه مهم را برای ایفای نقش بایسته تجهیز نمایند.

کانون تربیت اسلامی با برخورداری از تجربیات متراکم و  عناصر پرشمار متعهد با افتخار آماده است نظام تعلیم و تربیت کشور را بی‌منت و ادعا یاری نماید.

علی رغم حقایق پیش‌گفته یک نکته را هرگز نباید از نظر دور داشت و آن، اینکه دشمن ضعیف گشته اما نمرده است و نخواهد مرد؛ اساسا تصور ملت زنده و در حال حیات بدون دشمن، تصور فاقد مبنا و سستی است.

ملت ایران از روزی که در عرصه گیتی ظاهر شده غیر از دوران‌هایی که از عنصر حیات خالی گشته تا امروز با دشمنان رنگارنگ روبرو بوده و خواهد بود؛ جنس دشمنی‌ها متناسب با شرایط در دگردیسی است، جنس آنکه از اواسط چله اول نرم‌تر و فرهنگی‌تر شده در عصر جدید نیز ادامه خواهد یافت.

اقدام موهن قرآن سوزی نمونه امروزی و آشکار این دشمنی بی‌پایان است، لذا در این جهاد تبیین، رسالت اهالی فرهنگ به ویژه اهالی تعلیم و تربیت بنیانی‌تر و خطیرتر از گذشته است؛ از این روی بر تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران قوای مختلف است که اهالی فرهنگ به ویژه اهالی تعلیم و تربیت را برای رویارویی با مخاطرات عصر جدید بیش از پیش تجهیز و یاری نمایند.

در راستای دستیابی به این مهم، یاد آوری نکاتی ضروری می‌نماید.

۱- صیانت از محکمات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و حرکت بر سبیل آن به عنوان قانون اساسی و سند راهنمای مسیر تکاملی جریان تعلیم و تربیت عمومی کشور از ضروریات اجتناب ناپذیر دوران جدید است؛ کانون تربیت اسلامی به جد نگران دست اندازی و تضعیف اصول بنیادی و ارزشی آن است. دست هایی در کارند تا به بهانه به روزرسانی، اصول بنیادی و ارزشی سند را تضعیف نمایند.

نگاشت منتشر شده از به روزرسانی که مملو از ایرادات اساسی و فقیر از گزاره‌های سازنده است، نگرانی را دو چندان کرده است، لذا از همه دلسوزان و آگاهان ذی مدخل در این حوزه به ویژه از رئیس‌جمهور و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهیم که فرایند روزآمدسازی سند تحول بنیادین را با جدیت و حساسیت  تعقیب نمایند.

حوادث پاییز گذشته و تلاش جریانات معاند در جهت استفاده از نوجوانان و جوانان در راستای اهداف شوم خود ، مخاطرات مترتب بر خام اندیشی و کوچک‌انگاری تعلیم و تربیت در بخش‌هایی از حاکمیت را بیش از پیش آشکار نموده و انتظار از همه قوا به ویژه سران قوا، بر پایان دادن به هرگونه سهل و نادیده انگاری حوزه تعلیم و تربیت را صد چندان کرده و صد البته تداوم آن را غیر قابل بخشش‌تر نموده است.

 ۲-انتخابات یکی از عرصه‌ها و جلوه‌های مهم مردم سالاری دینی است، مشارکت حداکثری مردم در این عرصه از مهمات سیاسی است و نقش جامعه فرهنگی مثل همه ادوار گذشته بی‌بدیل و تعیین کننده است؛ از این روی از همه جریانات سیاسی اردوگاه انقلاب می‌خواهیم که با جانمایی متناسب با وزن جامعه فرهنگی در مراکز تصمیم‌گیری و نیز غنی سازی لیست‌های اعلامی با فرهنگیان برخوردار از حسن شهرت و سابقه، ضمن حسن استفاده از ظرفیت جامعه معلمین بر سرمایه اجتماعی خویش بیفزایند.

۳- ضمن تشکر از اقدامات انجام شده توسط وزیر آموزش و پرورش  از ایشان انتظار داریم با بهره‌گیری از نیروهای پرشمار با تجربه، دلسوز و آگاه به رموز تعلیم و تربیت، جریان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های بنیادی را غنا بخشیده و ضعف‌ها را کاهش و قوت‌ها را افزایش دهند و با بازسازماندهی لایه‌های مختلف مدیریتی و به‌کارگیری عناصر توانمند، متعهد و برخوردار از شاکله و مرجعیت فرهنگی، توانمندسازی بدنه  آموزش و پرورش را تسریع و از این رهگذر، نظام تعلیم و تربیت را در دستیابی به اهداف مندرج در سند تحول بنیادین یاری نمایند.

ناگفته پیداست که بازسازماندهی و آرایش درونی حوزه‌های مهم و برخوردار از تأثیر پایدار و گسترده مانند شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان پژوهش، دانشگاه فرهنگیان و پردیس‌های مربوطه و مدیران استان‌ها در صدر اولویت‌هاست.

۴- معاونت پرورشی که در سال‌های پیش با کج سلیقگی از حیات خالی گشته و دوباره احیا شد، هنوز که هنوز است از  سر زندگی لازم برای ایفای نقش بایسته بر خوردار نیست و در وانفسای کمبود نیروی انسانی از جهات عده و عده  آسیب‌های جدی دیده است؛ از این روی از وزیر می‌خواهیم که پرونده این حوزه را در صدر اولویت‌های خویش قرار دهند.

 ۵- مدرسه محل محقق شدن اهداف و نکته کانونی آموزش و پرورش است؛ سند تحول هم به درستی بر جایگاه آن تأکید دارد، لذا تقویت جایگاه و احیای مرجعیت از دست رفته آن از ضروریات است. بهسازی، توانمندسازی، تثبیت مدیریت و بسط اختیارات هیأت مدیره مدرسه همزمان با جوان و پویاسازی ترکیب آن از الزامات ضروری است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول