اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رفع تحریف‌ها مهمترین دستاورد سوگواره تعزیه زرندیه است

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرندیه کاهش ایرادات و رفع تحریف‌ها را مهمترین دستاورد سوگواره تعزیه زرندیه دانست.

رفع تحریف‌ها مهمترین دستاورد سوگواره تعزیه زرندیه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرندیه جوانمرد در حاشیه اجرای گروه‌های هفتمین سوگواره تعزیه خوانی زرندیه، با اشاره به اینکه هفتمین سوگواره تعزیه این شهرستان پذیرای ۱۱ گروه است، گفت: کاهش ایرادات و رفع تحریف‌ها مهمترین دستاوردهای برگزاری این سوگواره در هفت سال گذشته است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه این شهرستان ظرفیت‌های خوبی در هنر تعزیه دارد طی هفت سال گذشته اقدام به برگزاری سوگواره شهرستانی تعزیه برای ارتقای سطح کیفی این هنر شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرندیه با اشاره به اینکه در این سوگواره ۱۱ گروه تعزیه خوانی از نقاط مختلف شهرستان حضور دارند، افزود: تقویت نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف به ویژه در بخش‌های لباس، نسخ و جلوگیری از تحریف از جمله اهداف این سوگواره است.

جوانمرد یادآور شد: در طی هفت سال گذشته داورانی متشکل از تعزیه خوانان مطرح از نقاط مختلف کشور در دوره‌های مختلف این سوگواره حضور داشتند که در نتیجه برگزاری سوگواره و داوری آنان باعث کاهش ایرادات و رفع تحریف‌ها در تعزیه خوانی شهرستان شده است.

وی گفت: به گواه داوران هفتمین دوره سوگواره شامل ابوالفضل میرزا احمدی از شهرستان شهریار تهران، حسن و اسماعیل مجللی هر ۲ از استان مرکزی، ایرادات و نقاط ضعف تعزیه خوانان این شهرستان در این دوره کمتر بوده و نقاط قوت نیز به خوبی مدیریت و تقویت شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرندیه همچنین وجه تمایز دوره هفتم با ششم را حضور بیشتر گروه‌های ترکی خوان اعلام کرد و گفت: از ۲ سال گذشته تعزیه خوانی به زبان ترکی به این سوگواره اضافه شده و روستاهای منطقه خرقان گروه‌هایی با این زبان، اجراهای مختلفی در سال جاری دارند.

جوانمرد با اشاره به سابقه تعزیه‌خوانی در این شهرستان گفت: این هنر از قدیم‌الایام در منطقه رواج داشته و تعزیه خوان‌هایی روستای تاریخی «پیک» زرندیه در نزدیکی شهر پرندک معروف در زمان ناصری در تکیه دولت تهران حضور داشتند.

وی یادآور شد: همچنین تعزیه خوان‌های شهر مامونیه و حومه آن نیز مشمول تعزیه‌خوان‌های خوب و صاحب سبک هستند، حتی یکی از نسخه نویس های قدیمی تعزیه کشور از روستای خورشید آباد است.

این سوگواره تا پنجشنبه دوم شهریور در محل تکیه تعزیه خورشیدآباد، جنب مسجد جامع هر روز بعد از نماز مغرب و عشا هر شب با ۲ اجرا و مراسم اختتامیه نیز جمعه سوم مردادماه برگزار می‌شود.

گروه‌های حضرت ابوالفضل(ع) ازبیان، قمر بنی‌هاشم(ع) چلسبان، حضرت ابوالفضل(ع) زرند کهنه، تعزیه داران حسینی روستای پیک، حضرت ابوالفضل(ع) شهر زاویه، محبان علی(ع) شهر مامونیه، علی‌ابن ابیطالب(ع) شهر مامونیه، حضرت ابوالفضل(ع) شهر پرندک، سیدالشهدا(ع) امیر آباد، تعزیه‌داران حسینی خورشید آباد گروه‌های حاضر در این سوگواره هستند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول