اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

احیای توافق غلات دستورکار سفر وزیر خارجه ترکیه به روسیه

به گفته منابع مطلع در ترکیه، «هاکان فیدان» وزیر خارجه این کشور ماه سپتامبر برای گفت‌وگو درباره احیای توافق غلات به مسکو سفر خواهد کرد.

احیای توافق غلات دستورکار سفر وزیر خارجه ترکیه به روسیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «ملیت» ترکیه به نقل از منابع مطلع گزارش داد «هاکان فیدان» وزیر خارجه این کشور در ماه سپتامبر (ماه بعدی میلادی) برای گفت‌وگو درباره احیای توافق غلات به مسکو سفر خواهد کرد.

به گزارش این روزنامه، همچنین مذاکرات غلات بین مقام‌های روسیه، سازمان ملل و ترکیه می‌تواند در استانبول برگزار شود که سناریویی برای احیای این ابتکارعمل است؛ اگر موفقیت‌آمیز باشد، نشست استانبول با حضور اوکراین ممکن است بعد از آن برگزار شود. 

به نوشته این روزنامه، «چاغاتای قلیچ» مشاور ارشد رئیس‌جمهور ترکیه ۲۳ اوت (اول شهریور) به کی‌یف سفر کرد و فیدان هم ۲۵ اوت (سوم شهریور) به پایتخت اوکراین سفر خواهد کرد. طبق این گزارش، دستورکار مقام‌های ترکیه‌ای شامل تلاش‌ها برای احیای اجرای توافق غلات دریای سیاه است. 

ماه گذشته، روسیه مشارکتش در توافق غلات دریای سیاه را تعلیق کرد. آنکارا در تلاش است این توافق را احیا کند. ترکیه همچنین تلاش می‌کند در نقش میانجی برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین که بیش از ۵۰۰ روز از آن گذشته، ظاهر شود.

رسانه‌های ترکیه‌ای همچنین سه‌شنبه اعلام کردند «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به زودی به روسیه سفر خواهد کرد تا در این کشور با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره توافق غلات مذاکره کند. روزنامه «ینی شفق» ترکیه نوشت سفر آتی اردوغان به روسیه، برای دستیابی به توافق در خصوص آینده توافق غلات، از اهمیت بالایی برخوردار است. 

 یک منبع در ریاست‌جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرده بود که نشست احتمالی میان رئیس جمهور ترکیه و همتای روسی وی در ترکیه برگزار شود. وی افزود که مذاکرات درباره مکان و زمان دیدار همچنان در حال انجام است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در پایان ماه مه گفته بود پوتین و اردوغان عزم خود را برای دیدار با یکدیگر در آینده نزدیک ابراز کرده‌اند.

در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ (۳۱ تیر ۱۴۰۱) توافقی بین نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل برای صادرات غلات از دریای سیاه امضا شد که شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه بود.

این توافق به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان ملل و ترکیه برای جلوگیری از منقضی شدنش، روز ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) به پایان رسید و خبری از تمدید آن نیست. کشورهای غربی، روسیه را به ایجاد بحران و ناامنی غذایی در بحبوحه جنگ متهم می‌کنند. روسیه با رد این اتهامات می‌گوید بلافاصله پس از برآورده شدن خواسته‌هایش ذیل این توافقنامه، به آن باز خواهد گشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول