اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

افتتاح 20 هزار واحد مسکن در هفته دولت

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از راه‌اندازی و افتتاح 20 هزار واحد مسکن مهر و نهضت ملی در هفته دولت خبر داد.

افتتاح 20 هزار واحد مسکن در هفته دولت

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا جعفری امروز در نشست خبری اعلام کرد: در هفته دولت 20 هزار واحد مسکن از پروژه‌های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، به بهره‌برداری می‌رسد و به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی همچنین گفت: در شهرهای جدید توجه به پروژه‌های روبنایی و زیربنایی، مراکز آموزشی، درمانی و مراکز مذهبی در اولویت قرار دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشی از تعهدات دولت قبل در 10 سال گذشته برعهده این دولت گذاشته شده، علاوه بر آن وعده‌هایی که این دولت برای ایجاد 4 میلیون مسکن طی 4 سال داده است، باید به سرانجام برسد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار داشت: از 4 میلیون مسکنی که قرار است ظرف 4 سال در کشور ایجاد شود، 600 هزار مسکن مسکونی مربوط به شهرهای جدید است که باید در این شهرها احداث و به متقاضیان واگذار شود.

جعفری افزود: در شهرهای جدید نمادهایی مانند اجرای طرح باغ کتاب، طراحی و ایجاد دروازه ورودی شهرهای جدید و احداث بازار ایرانی ـ اسلامی به عنوان قطب توسعه اقتصاد و تجارت و همچنین احداث مصلی در شهرهای جدید برای نماز جمعه و ایجاد مراکز اشتغال و کارآفرینی برای جذب افراد مختلف از جمله بانوان و جوانان در دستورکار احداث شهرهای جدید قرار می‌گیرد.

وی همچنین گفت: در شهرهای جدید بر مبنای برنامه‌ریزی و کارهای کارشناسی، مهم‌ترین وظیفه ما پاسخ به مطالبه مسکن و مطالبات اجتماعی مردم در این شهرها است و حرکت به سمت سکونتگاه‌های جدید برای اسکان جمعیت جوان و ساماندهی وضع موجود شهرهای جدید در دستورکار قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار داشت: تمام وعده‌های مسکنی دولت باید محقق شود و قسمتی از وظایف که برعهده شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفته است، ساخت 600 هزار واحد مسکونی ظرف 4 سال است، امیدواریم محقق شود.

جعفری گفت: برای اولین‌‌بار پارک‌های پتروشیمی در کشور ایجاد می‌شود و همچنین شهرهای جدید با موضوع شهرهای مولد کشاورزی در کنار کاربری‌های مسکونی و تجاری و سکونتگاه‌های جمعیت‌پذیر در طول برنامه هفتم توسعه در نوار ساحلی جنوب ایجاد می‌شود که دستور کار این است که 7 درصد جمعیت کشور در نوار ساحلی اسکان پیدا کنند.

وی همچنین گفت: در کنار 27 نقطه سکونتگاهی جدید در نوار ساحلی جنوب کشور و همچنین 50 نقطه جدید سکونتگاه شهرکی برای ظرفیت‌سازی جمعیت و در راستای ایجاد 4 میلیون مسکن ایجاد می‌شود؛ یعنی در مجموع 77 نقطه جدید سکونتگاهی و شهرکی در کشور احداث می‌شود.

وی گفت: در این شهرک‌ها که با مساحت‌های متفاوت ایجاد می‌شود، کمترین این شهرک‌ها 10 هزار واحد مسکونی خواهد و حداکثر 50 هزار واحد مسکونی خواهد بود که با ضریب هر خانوار 3.3 بین 33 هزار نفر تا 165 هزار نفر در این شهرها اسکان خواهند یافت.

وی گفت: شهرهای جدید مبتنی بر آینده‌پژوهی و براساس هوشمندسازی و فناوری جدید سکونتگاهی و با رویکردهای اقتصادی و مؤلفه‌های معماری اسلامی - ایرانی خواهد بود.

جعفری گفت: اراضی که خارج از حریم شهرهای جدید و یا شهرهای موجود هستند اگر دارای وسعت حداقل 10 هکتار باشند، مالک خصوصی می‌تواند پروانه تأسیس شهرک‌های جدید از شرکت شهرهای جدید دریافت کند و در کنار 77 نقطه شهرک‌های جدید سکونتگاهی که دولت درنظر گرفته، تاکنون 35 پرونده برای احداث شهرک‌های خصوصی تشکیل شده است و فرصت حضور بخش خصوصی در ایجاد سکونتگاه‌ها در استان‌های مختلف فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت شهرهای جدید ادامه داد: سازمان‌های همکار در پاسخ به استعلام‌ها باید تصریح داشته باشند سازمان‌هایی مانند مناطق طبیعی، گردشگری پاسخ‌ به استعلامات را سریع‌تر انجام دهند تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم و همچنین جبران کم‌کاری‌های دولت در سالهای گذشته در بحث مسکن باشیم.

وی اظهار داشت: 60 هزار واحد مسکن مهر از سالهای قبل در شهرهای جدید باقی مانده است که 40 هزار واحد آن تاکنون تحویل متقاضیان شده و 20 هزار واحد مانده است که تلاش داریم در شهریور امسال به متقاضیان واگذار شود و با احتساب مناطق دیگر، در مجموع 200 هزار واحد مسکن مهر مانده‌اند که تلاش دولت بر این است که تا سال آینده همه این موارد تکمیل و به متقاضیان واگذار شود.

جعفری همچنین گفت: با وجود محدودیت‌های مالی 20 هزار میلیارد تومان برای انجام تعهدات باقی‌مانده دولت در مسکن مهر برای ایجاد زیرساخت‌ها باقی مانده است که البته این برآورد مربوط به سال گذشته است و هزینه آن احتمالا افزایش یافته، همچنین 19 هزار میلیارد تومان هم برای آورده متقاضیان باقی مانده که بتوانیم این 20 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید را تا مهرماه تحویل دهیم.

جعفری گفت: به دستور وزیر راه و شهرسازی، صندوق ملی مسکن با واگذاری اراضی به شهرهای جدید، تأمین مالی را برای احداث واحدهای جدید در دستورکار قرار می‌دهد و امیدواریم تا پایان سال آینده مسکن مهر در کشور و تا هفته دولت سال آینده در شهرهای جدید به پایان برسد.

جعفری در مورد راه‌اندازی متروی پرند گفت: با تلاش و پیگیری پیمانکار و همچنین شهرداری تهران، متروی پرند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و در هفته دولت امسال آماده اجرای تست گرم است و برای مهرماه و بعد از انجام تست گرم و تأییدیه استانداردها برای عموم مردم آماده بهره‌برداری می‌شود.

جعفری گفت: در هفته دولت امسال 20 هزار و 228 واحد مسکن مهر و نهضت ملی و طرح مولدسازی در شهرهای جدید راه‌اندازی می‌شود که 10 هزار واحد در پریس، 3 هزار واحد در مسکن مهر پرند و 1400 واحد در هشتگرد خواهد بود و برای تکمیل 20 هزار واحد مسکن شهرهای جدید برای تکمیل آورده متقاضیان 9 هزار میلیارد تومان و برای تکمیل و احداث زیرساخت‌ها و انشعابات 10 هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که اگر تکمیل شود تا آخر شهریور می‌توانیم تحویل مردم بدهیم.

وی همچنین گفت: در شهر جدید گلبهار که تعاونی‌ساز وجود دارد 3 هزار واحد تحویل مردم می‌دهیم و وعده پایان مسکن مهر در گلبهار تا مهرماه اجرا می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرهای جدید تأکید کرد: قرار است شهر جدید خلیج‌فارس در استراتژیک‌ترین نقطه کشور در شمال تنگه هرمز احداث شود که بالغ بر 20 هزار زمین خواهد داشت که با هدف گردشگری، ارائه معماری سبک‌ استان‌های مختلف ایجاد می‌شود که پرچم افتخار برای کشور خواهد بود و با همت وزیر راه و شهرسازی احداث شهر جدید خلیج‌فارس در دستورکار قرار می‌گیرد.

وی گفت: قرار است در هر هکتار 30 نفر و در مجموع در این شهر 600 هزار نفر اسکان پیدا کنند.

جعفری این را هم گفت: در قالب نهضت ملی مسکن سال گذشته 1460 واحد جدید شروع کردیم. در زمینه آورده متقاضی عقب‌ماندگی وجود دارد که اگر این آورده‌ها تکمیل شود، تا پایان مهر قابل بهره‌برداری خواهد بود.

وی از 20 هزار واحد مسکن شهرهای جدید که در شهریور امسال راه‌اندازی می‌شود 19 هزار مسکن مهر و یک‌هزار نهضت ملی است و در پرند بعد از ماه صفر جشن پایان مسکن مهر برگزار خواهد شد.

وی گفت: دولت سیزدهم اصرار دارد در گزارش‌های خود صداقت داشته باشد. در حال حاضر 10 هزار مسکن مهر پردیس آماده است، اما چون زیرساخت‌های دسترسی به آن فراهم نیست به مردم تحویل داده نشده. یک پیمانکار بزرگ که کم‌کاری داشت را خلعیت کردیم و به جای آن یک پیمانکار خوشنام دیگر ادامه کار را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت شهرهای جدید در مورد مسکن مهر هشتگرد هم گفت: 90 درصد این مسکن‌ها تعیین تکلیف شده و در کوتاه‌ترین  زمان مسکن مهر هشتگرد حل و فصل می‌شود. امیدواریم تا پایان امسال مسکن هشتگرد تمام شود.

جعفری در مورد هزینه ساخت هر متر مربع مسکن گفت: براساس برآورد هزینه زمستان گذشته 4.5 میلیون تومان بود. مدل قیمت در سال جاری تغییر کرده و تا 10 روز آینده ابلاغ می‌َود که در سه بسته خواهد بود. در بسته اول ساختمان‌های کمتر از سه طبقه، ساختمان‌های 3 تا 6 طبقه و سوم، 6 طبقه به بالاتر است که ملاک انجام سفتکاری و نازک‌کاری در ساختمان‌ها خواهد بود که هزینه آن بدون مشائات 7.5 تا 8 میلیون و با احتساب محوطه‌سازی به 10 میلیون تومان می‌رسد.

جعفری گفت: 18 هزار هکتار زمین برای احداث 600 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید و موجود و شهرک‌ها شناسایی شده و در 6 شهر که تقاضا بالاست، ظرفیت‌های جدید شناسایی شده، در این زمینه 7 هزار هکتار زمین جدید برای ساخت مسکن معرفی شده است و در مجموع 25 هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن درنظر گرفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرهای جدید در مورد فروش امتیاز واحدهای مسکن مهر و مسکن ملی گفت: سوداگران و سودجویان متأسفانه از نیاز مالی متقاضیان سوءاستفاده می‌کنند و با تطمیع آنها امتیاز مسکن مهر و یا نهضت ملی آنها را با ثمن بخس خریداری می‌کنند و بازار سیاه تشکیل داده‌اند. اما کسانی که این امتیازها را می‌فروشند فرم «ج» قرمز می‌شود و در آینده نمی‌توانند مسکن حمایتی دریافت کنند، بنابراین اگر کسی نیاز به دریافت آورده خود داشت باید به شرکت عمران شهرهای جدید مراجعه کند تا اسم او از پروژه حذف می‌شوند، اما در سامانه باقی بماند و در پروژه دیگر ثبت‌نام شود و اگر کسی سه نوبت از پروژه‌های مختلف حذف شود دیگر از کل سامانه هم حذف خواهد شد.

جعفری در مورد واحدهای خالی مسکن مهر در شهرهای جدید گفت: با شناسایی واحدهای خالی و قانون مالیات بر خانه‌های خالی، برخی از این واحدها به چرخه بازار وارد شد و قیمت زمین در پردیس در هر واحد 700 تا 800 میلیون تومان کاهش پیدا کرد. واحدهایی که در پردیس توسط دلالان 2.5 میلیارد شده بود در حال حاضر روند نزولی قیمت پیدا کرده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول